اعلام آمادگی مجمع تشكل های دانش بنیان برای رفع مشكلات زیست بوم دانش بنیان

اعلام آمادگی مجمع تشكل های دانش بنیان برای رفع مشكلات زیست بوم دانش بنیان به گزارش نت واش رئیس مجمع تشكل های دانش بنیان از برگزاری سلسله نشست هایی میان نمایندگان مجلس، مسؤلان دستگاه های در رابطه با اعضای مجمع تشكل دانش بنیان و تعدادی از فعالان این عرصه با محوریت بررسی نقش اقتصاد دانش بنیان بعنوان جایگزین اقتصاد نفتی و رفع مشكلات این شركت ها در ارتباط با دستگاه های مختلف اطلاع داد و اظهار داشت: مجمع تشكل های دانش بنیان آمادگی دارد با همكاری اتاق بازرگانی ایران و در كنار مجلس شورای اسلامی تمام تلاش خویش را در جهت رفع مشكلات زیست بوم دانش بنیان به كار گیرد.


به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، افشین كلاهی با بیان این خبر اظهار داشت: در هر یك از این جلسات پنج گانه بخش های مختلفی از مشكلات و موانع اقتصاد دانش بنیان با حضور مسؤلان دستگاه های مربوطه عنوان شد و علاوه بر شركت های دانش بنیان و اعضای مجمع تشكل های دانش بنیان و نمایندگان مجلس، تعدادی از معاونین وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت صمت، بانك مركزی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس صندوق نوآوری و شكوفایی، رئیس سازمان امور مالیاتی، رئیس گمرك، رئیس سازمان تامین اجتماعی، مسئولین اداره ثبت، پلیس فتا و غیره به دعوت سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.
رئیس مجمع تشكل های دانش بنیان با ابراز امیدواری از نتیجه برگزاری چنین جلساتی، اضافه كرد: امید به بهبود امور دانش بنیان ها افزایش می یابد وقتی نشست هایی برگزار می گردد كه تمام بازیگران این اكوسیستم از تصمیم گیران تا تصمیم سازان، مجریان، تشكل ها و شركت های دانش بنیان در آن حضور می یابند و نظراتشان را اعلام می كنند. قانون گذار با مشكلات و خلاهای قانونی و مجریان هم با موانع ساختاری كه شركت های دانش بنیان با آن مواجهند، آشنا می شوند. درنهایت با تاكید بر خرد جمعی راهكارهایی در جهت به سازی فرآیندها و قوانین این حوزه عرضه می شود.
كلاهی همینطور از معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و ریاست صندوق نوآوری و شكوفایی به علت اقداماتشان در جهت بهبود وضعیت شركت های دانش بنیان و عرضه تسهیلات قدردانی كرد و اظهار داشت: هم اكنون شاهد می باشیم زیست بوم دانش بنیان شكل گرفته است كه این اتفاق مهم نتیجه نزدیك شدن نظرات معاونت و صندوق با دیدگاه ها و نظرات بخش خصوصی است. حسن نیت مدیران و رؤسای این دو نهاد و جلسات متناوبی كه با مجمع و نمایندگان بخش خصوصی داشتند، باعث شد كه در وهله اول مشكلات بخش خصوصی را به درستی درك كنند و سپس با هوشمندی یا راهكارهای پیشنهادی را اجرا كردند یا مسیری در جهت رفع آنها ساختند.
وی به نتیجه عملیاتی این سلسله نشست ها اشاره نمود و اضافه كرد: پس ازاینكه مشكلات طبقه بندی شد، دبیرخانه ای در مركز پژوهش های مجلس و هیات رئیسه راه اندازی می شود تا با همكاری مجمع تشكل های دانش بنیان تمامی امور مطرح شده در جلسات را پیگیری و نتایج هر یك از راهكارهای عرضه شده را اعلام نماید و اگر ایراد قانونی یا آئین نامه ای در این راه وجود داشت، جهت رفع آن اقدامات لازم صورت گیرد.
كلاهی در ادامه به شرح بعضی از مهم ترین مطالبات مطرح شده از جانب فعالان دانش بنیان اشاره نمود و اظهار داشت: قوانین و مقررات از مهم ترین نكاتی بود كه حول محور آن نكات بسیاری شامل تعدد قوانین، تعدد تصمیم گیرندگان و قوانین سخت گیرانه ای كه در بیمه و مالیات و بخش های دیگر وجود دارد، عنوان شد.
وی ادامه داد: همین طور ناكارآمدی قوانین سنتی كه با نیازهای فضای كسب وكار نوین تطابقی ندارد و متاسفانه در اصلاحیه فعلی قانون تجارت هم اشاره ای به كسب وكارهای نوپا نشده است، درنهایت ضرورت نظارت بر اجرای قوانین كه مهمترین فایده آن شفاف سازی است، تاكید شد.
رئیس مجمع تشكل های دانش بنیان به اصلاح رگولاتوری در حوزه كسب وكارهای نوین هم اشاره نمود و اظهار داشت: از دیگر مطالبات مطرح شده ایجاد حوزه های خاص جهت رسیدگی به امور و فعالیت های شركت های دانش بنیان در سازمان های مختلف است. برای مثال اختصاص واحدهای ویژه برای بیمه، مالیات و غیره می تواند بعضی از فرآیندها را برای شركت های دانش بنیان تسریع كند.
وی ضرورت فرهنگ سازی، تبلیغ محصولات و خدمات دانش بنیان را همچون خواسته های مشترك بخش خصوصی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برشمرد و اظهار داشت: در این سلسله نشست ها بعضی از مطالبات هم توسط بخش خصوصی و هم نهادهای حاكمیتی عنوان شد ازجمله آنها فرهنگ سازی مصرف كالای تولید داخل است كه نهادهای متولی امور اجتماعی باید بسترساز استفاده از آنها در جامعه باشند.
به قول وی، وجود موانع كسب وكار و نداشتن سهمی از بازار داخلی، لزوم ایجاد مشوق برای سرمایه گذاران جهت فعالیت در این عرصه، وجود موانعی در تامین ارز و تسهیل روند صادرات محصولات شركت های دانش بنیان، نبود رغبت در بازار برای خرید تولیدات این شركت ها، لزوم ایجاد دفاتر جذب پروژه در پارك های علم و فناوری، نبود زیرساخت برای بیگ دیتا، وجود رقبای چینی در بازار، سازوكار پیچیده برای حضور شركت های دانش بنیان در بورس و نبود حمایت بانك مركزی از آنها هم از دیگر مشكلاتی بود كه در این جلسه ها عنوان شد.
بر مبنای اعلام روابط عمومی مجمع تشكل های دانش بنیان ایران، مدرن سازی نظام مالیاتی، قرار گرفتن شركت های دانش بنیان در راه سبز گمرك با ریسك پایین، هدایت شركت ها به سمت صندوق ها به جای بانك مركزی، توسعه مراكز نوآوری دانشگاه ها، فرهنگ سازی، شناسایی ضعف های عملكردی و غیره هم از جانب مدیران و مسؤلان دولتی حاضر در این جلسه ها عنوان شد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و ایران در انتها ضمن تقدیر از اینكه اقتصاد دانش بنیان به درستی بعنوان یكی از حوزه های اولویت دار و استراتژیك در مجلس در نظر گرفته شده است، اعلام نمود: مجمع تشكل های دانش بنیان ایران آمادگی دارد با همكاری اتاق بازرگانی ایران و در كنار مجلس شورای اسلامی تمام تلاش خویش را در جهت رفع مشكلات زیست بوم دانش بنیان به كار گیرد.



1398/08/08
09:38:04
5.0 / 5
4332
تگهای خبر: بازار , بازرگانی , بیمه , تولید
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است