در آیین تقدیر از صنعتگران استان همدان مطرح شد؛

ارز سه نرخی فساد می آورد، اقتصاد دولتی پدر مملكت را درآورده است

ارز سه نرخی فساد می آورد، اقتصاد دولتی پدر مملكت را درآورده است نت واش: رئیس اتاق بازرگانی همدان معتقد است: ارز سه نرخی قطع به یقین باعث فساد می شود بنابراین ارز باید تك نرخی شود.


به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، علی اصغر زبر دست در آیین تقدیر از صنعتگران و معدنكاران استان همدان اضافه كرد: زحمات دولت روحانی بر كسی پوشیده نیست. اگر همان دوستان سنگ جلوی راه برجام نمی انداختند شاید خیلی از آن به نتیجه می رسید. حدودا بخشی از دولت در زمینه برجام فرصت سوزی كرد درحالیكه اگر از فرصت پیش آمده استفاده می كرد خیلی از مسائل ما را حل كرده بود.
رئیس اتاق بازرگانی استان همدان تصریح كرد: مصوبه اخیر مجلس درباره FATF لازمه كار ماست و تولیدكننده و صنعتگران می دانند كه لازمه كار تولید كننده است و نمی توانیم بدون شفاف سازی كاری انجام دهیم و بدون اینكه وضعیت مالی كشور را هم برای خود و بیرون روشن نكنیم كارجلو برود.
زبردست ضمن تاكید بر اینكه باوجود همه گرفتاری های پیش آمده، فعالان اقتصادی در استان كمترین مشكل را داشتند، تصریح كرد: هنوز گرفتاری فعالان اقتصادی از بانك و بیمه و مالیات رها نشده، گرفتار مسائل دیگری شدند یعنی این چنین فشار سنگینی وارد معركه شده كه مشكلات دیگر را فراموش كردند. البته در مبحث تأمین اجتماعی و امور مالیاتی خیلی خوب عمل شده و فشار را كم كردند ولی مقداری مشكلات بانكی وجود دارد كه آن هم مربوط به بخشنامه های دولت می باشد كه نمی توانند برطرف كنند.
زبردست خاطرنشان كرد: بانك مركزی، بدهی بانك ثامن الحجج 32 هزار میلیارد تومان را از كجا پرداخت می كند؛ منبع پرداختی كه در بودجه نیامده است. 75 هزار میلیارد ارقام بانك ها را از كجا می خواهد تأمین كند. ارز سه نرخی قطع به یقین سبب فساد می گردد ازاین رو ارز باید تك نرخی شود.
وی تصریح كرد: ارز 4200 تومانی یك انتظاری را تولید كرد و منجر گردید تا 22 هزار پرونده در بانك مركزی بوجود آمده و به یك عده ای ارز دادند و به عده ای هم ندادند؛ ارز "نیما" به دست تولیدكننده نرسید بلكه تاجران آنرا گرفتند. یك چك برگشتی صورت مسأله صنعتگر را به هم می ریزد. سوال این است مبارزه با گروه هایی كه ارزهای 4200 تومان گرفتند و كالایشان را با ارز آزاد فروختند به غیر از تاجران موبایل چه شد؟
رئیس اتاق بازرگانی استان همدان خاطرنشان كرد: صادرات غیرنفتی 45 هزار میلیارد دلار بوده است كه سهم بخش خصوصی هفت تا 9 میلیارد دلار است و بقیه آن برای پتروشیمی ها و فولادی ها است در صورتی كه این دو گروه 3 میلیارد دلار بیشتر وارد سامانه "نیما" نكردند.
وی خاطرنشان كرد: برخی از تولید كنندگانی كه در این شرایط اقتصادی توانستند خودشان را نگه دارند 30 تا 50 درصد تعدیل نیرو داشته اند.
صنایع با 20 درصد ظرفیت فعال هستند
محمد رضا جعفری، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت همدان هم با اشاره به اینكه صنایع با 20 درصد ظرفیت فعال می باشند، خاطرنشان كرد: با شرایط فعلی به شخصه معتقد نیستم كه كار دشمنان ما است و بپذیریم كه بخشی از آن به بی تدبیری خود ما برمی گردد.
وی خاطرنشان كرد: چرا دنبال آمار سازی هستیم و اطلاعات نادرست بدهیم در این صورت كسی به دنبال تغییر و اصلاح نخواهد بود و باید راست بگوییم و تغییر تولید نماییم و قوانینی كه دست و پا گیر افراد درست كار است را تغییر دهیم.
وی افزود: برای چهاربرابر شدن نرخ ارز چه كسی پاسخگو است؛ ارز نیمایی وجود ندارد؛ سامانه بانك مركزی باز است اما كسی جوابگو نیست.
جعفری خاطرنشان كرد: اقتصاد دولتی پدر مملكت را درآورده است و این می گردد كه اكنون وضعیت كشور اینگونه است. اگر از این شرایط بد اقتصادی خودمان را نجات دهیم بطور قطع در آینده بسیار موفق تر خواهیم بود.
قیمت برخی اقلام افزایش ۳ برابری و حتی بیشتر داشته است
حمید رضا متین، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان هم با اشاره به اینكه در بعضی از اقلام شاهد افزایش قیمت۳ برابری و حتی بیشتر هم هستیم، افزود: باید همه شرایطی كه در كشور بوجود آمده است را بپذیریم و در كنار هم حل نماییم.
وی تصریح كرد: 70 مگاوات برق خورشیدی در استان تولید كردیم كه قرار بود به استان مركزی انتقال یابد كه با رایزنی های مدیران استان در خود همدان مورد استفاده قرار گرفت به طوریكه هر كیلووات 500 تومان خریداری شد اما 47 تومان به فروش رسید.
متین افزود: اگر دولت قرار بود در مبحث سوخت كمكی نكند چه فاجعه ای رخ می داد؟ یارانه های پرداختی دولت پنهان بوده كه من عیانش را می گویم. بعنوان مثال آرد به صورت آشكار 1740 تومان است اما به نانوایی ها 800 تومان فروخته می گردد. نمی دانم دولت با این شرایط باید چه كار كند؟ 80 دستگاه كامیون را دیده ایم كه بالای آن كلم و زیر آن گوجه فرنگی است و همین می گردد كه قیمت رب گوجه می گردد 11 هزار تومان. نمی دانم مقصر كیست؟
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت همدان اضافه كرد: نمی گوییم هیچ مشكلی برای تولید نیست و می دانیم كه ارز به وفور نیست. گفته می گردد ارز نیمایی نیست؛ بنده نمی گویم به وفور وجود دارد اما هست و آن كسی كه حرفه ای است در نیما می تواند ارز 8800 تومانی را بگیرد.
وی تصریح كرد: در مجموع شرایط ما برای تأمین اعتبار دلار 4250 تومان برای 25 قلم كالایی آماده است. برای اقلام اساسی مورد نیاز جامعه مانند روغن، گوشت، برنج و... بلافاصله ارز آنرا تأمین می نماییم. وقتی افرادی به بازار مانند گوجه فرنگی ضربه می زنند این به دولت ربطی ندارد. بالاخره بحران است و نمی گوییم نیست، اما كنار هم كمك می نماییم كوچكش نماییم. بعنوان مثال پوشك 88 هزار و 200 تومانی را به 41 هزار 100 رساندیم.
آمار فساد و رشوه در همدان بسیار پایین است
محمدناصر نیكب بخت، استاندار همدان هم با اشاره به اینكه در سال 96، دولت موظف كرده تا 19هزار و 900 شغل تولید شود، افزود: 33هزار و 600 نفر در سال 96 تولید اشتغال شده است.
وی خطاب به تولیدكنندگان اعلام نمود: شما تولید می كنید، شمایید كه كشور را اداره می كنید؛ نه ما اسم و رسم دارها. ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و آمریكا عزم خویش را جزم كرده است تا ایران را تحت فشار قرار دهد؛ ما نمی گوییم همه آن به تحریم و ترامپ برمی گردد؛ اگر از اقدامات ترامپ ضد ایران چیزی نگوییم بدین معناست كه او را تبرئه می كنیم؛ مگر وضعیت سال قبل ما اینگونه بود؟ مگر دلار ما در سال قبل 10 یا 15 هزار تومان بود؟ چرا واقعیت را نگوییم؟ چرا شعار می دهیم؟ چرا تبلیغ می كنیم؟ این تحریم ها و استكبار این همه دست به یكی كردن ها ضد ایران، اینها قابل گفتن نیست؟ اینها را هم بگوییم.
وی با تاكید بر اینكه من عاشق اشتغال و تولید هستم، عنوان كرد: چرا می گویید هیچ ارز نیمایی حتی به یك نفر هم داده نشده است. از تولیدكنندگان استان، چند نفر ارز نیما دریافت نمودند اما این كافی نیست.
نیك بخت تصریح كرد: چرا می گویید 20 درصد از صنایع تعطیل می باشد. چرا نمی گویید چند واحد تولیدی ظرف چند سال تعطیل شده باردیگر به كار بازگشتند؟ حق را بگویید. نگذارید در تولید مانع تراشی شود؛ تولیدكنندگان و صنعتگران كار را می كنند و ما پز آنرا می دهیم.
وی با اشاره به اینكه 70 میلیارد دلار ارز و 900 هزار میلیارد تومان، ریال لازم داریم تا در صنعت و تولید رشد اقتصادی تولید شود، اضافه كرد: تولید و سرمایه گذاری را مانع نشویم. به دستگاه های نظارتی گفته ام به تولید كمك كنید. از بانك های استان هم به نسبت سایر بانك های استان ها راضی هستم؛ برپایه اعلام مركز پژوهش های مجلس آمار فساد و رشوه در استان همدان بسیار پایین است.
نیك بخت با اشاره به اینكه نرخ بیكاری از 8.7 به 8.2 رسیده است، اضافه كرد: آیا این به این معناست كه مشكلات همه بیكاران حل شده است؟ خیلی از بیكاران مشكل دارند، خیلی بیكار داریم اما اینجا یك همدلی و هماهنگی همراهی بسیار خوبی در استان بین مسئولان فراهم است.
وی اضافه كرد: ممنونم از مجلس كه FATF را تصویب كرد. مجلس در هر صورت در رأس امور است و متوجه شد كه باید این تصمیم را بگیرد.



1397/07/26
18:38:49
5.0 / 5
4521
تگهای خبر: بازار , بازرگانی , بحران , برق
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است