وزیر نیرو:

آبگیری چندین سد در دولت یازدهم

آبگیری چندین سد در دولت یازدهم به گزارش نت واش، به نقل از ایسنا وزیر نیرو اظهار داشت: در دولت یازدهم 34 سد آبگیری یا افتتاح گردیده است.


حمید چیت چیان در آیین آبگیری دو سد زمكان و جامیشان استان كرمانشاه كه امروز (سوم مرداد) با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، اظهار كرد: با احتساب دو سد زمكان و جامیشان در مجموع ۳۴ سد در دولت یازدهم آبگیری یا افتتاح شده است.

وی ادامه داد: مجموع ظرفیتی كه این ۳۴ سد تنظیم و استحصال می كند، معادل چهار میلیارد و ۴۵۰ میلیون مترمكعب در سال است.

وزیر نیرو گفت: مجموع ظرفیت تنظیم و استحصال آب سدهایی كه در ۲۰ سال قبل از انقلاب ساخته شده چهار میلیارد و ۶۹ میلیون مترمكعب و سدهایی كه از اول انقلاب تا ابتدای دولت یازدهم ساخته شده ۱۹ میلیارد و ۱۶۸ میلیون مترمكعب بوده است.

وزیر نیرو افزود: طی این چهار سال هر سال یك میلیارد و ۱۱۲ میلیون مترمكعب ظرفیت تنظیم آب در سدها ایجاد شده كه این عدد ۲.۲ برابر سالهای قبل از انقلاب و ۱.۵ برابر سالهای پس از انقلاب است.

وزیر نیرو یادآوری كرد: البته سختی كار سد سازی هرچقدر رو به جلو برویم بیشتر شده وظرفیت تنظیم آب سدها كم می شود و دیگر مانند گذشته نمی توان سدی مانند دز با ظرفیت سه میلیارد مترمكعب و یا یا سد كرخه با ظرفیت استحصال پنج میلیارد مترمكعب را به راحتی احداث كرد.

وی تعداد سدهایی كه در سال جاری آبگیری یا افتتاح شده را (با احتساب دو سد زمكان و جامیشان) ۱۶ سد اعلام كرد و افزود: برنامه داریم تا پایان امسال شش سد جدید آبگیری و یا افتتاح شود.

وزیر نیرو سپس از ۱۴۰ طرح سدسازی در دست اقدام یاد كرد و گفت: كار خوبی كه در دولت یازدهم انجام دادیم این بود كه بر اساس اولویت، معیارهای اقتصادی، محیط زیستی و... ۵۰ سد را كنار گذاشتیم و منابعی كه در اختیار داشتیم را به مابقی سدها تزریق كردیم تا سریع تر به نتیجه برسند و اگر این هوشمندی نبود نمی توانستیم پیشرفت مناسبی داشته باشیم.

چیت چیان با بیان اینكه در این دولت سد جدیدی در كشور آغاز نشده، تاكید كرد: تنها سه سد ضروری كه یك مورد آن برای تامین آب شرب همدان و دو مورد دیگر برای استان خوزستان و نجات آبادان از شوری آب بود را شروع كردیم.

وی در ادامه از مشكل كمبود آب در كشور یاد كرد و گفت: در ۱۰ سال اخیر هرگز میزان بارندگی كشور به میانگین متوسط نرسیده و این یعنی شرایط سختی در حوزه منابع آب داریم.

وزیر نیرو خاطرنشان كرد: برای مدیریت منابع آب اعتبارات خوبی خصوصا در استان های غرب كشور در نظر گرفته شده و خوشبختانه مقام معظم رهبری هم با درایتی كه داشتند با تخصیص هشت میلیارد دلار منابع از صندوق توسعه ملی به این طرح ها موافقت كردند كه صفحه ای جدید در طرح های آبی كشور بود.

به گفته این مسئول، با تخصیص اعتباراتی كه برای حوزه آب در نظر گرفته شده می توان گفت در هر ساعت یك میلیارد تومان در طرح های آبی هزینه شده است.

چیت چیان تاكید كرد: یكی از این طرح ها سامانه گرمسیری بود كه دو استان كرمانشاه و ایلام از آن منتفع می شود.

وی سپس به دو سد زمكان و جامیشان كه امروز در كرمانشاه آبگیری شد اشاره داشت و افزود: در این چهار سال پنج سد را در كرمانشاه آبگیری كردیم كه چهار سد جامیشان، زمكان، تنگ حمام و دایك گیلانغرب توسط شركت آب منطقه ای و سد داریان توسط شركت آب نیرو اجرا شد.

به گفته وزیر نیرو اعتباراتی كه با احتساب سامانه گرمسیری برای طرح های آبی كرمانشاه از سال ۹۳ تاكنون هزینه شده ۳۲۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وزیر نیرو یادآوری كرد: ۱۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز تا نیمه اول سال ۹۷ برای طرح های آبی كرمانشاه هزینه خواهد شد.

چیت چیان اشاره ای هم به افتتاح طرح آبرسانی به ۸۰۰ روستای كشور داشت و افزود: عمده این طرح ها در كرمانشاه، فارس، لرستان و فارس است.

وی با بیان اینكه سال گذشته ۲۹۸۰ روستا در كشور آبرسانی شدند، خاطرنشان كرد: در دولت یازدهم برابر ۱۰ سال گذشته آبرسانی روستایی انجام شده است.

وزیر نیرو در پایان اعتبار طرح های آبی كه امروز در كشور بهره برداری شد را ۴۵۰ میلیارد تومان اعلام كرد و گفت: همچنین ۴۶.۵ میلیارد تومان نیز طرح برق افتتاح شد و صنعت برق و آب امروز با دست پر میان مردم آمد.

 

1396/05/03
15:26:31
5.0 / 5
5447
تگهای خبر: آب
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است