رییس كنفدراسیون صادرات ایران مطرح كرد:

تراز درآمدی و شفافیت، پیش نیازهای اصلاح یارانه ها

تراز درآمدی و شفافیت، پیش نیازهای اصلاح یارانه ها به گزارش نت واش رئیس كنفدراسیون صادرات ایران اعتقاد دارد با وجود آنكه خیلی از كارشناسان به این نتیجه رسیده اند كه عملكرد نظام هدفمندی یارانه ها در ایران احتیاج به اصلاحات دارد اما اجرای این اصلاحات پیش نیازهای مهمی را خواهد خواست.


محمد لاهوتی در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: نظام پرداخت یارانه در ایران كه از سال ها پیش اجرایی شده، با مشكلات جدی روبه رو بوده است. یكی از اصلی ترین مشكلات آن نبود عدالت لازم در اجرای این برنامه است. وقتی دولت ما مبلغ قابل توجهی یارانه پنهان به سوخت و انرژی پرداخت می كند، بطور قطع ثروتمندان با عنایت به مصرف بیشتری كه دارند، بیشتر از اقشار كم درآمد از این یارانه بهره مند می شوند كه این خلاف هدف گذاری ابتدایی برای پرداخت یارانه ها است.
وی افزود: در پرداخت نقدی یارانه هم همین مشكل ادامه پیدا كرد. از سویی در كشوری كه نرخ تورم بالایی دارد، مشخص بود كه پرداخت یك رقم ثابت بعد از چند سال توان اثرگذاری خویش را از دست خواهد داد و از جانب دیگر با عنایت به رصد نشدن وضعیت درآمدی و تفكیك میان ثروتمندان و اقشار كم درآمد، همه به یك شكل یارانه گرفتند كه این مسئله به دور از عدالت است.
رئیس كنفدراسیون صادرات ایران تصریح كرد: با عنایت به شرایط به وجود آمده بطور قطع باید نظام پرداخت یارانه در ایران تغییر كند اما این كه طرح چگونه و در چه ابعادی اجرایی شود، احتیاج به بررسی های دقیق تر خواهد داشت.
لاهوتی با بیان این كه یكی از اصلی ترین شاخص ها در این اصلاح، شفافیت اقتصادی می باشد، توضیح داد: تا زمانی كه دولت نداند مردم چه میزان درآمد دارند و امكان دور زدن نظارت ها و قوانین مالیاتی وجود داشته باشد، نمی توان دقیقا مشخص كرد كه چه اقشاری احتیاج به حمایت داشته و چه اقشاری نباید یارانه دریافت نمایند.
وی با بیان این كه در صورت اصلاح نظام هدفمندی یارانه ها قیمت برخی كالاها بالا خواهد رفت و همین مسئله به اقشار كم درآمد فشار جدیدی وارد می كند، بیان كرد: برای جبران این فشار احتیاج به اجرای طرحی است كه در آن درآمد دهك های مختلف جامعه تراز شود. وقتی می گوییم كه در شرایط فعلی هفت دهك احتیاج به حمایت یارانه ای دارند، باید درآمد آنها طوری تغییر كند كه بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها فشار مضاعفی بر آنها وارد نشود.
رئیس كنفدراسیون صادرات ایران تصریح كرد: هرچند در سال های گذشته هم ما زمان اصلاح نظام پرداخت یارانه ها را از دست دادیم اما امروز هم اگر دولت می خواهد تغییری در این فرایند مهم ایجاد كند باید دو شرط شفافیت اقتصادی و تراز كردن درآمدها را در راس برنامه های خود قرار دهد، چونكه در غیر این صورت مشكلات حل نخواهند شد.




منبع:

1398/08/04
14:02:26
5.0 / 5
4429
تگهای خبر: دولت , صادرات
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است