اختلاف قیمت دلار رسمی و آزاد افزایش یافت

اختلاف قیمت دلار رسمی و آزاد افزایش یافت نت واش: اكنون اختلاف قیمت دلار در بازار رسمی و غیر رسمی به حدود ۷۶۰ تومان رسیده است كه همین موضوع، یكی از موانع یكسان سازی نرخ ارز به حساب می آید.



به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، هرچند تصورات و البته وعده های مدیران ارشد اقتصادی و بانكی این بود كه نرخ دلار در دی ماه با كاهش تقاضای فصلی تا حدودی كاهش یابد، ولی این اتفاق نیفتاد و ركوردهای بی سابقه ای برای قیمت این ارز در بازار آزاد به ثبت رسید.

دلار روند رو به رشد خویش را از شهریورماه و كمی زودتر از موعد مقرر هر ساله كه در نیمه دوم سال اتفاق می افتد آغاز كرد و در نیمه مهرماه به ۴۲۰۰ تومان رسید. این نرخی بود كه دلار در سال قبل در اوج افزایش قیمت و فقط برای یك روز در هفته اول دی ماه تجربه كرده بود. به هر صورت دلار ۴۲۰۰ تومانی كه با واكنش های متفاوتی از جانب فعالان بازار و همینطور مسئولان دولتی همراه بود ماندگار شد و در همین كانال نوسان داشت.

كرباسیان-وزیر اقتصاد- معتقد بود كه دلار بالای ۴۰۰۰ تومان نمی ماند و نوبخت-رییس سازمان برنامه و بودجه - هم چنین نرخ هایی را رسمی و مورد تایید دولت نمی دانست و از سخنانشان بر می آمد كه باید دلار به كمتر از ۴۰۰۰ تومان برسد. با این حال سیف-رئیس كل بانك مركزی- رسما این موضع را تایید نكرد و در اظهاراتش عنوان كرده بود كه دلار ۴۲۰۰ تومانی را نرخ واقعی بازار نمی داند. در مجموع این انتظار وجود داشت كه در دی ماه با تعدیل تقاضای فصلی، قیمت دلار به كمتر از نرخ های موجود كاهش یابد كه البته هنور محقق نشده است. هرچند كه فعالان بازار هیچ گاه انتظار نداشتند كه دلار به كمتر از ۴۰۰۰ تومان برسد.

اما اتفاق دیگری كه افتاد و برخلاف انتظار و وعدهای داده شده بود، افزایش قیمت و ورود دلار به قیمت های ۴۳۰۰ و حتی ۴۴۰۰ تومان در طول هفته گذشته بود. دلار در چند روز اخیر بیش از ۱۵۰ تومان افزایش قیمت داشته و الان تا ۴۳۷۰ و گاها بیشتر در بازار آزاد معامله می گردد. دلار ۴۰۰۰ تومانی در شرایطی در حال عادی شدن در بازار است كه زمانی نه چندان دور، مدیران ارزی در مقابل موضع كارشناسان كه معتقد بودند قیمت واقعی دلار ۴۰۰۰ تومان بوده و بانك مركزی آن را تحت فشار، كمتر نگه داشته است، واكنش تندی داشتند.

فعالان بازار ارز و برخی كارشناسان دلیل نوسان اخیر نرخ دلار در بازار را جدای از عوامل فصلی و تقاضای ارز ژانویه دانسته و جو ناآرامی كه به تازگی در فضای كشور بوجود آمده را دلیل اصلی نوسان بازار ارز می دانند. به هرحال در این میان برخی برپایه تحلیل ها و انتظاراتی كه از آینده بازار دارند برای دریافت سود بیشتر به سمت خرید دلار حركت كرده و سبب افزایش تقاضا برای آن شده اند. از سویی دیگر دلالان یا عوامل دیگری هم حضور دارند كه می توانند باعث تشدید نوسان در بازار شوند؛ با این حال قیمت گذاری های هفته اخیر در صرافی بانك ها - بعنوان كانال اصلی بانك مركزی برای عرضه ارز - هم چندان پایین نبوده و اغلب افزایشی بوده كه خود این مورد هم در افزایش قیمت پایه دلار در بازار اثرگذار بوده است.

فعلا شرایط نرخ دلار در بازار آینده چندان قابل پیش بینی نبوده و مشخص نمی باشد كه برای كنترل این نوسان و قیمت بی سابقه دلار در بازار سیاست گذاران اصلی چه برنامه ای را اجرایی خواهد نمود.

اختلاف دو دلار ۷۶۰ تومان شد

در بازار دیگر ارزی ایران یعنی مركز مبادلات ارزی كه بانك مركزی نرخ گذاری آن را به صورت روزانه انجام می دهد، دلار برخلاف بازار آزاد هفته آرامی را پشت سر گذاشت؛ هرچند در هفته های اخیر نرخ دلار در این بازار با روندی سریع خویش را به ۳۶۰۰ تومان رسانده بود، ولی در طول هفته در همین محدوده قیمت نوسان اندكی داشت.

اكنون اختلاف قیمت دو دلار در بازار ارزی ایران به حدود ۷۶۰ تومان رسیده كه بالاترین حد اختلاف در چند سال اخیر به حساب می آید. این اختلاف قیمت در كنار عوامل بین المللی و روابط كارگزاری بانك ها یكی از موانع یكسان سازی نرخ ارز به حساب می آید.

دلار در ایران بر خلاف جریان جهانی

اما در بازارهای جهانی ارزش دلار طی هفته پایانی سال میلادی نزولی بود؛ به صورتی كه در مقابل اغلب ارزهای اصلی تضعیف شد. عدم انتشار شاخص های اقتصادی تقویت كننده دلار در آمریكا و كاهش حجم معاملات در ایام پایانی سال ۲۰۱۷ میلادی از عواملی است كه بانك مركزی آن را باعث ضعف دلار دانسته است. در این بین كاهش ارزش دلار، افزایش تنش ها بین آمریكا و كره شمالی و عبور بهای طلا از سطح مقاومت تكنیكی سبب افزایش بهای طلا شد.




1396/10/14
20:31:14
5.0 / 5
5018
تگهای خبر: بازار , دولت
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است