در همایشی مطرح شد

مشکل صنعت خودرو مدیریت ها و ساختارهاست

مشکل صنعت خودرو مدیریت ها و ساختارهاست رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن تاکید بر این که عمده مشکل صنعت خودرو ما در مدیریت ها و ساختارها است؛ خواهان رقابتی شدن این ساختارها و بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی شد.


به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، بامداد امروز (یکشنبه) اولین همایش ظرفیت های همکاری شرکت ها و نهادهای دانش بنیان و گروه صنعتی ایران خودرو در محل ساپکو (شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو) افتتاح شده و نمایشگاه آن با حضور ۳۰ معاونت و شرکت دانش پایه تابعه شروع به کار کرد. این همایش و نمایشگاه به مدت دو روز (۲۲ و ۲۳ خرداد ماه) فعال خواهد بود.
در ابتدای این مراسم، عزت الله اکبری تالارپشتی- رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی- با اشاره به اینکه امروز در حوزه های مختلف همچون هوافضا، نانو، انرژی هسته ای و... قله ها فتح می شوند اما در صنعت خودرو که چهار چرخ دارد، دارای مشکل هستیم. این مشکل از طرف نیروها و نخبه ها نمی تواند باشد؛ چون که حضور نخبه ها و دانش در سایر صنایع مورد تایید است، خاطرنشان کرد: در صنعت خودرو با مشکل مواجه هستیم که قابل قبول نیست. مشکل صنعت خودرو در مدیریت ها و ساختارها است.
وی افزود: ساختار صنعت بایستی رقابتی شود و مدیران مسئول احساس مسئولیت کنند. اینطور نباشد که دولت با سهم کم در خودروسازی، بیشترین دخالت را داشته باشد. البته که رئیس جمهوری، معاون اول ایشان و وزیر صمت هم این مورد را قبول دارند. ما صنعت خودرو را باور داریم و می خواهیم که شما هم خویش را باور داشته باشید. این که در کشور ما این حجم از شرکتهای دانش بنیان را داریم اما خودروسازان درگیر مسایل حاشیه ای باشند، قابل قبول نیست. صنعت بایستی خویش را باور کند و بدرخشد.


این مقام مسئول در مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به نقش پر اهمیت قطعه سازان در همه صنایع، اظهار داشت: میتوان اقدامات مشترک بسیاری انجام داد و از ظرفیت های عظیم خودروسازی و قطعه سازی استفاده نمود. خودروسازان بایستی قطعه سازان را با هر برنامه فعالی که با آنها (خودروسازان) دارند، ارتقاء دهند. اگر قطعه سازی قوی داشته باشیم هر چیزی را میتوان ساخت.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: بایستی از تفکر پوسیده دولتی که مدام درحال توجیه است، فاصله گرفت. بایستی بتوان رضایت مردم را که هم اکنون ناراضی هستند، به دست آورد. رضایت ملت، خط قرمز رهبر معظم انقلاب و نمایندگان آنها در مجلس است. بر این اساس باید طرحی نو اجرا و ساختاری نو برپا کرد.
اکبری تالارپشتی در انتها تصریح کرد: بایستی از ظرفیت بخش خصوصی بهره گرفت و خودروسازان از ظرفیت برون سپاری ها استفاده کنند؛ بنابراین خواهان این هستیم که از ظرفیت و توان بخش خصوصی استفاده گردد و ظرفیت و طرح های نو ایجاد کنید؛ ما هم در مجلس یاریگر شما خواهیم بود.

برقی سازی خودرو ها، تولید موتورهای تمام هیبرید و تمام برقی در ایران خودرو
در ادامه مراسم افتتاح این همایش، کیانوش پورمجیب-قائم مقام ایران خودرو و دبیر اولین همایش ظرفیت های همکاری شرکت ها و نهادهای دانش بنیان و گروه صنعتی ایران خودرو - ضمن اشاره به این که برقی سازی، انقلاب صنعتی چهارم، تولید خودرو های برقی، خودرو های متصل، خودرو های خودران، طراحی مگاپلتفرم ها و... از مهم ترین برنامه هایی است که در آینده صنعت خودروی جهان و ایران دنبال می شود اظهار داشت: هر چه بیشتر پیش می رویم، حاکمیت نرم افزارها در صنایع بیشتر می شود و این نشان داده است که به حضور دانش بنیان بیشتر نیاز است. از همین روی رویکرد صنایع استفاده از ظرفیت دانش بنیان هاست.
وی اعلام نمود: توسعه موتور سه سیلندر ملی درحال پیگیری است و سال آینده اولین محصولات ایران خودرو مجهز به این موتورها تولید خواهد شد. ایران خودرو تولید موتورهای تمام هیبرید و تمام برقی را هم در برنامه دارد. ضمن این که موتورهای میکروهیبرید از سال ۱۴۰۲ در ایران خودرو تولید خواهد شد که کاهش مصرف سوخت حداقل۱۰ درصد را به دنبال خواهد داشت.
پورمجیب اظهار نمود: در اولین همایش ظرفیت های همکاری شرکت ها و نهادهای دانش بنیان و گروه صنعتی ایران خودرو ۲۶۰ نیاز فناورانه گروه صنعتی ایران خودرو (۳۰ معاونت و شرکت دانش پایه تابعه) احصا شده و در نمایشگاه به طور کلی عرضه می شود.
تاسیس پارک علم و فناوری خودرو ضروری است
در ادامه این مراسم، علی خیرالدین- معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری - ضمن اشاه به این که سهم صنعت خودرو از تولید ناخالص داخلی چهار درصد و سهم آن در ایجاد ارزش افزوده ۲۱ درصد است اظهار داشت: صنعت خودروسازی توانسته است اشتغال مستقیم ۱۱۰ هزار نفری و همینطور اشتغال بیشتر از ۵۰۰ هزار نفری را در سایر صنایع مرتبط ایجاد نماید.
وی اعلام نمود: هم اکنون ۴۹ پارک علم و فناوری، ۱۲ پردیس علم و فناوری، ۲۴۶ مرکز رشد، بیشتر از ۱۰ هزار و ۸۰۰ واحد فناور و همینطور ۶۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور وجود داد اما وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ پارک علم و فناوری ندارد؛ بنابراین پیشنهاد ما این است که اولین پارک علم و فناوری تخصصی خودرو را در کشور ایجاد نماییم.
معاون وزیر علوم ضمن اشاره به این که قطب فناوری و نوآوری در صنعت خودرو نداریم، تصریح کرد: راهبرد معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم، پشتیبانی از ایجاد قطب های فناوری و نوآوری در کشور است. خودروسازان جهان به طور متوسط بالغ بر شش درصد از فروش خویش را به تحقیق و توسعه اختصاص می دهند اما خودروسازان در این حوزه فعال نیستند.
همکاری ها بایستی خروجی ملموس به شکل سوددهی داشته باشد
همچنین مهدی خطیبی- مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو - اظهار نمود: با عنایت به نقش مهم دانش بنیان ها و کارآفرینان در راه توسعه و پیشرفت، ما هم برای توسعه نیازمند بهره وری و کارایی هستیم. در گروه صنعتی ایران خودرو برای دستیابی به اهداف به دنبال بهره گیری و دریافت کمک از نخبگان و شرکتهای دانش بنیان هستیمو این همکاری بایستی منجر به خروجی ملموس شود؛ بگونه ای که در ترازهای مالی هم سوددهی مشخص باشد.
وی اضافه کرد: بررسی کشورهای توسعه یافته و نتیجه مطالعات آنها نشان داده است در این کشورها انباشت فناوری بومی شده و به طرز قابل ملاحظه ای نسبت به سایر کشورها بالاتر است.
این مدیر خودروساز تحقق اهدافی همچون تولید ۱.۵ میلیون دستگاه خودروی سواری در سال ۱۴۰۳، یکی از خودروسازان برتر رده ۲ جهان ظرف پنج سال آینده و تبدیل شدن به یکی از خودروسازان مطرح جهان طی ۱۰ سال آینده و نظایر آنرا همچون اهداف ایران خودرو طی سالهای آینده برشمرد و اظهار داشت: ازاین رو هرچند درهای ایران خودرو بر روی شرکتهای دانش بنیان باز خواهد بود اما نتیجه همکاری بایستی در سود و زیان شرکت مشخص باشد؛ بنابراین مرکز تکنوسنتر (مدیریت توسعه محصول و فناوری در زنجیره ارزش) در این شرکت به راه افتاده است. قرار گرفتن در زنجیره جهانی یکی از خودروسازان مطرح، توسعه صادرات، کاهش قیمت تمام شده و بهبود کیفیت تولید محصولات، جز با اجرایی دیده شدن کار در تکنوسنتر میسر نمی گردد.
خطیبی تصریح کرد: این گروه صنعتی آمادگی دارد که جایی در زیرمجموعه های خود در غرب کشور را به پارک تخصصی علم و فناوری خودرو اختصاص دهد. اهداف مهمی در این گروه خودروسازی ترسیم شده که با کمک شرکتهای دانش بنیان به آن دست خواهیم یافت.
مدیرعامل ایران خودرو خاطرنشان کرد: باید بتوانیم در سال ۱۴۰۲ گزارش خوب و قانع کننده ای از افزایش سهم نسبی شرکتهای دانش بنیان در تولید ایران خودرو داشته باشیم. در این خصوص از تشکیل پارک علم و فناوری خودرو و به کارگیری دانشجویان و استفاده از ظرفیت های آنها استقبال خواهیم کرد.


وی ضمن اشاره به همکاریهای شکل گرفته با ساپکو و زنجیره تأمین که منجر به رخداد اتفاق کم نظیری در تولید ایران خودرو شده است اظهار داشت: از آغاز خرداد طی سه مرحله پروژه ۱۰۰ درصد تولید تجاری و سواری این شرکت به صورت کامل اجرایی شده است. هم اکنون تولید روزانه ایران خودرو به بیشتر از ۲۵۰۰ دستگاه رسیده و هدف گذاری تولید ۲۹۰۰ دستگاه در روز ترسیم شده است.
خطیبی در انتها تصریح کرد: گزارش شرکت بازرسی کیفی استاندارد ایران (ISQI) نشان داده است در شاخصهای کیفی همه محصولات پیشرفت داشته است.




منبع:

1401/03/22
21:34:14
5.0 / 5
430
تگهای خبر: برق , تجاری , تولید , خودرو
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است