دو  منطقه حفاظت شده در خراسان جنوبی تصویب گردید

دو  منطقه حفاظت شده در خراسان جنوبی تصویب گردید به گزارش نت واش مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار داشت: ۲ منطقه جدید حفاظت شده باقران بیرجند و كمرسرخ سرایان در آخرین شورای حفاظت محیط زیست كشور مصوب شد و بزودی به استان ابلاغ می شود.


به گزارش نت واش به نقل از مهر، مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی روز گذشته از تصویب ۲ منطقه جدید حفاظت شده باقران بیرجند و كمرسرخ سرایان در آخرین شورای حفاظت محیط زیست كشور اطلاع داد. حسن اكبری اضافه كرد: ۱۲.۵ درصد خاك استان در تملك مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست قرار گرفته است كه منطقه حفاظت شده نایبندان طبس زیستگاه یوزپلنگ و منطقه حفاظت شده شاسكوه بهشت گربه سانان شرق كشور است.

وی بیان كرد: از سال قبل پیگیر ثبت پارك ملی در منطقه حفاظت شده نایبندان طبس هستیم كه در مورد راه اندازی این پارك كارمان در اداره كل صنعت، معدن و تجارت استان و اداره كل منابع طبیعی قفل شده و تابحال موفق نشده ایم كه موافقت نامه بگیریم.

اكبری افزود: در مورد ثبت ملی اثر طبیعی در استان هم كارهای كارشناسی انجام شده است.

وی با اشاره به اینكه تمام مشكلات ما در تمام زمینه ها به ناآگاهی، كم آگاهی و یا باور نداشتن برخی افراد به برخی مسائل است، افزود: تمام رنج و مصیبت ما در حوزه محیط زیست به ناآگاهی مردم و مسئولان با هم برمی گردد.

مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان كرد: ما در سازمان حفاظت محیط زیست مدافع تعدادی حیوان بی زبان هستیم، در حوزه محیط زیست چون برخی مصیب ها تدریجی و اثر آنی ندارد، همراه كردن خیلی سخت است.

اكبری با اشاره به اینكه وضع الان استان در بحث گرد و غبار وضع قابل قبولی است، اضافه كرد: در این خصوص تعداد روزهای ناسالم ما نسبت به اقلیمی كه داریم، قابل قبول است ولی اگر با همین شرایط ادامه دهیم در ۱۰ سال آینده با بحران مواجه خواهیم شد و چون این مورد مساله ای پیچیده و منتقل كردن آن هم دشوار می باشد.

وی ادامه داد: مبحث گرد و غبار به برخی مسائل انسانی، طبیعی، معدن كاری، چرای بی رویه دام و شتر، كانون های فرسایش بادی و برداشت بی رویه آب از منابع آب زیرزمینی برمی گردد.

اكبری تصریح كرد: همیشه در جامعه ما مشكل اقتصاد و اشتغال وجود داشته است و همین مبحث سبب شده كه همیشه برگ برنده ای در دست ما نباشد و هرجا صحبت از محیط زیست می نماییم، اولویت با اشتغال است.

وی افزود: در این شرایط افراد كمی سراغ محیط زیست می آیند كه یك گروه سازمان های مردم نهاد هستند كه تعداد آنان هم محدود است و گروه دوم رسانه ها هستند كه نقش موثری در حفاظت محیط زیست دارند.

مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با تاكید براینكه تا زمانی كه مسائل محیط زیست به یك مطالبه عمومی تبدیل نشود ما موفقیت چندانی در مهار بحران ها نخواهیم داشت، افزود: باید فضای جامعه بگونه ای باشد كه غالب مردم به مساله محیط زیست توجه نمایند و با عده كم برخورد شود.

اكبری بیان كرد: مخربین طبیعت تعداد آنان كم نیست و امكان برخورد با آنان وجود ندارد، البته به نسبت كشور مردم خراسان جنوبی با عنایت به بنیه اعتقادی بالا در مسائل زیست محیطی همراه هستند.

وی عنوان كرد: خراسان جنوبی در حوزه محیط زیست، استانی خاصی است با وجود اینكه ما ۹ درصد مساحت كشور را داریم اما ۲۵ تا ۳۰ درصد مهره داران كشور در این استان زیست می كنند كه این مورد یك ركورد است.

اكبری تصریح كرد: فرهنگ مردم استان از نظر نریختن زباله در طبیعت و به خصوص از نظر سرانه تولید زباله عالی است، به صورت مثال سرانه تولید زباله روزانه هر نفر در بیرجند ۳۰۰ گرم است در حالی میانگین كشوری ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم است.

وی با اشاره به اینكه وقتی زباله ها تحویل شهرداری ها می شود، حدودا داخل طبیعت ریخته می شود، اضافه كرد: در این مورد با جدیت وارد شده ایم و اخطارهایی هم داشته ایم كه باید این وضع ساماندهی گردد.

مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: وظیفه شهرداری ها این است كه حداقل زباله ها در داخل گود مدفون كنند و اینكه این زباله ها تلبار شود و یا آتش زده شود، باردیگر این زباله ها به طبیعت بازمی گردد و خیانت به طبیعت است.

اكبری اظهار داشت: از محل تمام دفن زباله ها در استان بازدید داشته ایم كه باید ساماندهی گردد، ساماندهی زباله از ساخت میدان و یا آسفالت برخی معابر چون با سلامتی مردم در ارتباط می باشد، ضروری تر است.

وی بیان كرد: غالب صنایع استان صنایع پاكی هستند و در مورد صنایع مشكل زیست محیطی كمتری داریم.

اكبری اظهار داشت: مساله گرد و غبار در استان به خاطر پتانسیل استان بسیار خطرناك می باشد و در آینده می تواند نگران كننده باشد و این مورد مسئله ای چند وجهی و چندگانه است.

وی بیان كرد: در زمینه گردشگری كه در استان در حال رونق است، نگرانی ما در مورد استفاده گردشگران از تپه های ماسه ای است كه حیات دارند به صورت مثال گربه شنی در اطراف همین تپه ها و درحاشه كویر زندگی می كنند.

مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اضافه كرد: بهره برداری هیجانی از طبیعت پسندیده نیست و باید به مكان های خاصی محدود شود.

اكبری در مورد استفاده و به كارگیری از روش های نوین در حفظ محیط زیست و گونه های جانوری هم اظهار داشت: روش های نوین در حفظ تنوع زیستی مدت ها مطرح شده ولی هنوز مصداق های آنا زیاد نیست.

وی با اشاره به اینكه در روش های نوین باید حفاظت بخشی از محیط زیست به مردم واگذار شود، افزود: به صورت مثال در آفریقا ۳۵درصد محیط زیست توسط دولت و ۶۵ درصد توسط بخش خصوصی حفاظت می شود.

اكبری افزود: در كشور سه قرق اختصاصی داریم و در این خصوص خراسان جنوبی همچون استان هایی بوده كه پیشنهاد طرح داده شده ولی هنوز در كشور مصوب نشده و علتش هم درگیری سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان جنگل ها و مراتع است.

وی پایش الكترونیكی، استفاه از پهباد، گردبندهای ماهواره ای و دوربین تله ای را از دیگر روش های نوین حفاظت از محیط زیست ذكر كرد كه به علت تحریم ها با مشكلاتی در مورد واردات این محصولات روبرو شده ایم.

مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار داشت: در مورد قرق اختصاصی در خراسان جنوبی پنج منطقه مستعد شناسایی شده كه به علت عدم تایید سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها و مراتع هنوز اجرایی نشده است.

اكبری اضافه كرد: پایش الكترونیكی به صورت محدود در تالاب كجی را داریم ولی تابحال در دیگر مناطق استان عملیاتی نشده است.

1398/05/20
14:05:55
5.0 / 5
4552
تگهای خبر: آب , بحران , تولید , دولت
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است