تصفیه هوای آرایشگاه های زنانه و آزمایشگاه ها با دستگاه فیلتراسیون سیار

تصفیه هوای آرایشگاه های زنانه و آزمایشگاه ها با دستگاه فیلتراسیون سیار نت واش: پژوهشگران یك شركت مستقر در مركز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشكی تهران موفق به ساخت دستگاه فیلتراسیون قابل حمل هوا شدند. این دستگاه كه در محیط های شغلی همچون آرایشگاه های زنانه، آزمایشگاه ها، بیمارستان ها و... كاربرد دارد، با استفاده از یك هود قابل تنظیم، بر روی منبع تولید آلودگی متمركز شده و پیش از ورود هوا به سیستم تنفس كاربر، آنرا مكش و تصفیه می كند.


دكتر علی كریمی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران و مدیر این شركت در گفت و گو با ایسنا به معرفی محصول "دستگاه سیار تصفیه موضعی آلودگی هوا" پرداخت و توضیح داد: یكی از اشكالات در محیط های كاری، استفاده زیاد از مواد شیمیایی و بیولوژیكی هست كه كاربر را در معرض بخارهای سمی و خطرناك قرار می دهد.
وی افزود: در بیشتر محیط های كاری امكان نصب سیستم های تهویه یا هودهای بزرگ وجود ندارد یا دارای هزینه بالایی است. آلودگی هوا در این محیط ها كاربران را در معرض مواد سمی قرار داده و در طولانی مدت خطر ابتلای آنها به بیماری های شغلی را بیشتر می كند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به تحقیقاتی كه از طرف او و همكارانش بر روی مشاغل خاص انجام شده است، اظهار نمود: كاركنان در محیط های شغلی همچون آرایشگاه های زنانه، آزمایشگاه ها، لابراتورها، بیمارستان ها و... به سبب سروكار داشتن با مواد شیمیایی در معرض بیماری های شغلی هستند. این در شرایطی است كه ۶۰ درصد آرایشگرها درجات مختلفی از بیماری های تنفسی را تجربه می كنند و بسیاری نیز مجبور به ترك شغل خود هستند.
دكتركریمی با اشاره به اینكه از یك سال قبل كار بر روی محصول فیلتراسیون قابل حمل را آغاز كردیم و این محصول به مرحله تجاری سازی رسیده است، اظهار داشت: این محصول هم اكنون با بهترین نوع خود در دنیا برابری می كند، در صورتیكه قیمت آن یك پنجم نمونه خارجی است.
وی اضافه كرد: محصول فیلتراسیون با سطح مقطع ۴۰ در ۴۰ سانتی متر و ارتفاع ۷۰ سانتی متر، ابعادی كوچك تر از یك ماشین لباسشویی دارد. این دستگاه دارای چرخ بوده و از قابلیت جابه جایی در محل كار برخوردار می باشد. بازوی متحرك این دستگاه به راحتی بر روی منبع آلاینده متمركز شده و اجازه نمی دهد بخار مواد شیمیایی و بیولوژیك وارد منطقه تنفسی اپراتور شود؛ بلكه این بخار به داخل دستگاه كشیده شده و سه مرحله فیلتراسیون پیشرفته بر روی آن انجام می شود.
مدیر این شركت مستقر در مركز رشد فناوری سلامت تشریح كرد: در مرحله اول فیلتراسیون گرد و غبار درشت، در مرحله دوم گرد و غبار ریز با استفاده از فیلترهای هپا (مورد استفاده در اتاق تمیز) و در مرحله سوم از بسترهای جاذب مواد شیمیایی برای پاك سازی استفاده می شود و حتی در اتاقك بالایی امواج اشعه ماوراء بنفش (UVC) كه خاصیت میكروب كشی دارند، برای ضدعفونی كردن هوا مورد استفاده قرار می گیرند.
كریمی با اشاره به اینكه محصول فوق دارای بازویی با قابلیت چرخش در حد ۲۷۰ درجه است و تا طول حدود ۱۲۰ سانتی متر هم باز می شود، افزود: بدین سبب پیشرفته ترین سطح فیلتراسیون كه در یك بیمارستان باید با هزینه های گزاف ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان تأمین شود، با هزینه حدود ۶ میلیون تومان و با استفاده از فیلتراسیون قابل حمل قابل تأمین است.
وی در بخشی دیگر از صحبت های خود به تولید ۹ محصول منحصر به فرد در زمینه تصفیه آلودگی هوا در این شركت اشاره نمود و با اشاره به اینكه تبلیغ و بازاریابی این محصولات طی روزهای گذشته شروع شده است، اشاره كرد: آمادگی صادرات محصول به كشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی چین و اروپا را داریم. نمونه خارجی این محصول۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان است، در صورتیكه در داخل آنرا با هزینه ۵ تا ۶ میلیون تومانی تولید می نماییم.
این استاد دانشگاه در پاسخ به اینكه آیا تابحال این محصول به فروش رفته است یا خیر، اظهار داشت: محصول را در چارچوب شركت نفروختیم، اما با عنایت به ارتباطی كه با صنعت دارم، محصولات مشابه از قبیل هودهای بازویی مورد استفاده در صنعت جوش كاری و آب كاری را در چارچوب پروژه های صنعتی فروخته ام.
كریمی درانتها تصریح كرد: در حال انجام كارهای اداری برای دریافت مجوز دانش بنیان و ثبت اختراع محصول هستیم كه این كارها در مرحله داوری و ارزیابی هستند؛ اما بطور كلی برای دریافت مجوز دانش بنیانی باید ۶ ماه از فعالیت ما گذشته باشد.




منبع:

1398/07/26
18:59:49
5.0 / 5
4350
تگهای خبر: آب , آلاینده , آلودگی , بازار
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است