در همایش چشم انداز توسعه روابط گردشگری و تجاری ایران و چین مطرح شد

چینی ها به آشپزخانه ما نفوذ كردند ولی ما آنها را به خانه نیاوردیم

چینی ها به آشپزخانه ما نفوذ كردند ولی ما آنها را به خانه نیاوردیم نت واش: فعالان گردشگری ایران و چین گرد هم آمدند تا خلاهایی كه سبب شده چینی ها، ایران را جزو مقاصد جدی سفر به شمار نیاورند، بررسی و راهكاری هایی برای تغییر نگرش در ملت های دو كشور نسبت به هم عرضه شود.


به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، این گردهمایی با عنوان «چشم انداز توسعه روابط ایران و چین با محوریت گردشگری و تجارت» در هتل لاله تهران با حضور سفیر چین در تهران و جمعی از فعالان گردشگری دو كشور، به همت انجمن دوستی ایران و چین و همینطور سفارت آن كشور در ایران برگزار گردید.

مبادلات تجاری و انسانی بین ایران و چین چقدر بوده؟
طبق آماری كه سفیر چین در ایران اعلام كرد، در سال ۲۰۱۷ برای ۱۱۷ هزار نفر ایرانی ویزای چین صادر شده، در حالیكه جمعیت مسافر از آن كشور به ایران كمتر از ۷۰ هزار نفر بوده است. بیشتر سفرها بین دو كشور هم با انگیزه تجارت و نه گردشگری صورت می گیرد.
پانگ سن ـ سفیر چین در ایران ـ در این همایش به پیشینه دوستی دو ملت اشاره نمود و خاطرنشان كرد: در سال های اخیر با حمایت رؤسای دو كشور، توسعه روابط دوجانبه روند خوبی داشته و در زمینه های مختلفی پیشرفت های جدیدی حاصل شده است. سال ۲۰۱۶ رییس جمهور خلق چین سفر موفقیت آمیزی به ایران داشت و تفاهمنامه ای برای همكاری دو كشور در چارچوب طرح «یك جاده ـ یك كمربند» به امضا رسید كه برای توسعه همكاری های دو طرف، پایه محكمی را بوجود آورده است.
وی اضافه كرد: همكاری اقتصادی و تجاری هم روند با ثباتی به خود گرفته، به نحوی كه در ۱۱ ماه اول سال ۲۰۱۷، حجم تجارت دو طرف به ۳۳ میلیارد و ۳۶۰ میلیون دلار رسیده است. همكاری های دو كشور در چارچوب طرح «یك جاده ـ یك كمربند» نتایج چشمگیری داشته، این همكاری ها شامل حوزه های حمل و نقل، نفت و گاز، پتروشیمی، متالوژی، ساخت و ساز زیربنایی بوده است. تعاملات انسانی بین دو كشور هم در حال گسترش است.
او افزود: سال ۲۰۱۷ سفارت چین در ایران برای ۱۱۷ هزار نفر ویزا صادر كرده كه نسبت به سال قبل ۸. ۸ درصد افزایش داشته است. گردشگران چینی هم همچنان به ایران سفر می كنند و این روند رو به رشد است.
پانگ سن ادامه داد: سال های اخیر تعداد اتباع چین كه به خارج از كشور سفر كرده اند، افزایش قابل توجهی داشته است. در این میان بسیاری به كشورهای در مسیر یك جاده ـ یك كمربند (جاده ابریشم) سفر كردند. سال ۲۰۱۷ تعداد گردشگران چینی كه به سایر كشورها سفر كردند ۱۲۹ میلیون نفر بوده است.
او سپس به روابط طولانی و تمدن درخشان دو كشور اشاره نمود و اضافه كرد: تقویت همكاری های گردشگری مبحث مهمی برای ترویج تعاملات انسانی است. چین به همكاری گردشگری اهمیت زیادی می دهد و تمایل دارد با طرف ایرانی این سطح همكاری را ارتقاء دهد.
سفیر چین در تهران اظهار داشت: با كمال میل آرزو دارم برگزاری این همایش فرصت جدیدی برای افزایش مبادلات فعالان گردشگری دو كشور باشد.


چین را غنیمت بشمارید

وی در ادامه پیام وزیر گردشگری جمهوری خلق چین را خواند كه در آن آمده بود: «چین و ایران كشورهای متمدنی در دنیا هستند و برای پیشرفت تمدن جامعه بشری، سهم خویش را ادا كرده اند. بیش از دو هزار سال پیش، دو ملت با استفاده از جاده ابریشم تعامل داشته و با رفت و آمدهای نزدیك، دوستی دیرینه و محكمی را بوجود آورده اند. سال ۲۰۱۶ هم چین و ایران بار دیگر روابط مشتركی را برقرار كردند. این رابطه فصل جدیدی برای دو كشور باز كرد كه فرصت مهمی برای گسترش همكاری های گردشگری بود.
چین بزرگ ترین منشاء گردشگری دنیا است و همینطور از نظر مقصد جهانگردان، رتبه چهارم را دارد. ما تمایل داریم در حوزه هایی همچون تحقیق و توسعه، بازاریابی و آموزش افراد، همكاری خویش را با طرف ایرانی تقویت نماییم. امیدوارم فعالان گردشگری چین و ایران این فرصت را غنیمت شمرده و به تبادل نظر بپردازند و همكاری های خویش را گسترش دهند. »


یك دهم درصد از گردشگران چینی را هم نداریم

سپس سعید اوحدی ـ معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ با یاد شهدای سانچی سخنان خویش را آغاز كرد و در حالیكه تلاش داشت با مثبت نشان دادن فضای سرمایه گذاری در ایران نظر چینی ها را به پروژه های گردشگری جلب كند، اظهار داشت: موقعیت سیاسی و اقتصادی ایران و چین بستر مناسبی برای توسعه تجارت بوده است، اما ایران ظرفیت زیادی برای توسعه همكاری های گردشگری دارد كه چینی ها از آن اطلاع ندارند.
وی همینطور به ضعف زیرساخت در ایران اشاره نمود و اضافه كرد: رنكینگ ایران در حوزه زیرساخت از بین ۱۳۶ كشور، ۱۱۷ است. همینطور از بین ۱۱۳۳ هتل موجود تنها سه درصد با كیفیت و پنج ستاره هستند و از ۱۴۰۰ میلیارد دلار درآمد گردشگری دنیا كمتر از نیم درصد سهم به ایران است. این در شرایطی است كه مقامات عالی رتبه ایران به اهمیت گردشگری واقف هستند و بر توسعه آن تاكید كرده اند. مقام معظم رهبری تاكید كرده اند؛ گردشگری كم صدمه ترین صنعت برای كشور است و حتی پنج برابر شدن تعداد گردشگران را مطالبه كرده اند، انتظار ایشان با علم به ظرفیت كشور، حتی از چشم انداز ۲۰ ساله بیشتر است.
او ادامه داد: ما باید زیرساخت ها را طبق برنامه جامع و همینطور چشم انداز ۲۰ ساله به سرعت رشد دهیم. از ۵۰ هتل پنج ستاره به ۱۰۰ یا ۱۵۰ واحد و همینطور از ۱۳۴ هتل چهار ستاره به ۳۰۰ واحد دست یابیم. این آمار پیش بینی های ما نیست، بلكه مطالعات دو و نیم ساله كارشناسان سازمان جهانی جهانگردی آن را تعیین كرده است.
اوحدی همینطور به سطح تعاملات گردشگری ایران و چین اشاره نمود و اضافه كرد: جذب یك میلیون توریست در مقابل ۱۰۰ میلیون گردشگری كه از چین خارج می شود، رقم قابل توجهی نیست با این حال ما حتی پذیرای یك دهم درصد از گردشگرانی كه سالانه از این كشور خارج می شود، نیستیم.
معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سپس به قوانین سرمایه گذاری ایران برای خارجی ها اشاره نمود و اظهار داشت: مترقی ترین قوانین جذب سرمایه گذار، متعلق به ایران است. هیچ ریسكی در این حوزه متوجه سرمایه گذار نیست، چون كه دولت ما این ریسك را پذیرفته است. قوانین سرمایه گذاری در ایران، سود، سرمایه و ارزش افزوده را صد درصد تحت بیمه قرار می دهد و هر زمان كه سرمایه گذار اراده كند می تواند سود و اصل سرمایه خویش را از كشور خارج كند.



سهم غم انگیز ایران از جهان!
در ادامه این گردهمایی، بهمن عشقی ـ دبیركل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی تهران ـ هم برای ادای احترام به دریابانان جان باخته در حادثه سانچی، ۱۰ ثانیه سكوت جمع را تقاضا كرد و سپس از سفیر چین به خاطر تلاش هایی كه همكاران او برای اطفای حریق كشتی انجام دادند، تشكر كرد و اظهار داشت: امیدوارم در آینده تمهیدات بیشتری اندیشیده شود كه آب های بین المللی در امنیت باشد و عوامل دریانوردی در ایمنی كامل به حرفه خود بپردازند.
او در ادامه به مبحث نشست اشاره نمود و اضافه كرد: ایران در سال ۲۰۱۵، چهارمین كشور گردشگر پذیر در خاورمیانه بود، اما با وجود بیش از پنج میلیون توریست نتوانسته در میان ۱۰ مقصد مهم آسیایی جایی داشته باشد.
وی ادامه داد: جمع سفر چینی ها در سال ۲۰۱۶، یك میلیارد و ۲۳۵ میلیون سفر بوده كه گردش ۱. ۲ تریلیون دلاری را به همراه داشته، از این حجم بالغ بر ۲۶۰ میلیارد دلار به اتباع دولت چین تعلق داشته است. بدون شك چین مهم ترین كشور در گردشگری می باشد. پیش بینی شده در سال ۲۰۲۰ میلادی این عدد به بیش از یك تریلیون دلار برسد، پولی كه چهار برابر حالا خواهد بود.
عشقی هم به تعاملات فرهنگی دو كشور اشاره نمود و اضافه كرد: عمق روابط ایران و چین به ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد. ما تا ۶۰۰ سال قبل همچنان مرز مشترك داشتیم و هیچگاه دو دولت به روی هم تیغ نكشیده اند. برای این سند تاریخی وجود دارد و ما باید از این سطح تعامل فرهنگی به درستی استفاده نماییم.
وی اظهار نمود: در حال حاضر غیرقابل انكارترین دولت جهان، چین است، این در شرایطی است كه تا سال ۱۹۷۰ میلادی اتحادیه جماهیر شوروی چنین جایگاهی داشت. چین اندك اندك به كارخانه جهان تبدیل می گردد. تكلیف غربی ها هم روشن است، آنها تكنولوژی می فروشند. این وسط ما هستیم كه خام فروش باقی مانده ایم و غم انگیزترین مبحث آن است كه تراز بازرگانی مان همچنان آزاردهنده است، چون كه با عدم موازنه بازرگانی در حوزه صادرات مواجهیم.
این فعال اقتصادی اظهار داشت: آنچه این وضعیت را جبران می كند، صنعت گردشگری می باشد. هر چند كه سهم ایران از درآمد گردشگری جهان غم انگیز است.
وی در ادامه به علاقه مندی چینی ها به برقراری تعامل با ایران با استفاده از گردشگری اشاره نمود و اضافه كرد: برای برقراری چنین موازنه ای بخش زیادی از اقدامات باید در پكن اتفاق افتد. راه برای توسعه صلح جهانی و تبادلات تجاری باز نمی گردد، مگر با گذر از صنعت گردشگری.
به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، این همایش با دو پنل تخصصی بررسی اشتراكات فرهنگی ایران و چین با نگاهی به چالش ها و موانع موجود در توسعه گردشگری و عرضه راهكار با حضور رایزنان سفارت چین در ایران و فعالان بخش خصوصی و البته در غیاب نماینده وزارت خارجه كشورمان ادامه یافت.



چینی ها ایران را با امام خمینی و علی دایی می شناسند
فریدون وردی نژاد ـ سفیر اسبق ایران در چین و مشاور رسانه ای رییس دفتر رییس جمهور ـ كه مدیریت این بخش تخصصی را به عهده داشت، به ضعف شناخت در میان ملت های دو كشور نسبت به یكدیگر اشاره نمود و اضافه كرد: برداشت هایی كه در جامعه عمومی نسبت به محصولات چین وجود دارد، با واقعیت همخوانی ندارد، آنچنان كه برداشت های صاحبان سرمایه در چین نسبت به وضعیت امروز و امنیت ایران با واقعیت ها همخوانی ندارد.
وی به سال هایی كه ساكن چین بود اشاره نمود و اضافه كرد: هنوز خیلی ها ایران را با عراق اشتباه می گیرند. در دوره ای باید حتما نام امام خمینی (ره)، پرشین و علی دایی را می آوردیم تا متوجه می شدند درباره چه كشوری صحبت می نماییم. باور دارم گردشگری و تقویت فرآیند تخصصی آن كه بخشی از دیپلماسی عمومی و اقتصادی جهان امروز است می تواند به شناخت دو كشور كمك نماید.
وردی نژاد بیان كرد: نداشتن شناخت كافی، دو مشكل اساسی برای ملت ها به وجود آورده؛ نخست اتخاذ تصمیم با تاخیر و نابهنگام و سپس تصمیم گیری های اشتباه كه سوء تفاهم و فاصله بین دو ملت را سبب گشته است.


چرا ایرانیان فكر می كنند چین یعنی جنس بنجل؟
فریال مستوفی ـ رییس كمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران ـ نیز به استناد تجربه ای كه از بازار تجاری چین داشته است، اظهار داشت: سرمایه گذاران خارجی به جهت اینكه وارد بازار ایران شوند به طرح های توجیه پذیر نیاز دارند، ازاین رو لازم است برای جذب سرمایه گذار چینی بیشتر به این مورد اهمیت داده شود.
وی هم به ذهنیت های اشتباهی كه مردم كشورمان درباره چین دارند، اشاره نمود و اضافه كرد: خیلی ها این اعتقاد را دارند كه جنس چینی بنجل است، در صورتی كه ما خودمان نباید این جنس بنجل را از چین بخریم. ما به شناخت كامل از چین نیاز داریم. مبحث آن است كه همیشه با اروپا كار كرده ایم و شناختی از آن ها بدست اورده ایم، ولی با چینی ها اینگونه نبوده ایم.

این ما نبودیم كه ریشه بلال رنگ شده را جای زعفران به چینی ها قالب كردیم
جمشید حمزه زاده ـ رییس اتحادیه هتلداران ایران ـ نیز در سخنانی انتقادی نسبت به شكل سفر چینی ها به ایران، ضمن اعلام آمادگی برای گسترش همكاری با چینی ها به منظور رفع خلاءهای گردشگری بویژه در بخش رستوران های چینی، اظهار نمود: متاسفانه چینی ها به تازگی ترجیح می دهند به جای هتل از منازل مسكونی استفاده كنند كه این رفتار آنها به شدت مورد انتقاد عوامل گردشگری ایران است. ما استدعا داریم این وضعیت با ورود مقامات دو كشور خاتمه پیدا كند.
رامین ذبیحمند ـ عضو هیات مدیره جامعه راهنمایان ایران ـ هم با ابراز تاسف نسبت به وضعیت گردشگری ایران و چین، اظهار داشت: روند موجود پایدار نخواهد ماند. هویت این تعامل آن چیزی نیست كه در بلندمدت به نفع طرفین باشد، به خصوص اگر راهكارهای توسعه پایدار و ملزوماتی كه نفع دو سویه را در بر می گیرد، لحاظ نشود.
او با انتقاد به رفتار بدون كنترل گردشگران چینی در ایران، اظهار نمود: در هیچ كشور دنیا گروه های گردشگری اجازه ندارند بدون راهنمای رسمی و كارت دار وارد سایت های تاریخی شوند. این را در موزه لوور فرانسه می توانید شاهد باشید. ما بعنوان راهنمای ایرانی حتی در چین اجازه نداریم هنگام بازدید از اماكن تاریخی از تخفیف ها استفاده نماییم، در حالیكه چینی ها در ایران به هر شكل كه دوست دارند سفر می كنند.
وی بیان كرد: با روند موجود در روابط گردشگری ایران و چین نمی توانیم خوش بین باشیم، مگر اینكه بخش دولتی ایران به پشتیبانی از گردشگری بپا خیزد. باید از آژانس ها حمایت شود و اجازه ندهند هیچ شخصی بدون تور و راهنمای رسمی در ایران سفر كند.
حرمت الله رفیعی ـ رییس هیات مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران ـ نیز اظهار داشت: چین به همه جا در ایران نفوذ كرده، حتی به آشپزخانه های ما، ولی ما حتی نتوانسته ایم پذیرای گردشگران این كشور باشیم. خروجی ما به چین بیشتر از ورودی آنها به ایران است. چند سال است كه گردشگری وِرد زبان همه شده، از مقام معظم رهبری گرفته تا هر رییس جمهوری كه می خواهد از مردم رأی بگیرد و گردشگری را شعار قرار می دهد، اما با این وجود نمی دانیم مشكل چیست كه نمی توانیم در گردشگری پیشرفت نماییم.
او هم از اقامت چینی ها در خانه های شخصی انتقاد كرد و اظهار داشت: اگر ما بخواهیم این كار را در چین انجام بدهیم یقینا اجازه نخواهیم داشت، ولی آنها به راحتی در كشور ما این كار را انجام می دهند.
وی سپس به خدمات دهی دانشجویان چینی در ایران به هموطنان شان كه مشكلاتی را برای صنعت گردشگری كشورمان پدید آورده اشاره نمود و اضافه كرد: مشكل اینجاست كه گردشگر چینی از سفر به ایران لذت نمی برد، ولی ما كه به آنها خدمات نداده ایم كه حالا زیر سوال برویم، دوستانش در ایران بوده اند كه خدمات ضعیفی داده اند و حالا آنها را به مبلغان بدی برای گردشگری ایران تبدیل نموده اند. این ما نبودیم كه رشته های بلال رنگ شده را به جای زعفران به چینی ها فروخته ایم. ما این كار را انجام نمی دهیم، ایرانیان اصلا اینطور نیستند.
این فعال گردشگری ادامه داد: باید از خودمان سوال نماییم كه چرا حضور ایرانیان در نمایشگاه های چین كمتر شده است. وقتی یك نفر ۲۰ میلیون هزینه می كند تا در نمایشگاه شركت كند، اما در نتیجه می بیند كه گردشگران چینی سراغ هموطنانشان در ایران می رود بطور قطع از ادامه حضور در این بازار دلسرد می شوند.

تزریق ۱۱۰ میلیارد دلار از چین به كشورهای جاده ابریشم
دوو ـ رییس بخش فرهنگی سفارت چین در ایران ـ در واكنش به این انتقادها، اظهار داشت: بعنوان نماینده دولت چین در ایران همیشه از آژانس هایی كه مجوز داشته اند برای فعالیت های گردشگری حمایت كرده ایم و توقع مان این بود كه از كشور ایران، آژانس های دارای صلاحیت وارد عمل شوند.
وی اضافه كرد: غیر از مبحث اقامت، غذای چینی و گسترش رستوران های مورد نیاز گردشگران چینی برای ما اهمیت زیادی دارد. ما به راهنمای چینی زبان بسیار نیاز داریم. شاید نبودن چنین امكاناتی سبب شده گردشگران ما به هم ملیت های خود در ایران گرایش پیدا كنند.
دوو سپس به تعاملات فرهنگی دو كشور و گسترش آن با استفاده از طرح یك جاده ـ یك كمربند اشاره نمود و اظهار داشت: گردشگری شاید صنعتی باشد كه برای طرفین هیچ ضرری ندارد و بیشترین ارزش افزوده را حاصل می كند. ما در سال ۲۰۱۶، ۱۵۰ میلیون توریست خروجی داشتیم كه ارزش آن نزدیك به ۲۰۰ میلیارد دلار بود. تصمیم گرفته ایم كه در پروژه جاده ابریشم ۸۵ میلیون توریست را به سمت كشورهای در مسیر این جاده هدایت نماییم. برآورد كرده ایم ۱۱۰ میلیارد دلار از این راه عاید كشورهای در مسیر جاده ابریشم خواهد شد. این پروژه یقینا در صنعت گردشگری این كشورها تاثیر بسزایی خواهد داشت.
وی اضافه كرد: تعداد گردشگران چینی در حال افزایش می باشد، ازاین رو اعداد بزرگتر و بهتری را از گردشگران چینی انتظار داریم.

هر كشور روی یك میز
در ادامه محمد محب خدایی ـ معاون گردشگری كشور ـ با تاكید بر حمایت بخش دولتی از بخش خصوصی، اظهار نمود: ما حاضریم برای رفع ملزومات گردشگران چینی و مشكلات موجود كمك نماییم تا جریان گردشگری از چین در مسیر عادی خود قرار گیرد. آماده ایم در حوزه بازاریابی امتیازهای ویژه ای بدهیم.
وی سپس از تولید میز ویژه كشورهای در اولویت گردشگری در این معاونت اطلاع داد و اضافه كرد: نخستین جلسه برای میز عراق تشكیل شد كه بر این اساس ما برای هر كشور به نسبت محصولات مورد نیاز برنامه ریزی می نماییم.
خدایی از سفارت چین دعوت كرد در میز مخصوص این كشور مشاركت جدی داشته باشد و راهبردهای مشترك را در مسیر درست تعریف كند.
معاون گردشگری معتقد است: با یك حركت ساده می توان دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بدون توسعه زیرساخت به ظرفیت گردشگری اضافه كرد و ضریب اشغال هتل ها را تا ۸۰ درصد ارتقاء داد.
در حاشیه این همایش یك روزه، برخی شركت های خودروسازی چین در كنار معدود آژانس های گردشگری فعال در این بازار، غرفه هایی را برپا كرده بودند، همینطور بیشترین حضار چینی در این همایش عوامل شركت های خودروسازی و نفتی در ایران بودند.
این اولین همایش در سال های بعد از گسترش روابط گردشگری ایران و چین بود كه تنها به انگیزه جذب گردشگران چینی به ایران و نه فرستادن گردشگرانی از ایران به آن كشور، با تمایل و پیگیری سفارت و وزارت گردشگری چین برگزار گردید.



1396/10/29
19:19:28
5.0 / 5
3925
تگهای خبر: بازار , برق , خدمات , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است