میلانی در جلسه كمیته محیط زیست:

تشكیل جزیره های حرارتی روی تهران جدی است

تشكیل جزیره های حرارتی روی تهران جدی است به گزارش نت واش عضو شورای شهر تشکیل جزیره های حرارتی روی شهر تهران در اثر افزایش حرارت در سالهای آینده را یک مساله جدی عنوان نمود.


به گزارش نت واش به نقل از مهر، یکصد و هشتمین جلسه کمیته محیط زیست و خدمات شهری با حضور مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری و مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران برگزار گردید. سید آرش حسینی میلانی در ابتدای این جلسه که به منظور بررسی آخرین طرح و برنامه های اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و شرکت واحد اتوبوسرانی اختصاص داشت، اظهار داشت: کمیته محیط زیست و خدمات شهری در ادامه جلسات بررسی وضعیت ادارات، سازمان ها و شرکتهای در ارتباط با حوزه خدمات شهری، درصدد پیگیری آخرین وضعیت اقدامات، طرح و پروژه های مربوطه است و تلاش می کند که این طرح ها تعریف و اجرایی شوند. وی افزود: در آستانه تحویل و تحول به شورای ششم، ضروریست پروژه های جاری بررسی شوند تا در همکاری با دوره بعدی مدیریت شهری، کارهای در ارتباط با حوزه خدمات شهری ادامه یافته و جهت گیری ها تداوم یابند و شاهد آن باشیم که حوزه محیط زیست و خدمات شهری در راه رشد به کارشان ادامه می دهند. شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار هم در این نشست، با تقدیر و تشکر از حمایت های شورای پنجم بخصوص کمیته محیط زیست و خدمات شهری از حوزه محیط زیست شهری، ارتقای مرکز محیط زیست و توسعه پایدار به اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار را اقدامی راهبردی در تشکیلات مدیریت شهری دانست. وی انجام طرح هایی نظیر یکپارچه سازی اطلس محیط زیست شهری تهران، توسعه مراکز انرژی های تجدید پذیر، بهینه سازی مصرف انرژی در واحدهای مختلف شهرداری، راه اندازی خانه های محیط زیست و تهیه لوایح محیط زیستی در همکاری با شورای شهر را همچون اقدامات شاخص اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار برشمرد. در ادامه این جلسه، مسؤلان اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار به تشریح آخرین وضعیت پیشرفت پروژه و شرح وظایف طرح های یکپارچه سازی اطلس محیط زیست شهری، سامانه پایش کیفی شبکه جمع آوری آب های سطحی، تهیه مستند تنوع محیط زیستی و اقلیم شهر تهران، تدوین برنامه عمل، پیشگیری و کاهش صدمه پذیری و سازگاری با تغییرات آب و هوایی شهر تهران، تدوین نظام یکپارچه راهبری سیستم مدیریت محیط زیست در شهرداری تهران و ارزیابی اثرات محیط زیستی پروژه های خیالستان زندگی و بوستان چهارباغ، ارزیابی تاب آوری اکولوژیک شهر تهران، ارزیابی روند شاخص توسعه پایدار شهری در شهرداری تهران و… پرداختند. پایش آلایندگی های جدید در منطقه شهری تهران، پایش مصرف انرژی، شناسایی صنایع و منابع اصلی تولید آلودگی در شهر تهران، رسیدگی به وضعیت تغییرات اقلیمی و مبحث HSE همچون موضوع هایی بودند که در این نشست از جانب مشاوران کمیته محیط زیست و خدمات شهری مورد پرسش و بررسی قرار گرفتند. حسینی میلانی ضمن تقدیر از فعالیتهای اداره کل محیط زیست و توسعه پایداری شهرداری تهران عنوان کرد: تمرکز خوبی درباره وضعیت محیط زیست تهران در دوره پنجم مدیریت شهری صورت گرفت. در این چارچوب، شورای پنجم به دنبال در نظر گرفتن بودجه خاص محیط زیست شهری بود تا سهم اقدامات و فعالیتهای مدیریت شهری در حوزه محیط زیست را شفاف سازد. وی با تکیه بر این که تهران با چالش های نوظهور محیط زیستی روبه رو است، خاطرنشان کرد: آلاینده ها، روند و اتفاقات جدیدی درحال حادث شدن است. یک نمونه از این مساله، انتشار گسترده بوی نامطبوع در سطح شهر تهران بود که شهرداری تهران و شرکت آب و فاضلاب و سایر دستگاه ها درگیر آن شدند. این عضو هیات رییسه شورای شهر ضمن اشاره به گسترش پدیده فرونشست ها در حریم جنوبی تهران تصریح کرد: باوجود تلاشهای صورت گرفته، روند استفاده از منابع و بارگذاری ها در تهران و حریم آن کاهنده نیست و هر ساله، شاهد افزایش مصرف آب و انرژی در تهران هستیم. همین مساله سبب شده تا ما با تنش های جدی در حوزه مصرف آب و انرژی روبه رو باشیم. حسینی میلانی اضافه کرد: مساله تنش آبی اساسا باعث درگیر ساختن فعالیتهای شهرداری در حوزه فضای سبز خواهد شد و در کاهش تاب آوری فضای سبز شهری اثرگذار می باشد. وی رسیدگی به وضعیت میکروپلاستیک ها در خاک و محصولات کشاورزی را ضروری خواند و اظهار داشت: تولید روز افزون ازن و سوزاندن مازوت نمونه دیگری از مسائل نوظهور است که در آلودگی هوای تهران موثر است. یکی از این مسائل جدید سفیدبالک ها بودند که در دو سال ابتدایی شورای پنجم، به صورت ضربتی به این مساله رسیدگی شد. تشکیل جزیره های حرارتی روی شهر تهران در اثر افزایش حرارت در سالهای آینده هم یک مساله جدی است. سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با ضروری دانستن مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیستی طرح های فنی و عمرانی و همینطور مطالعات پیشبینی محیط زیست شهری بیان نمود: اگر مطالعات محیط زیستی با رویکرد آینده نگری بخصوص در حوزه تغییرات اقلیمی و حرارت صورت گیرد، آنگاه میتوان وضعیت سالانه تهران را هم پیش بینی نمود، هشدارهای لازم را داد و سناریوهای پیش رو را مورد بررسی قرار داد. در ادامه این جلسه، محمود ترفع به تشریح آخرین وضعیت شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و طرح ها و برنامه های این شرکت پرداخت و خاطرنشان کرد: سال ۹۹ برای حوزه حمل و نقل عمومی بخصوص شرکت واحد اتوبوسرانی، سال سختی بود. تحریم قطعات سنگین اتوبوس، افزایش نرخ ارز و… هم باعث افزایش هزینه های نگهداری و بهسازی اتوبوس های شهری شدند. وی در این نشست، با یادآوری اقدامات مدیریت شهری در اضافه کردن ۲۵۰ اتوبوس و مینی بوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران، به تشریح فعالیتهای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در اضافه کردن ناوگان جدید اتوبوسرانی در ماههای آینده پرداخت. آخرین وضعیت نصب فیلتر جذب دوده در اتوبوس ها، کاهش درآمدها به علت شیوع کرونا، آنالیز سوخت مصرفی از نظر گوگرد، آخرین وضعیت اتوبوس های فرسوده، تعداد اتوبوس های جدید مورد نیاز شهر تهران برای اضافه شدن به ناوگان اتوبوسرانی، وضعیت پرسنلی رانندگان، میزان پایش آلایندگی در پایانه ها و ایستگاه های اتوبوس و… همچون موضوع هایی بودند که در این نشست از مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تشریح شدند. حسینی میلانی در انتها این جلسه، با تقدیر از فعالیتهای شرکت واحد اتوبوسرانی و پرسنل آن در خدمات رسانی به شهروندان تهرانی در شرایط شیوع کرونا، تحریم ها و نابسامانی های اقتصادی کشور اظهار داشت: مدیریت شهری به حمایت طلبی از اتوبوس باید ادامه دهد. عمده جهت گیری ها در شهرداری در مبحث حمل و نقل عمومی، معطوف به توسعه مترو است اما این مساله نباید باعث نادیده قرار گرفتن اتوبوسرانی شود. وی با اشاره به اینکه در دو سال قبل اقدامات خوبی از جانب مدیریت شهری در تأمین ناوگان جدید اتوبوسرانی و قطعات مورد نیاز اتوبوس ها انجام شد، اظهار داشت: هر چقدر ارتباط توسعه اتوبوسرانی با محیط زیست بیشتر شفاف شود، پشتیبانی از آن هم افزایش می یابد. مبحث مهم در این چارچوب آن است که در حمایت طلبی از اتوبوس، اطلاعات عرضه شده تا چه اندازه به دستگاههای ذیربط انعکاس می یابد و تا چه اندازه برای شهروندان روشن و شفاف است. رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری اتوبوس را مساله عمومی شهر و در ارتباط با حوزه عدالت اجتماعی دانست و عنوان کرد: متاسفانه در یک دهه گذشته، دولت ها از اتوبوس حمایت چندانی نکرده اند و اندک حمایت ها هم با تاخیر بسیار به شرکت واحد اتوبوسرانی می رسند. به همین خاطر، عمومی سازی حمایت طلبی از اتوبوسرانی، موضوعی مهم می باشد چونکه کمک دولت برای تأمین اتوبوس های جدید بسیار حیاتی می باشد. حسینی میلانی با تکیه بر لزوم حفظ کرامت مسافران اتوبوس، توسعه مترو و اتوبوس برقی را راهکارهای آینده تهران در بحث حمل و نقل عمومی برشمرد و خاطرنشان کرد: نوسازی ناوگان جدید اتوبوس برای شهرداری تهران یک راهبرد اصلی است و بدین منظور، باید ساز و کارهای جدید تأمین منابع مالی برای آن طراحی شود.


منبع:

1400/04/29
22:41:01
5.0 / 5
203
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است