اختصاصی مهر؛

لودرها با مجوز محیط زیست به آشوراده رفتندبعلاوهاسناد

لودرها با مجوز محیط زیست به آشوراده رفتندبعلاوهاسناد به گزارش نت واش معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست مدعی شده پیمانكار جاده آشوراده اطلاع نداشته این جاده در حریم پناهگاه حیات وحش است اما نامه ای كه به دست مهر رسیده نشان از دروغ بودن آگاهانه این ادعا دارد.


خبرگزاری مهر، گروه جامعه-مسعود بُربُر: تنها نقطه پاك و تمیز خط ساحلی شمال ایران است كه آسمانش با پرواز انواع پرندگان زینت می یابد و گونه های جانوری فارغ از خطر انسانی در آن جولان می دهند. از معدود زیستگاه های باقیمانده فوك خزری است و چشم بگردانی شنگ و انواع اردك ماهی خوار و پلیكان و فلامینگو در دیدرسند. حالا اما بولدوزرها و غلطك ها قلب آنرا هدف گرفته اند و نامه ای كه به دست خبرنگار مهر رسیده نشان داده است ادعاهای سازمان محیط زیست در خصوص بی اطلاعی پیمانكار از واقع شدن جاده در حریم پناهگاه حیات وحش میانكاله دروغی بیش نبوده است.ما مجوز ندادیم، پیمانكار هم اطلاع نداشت
ظهرابی در حالی گردشگری در آشوراده را مطالبه عمومی عنوان كرده كه خانه ها و زمین های مردم منطقه هنوز زیر آب است. در چنین شرایطی مطالبه عمومی منافع مادی و مخرب عده ای اندك است یا پیگیری آن مجوزهای ضد محیط زیستی كه سازمان متبوع ظهرابی برای سدسازان و جاده سازان صادر كرده و به علت همین مجوزها زندگی مردم پس از گذشت دو ماه هنوز زیر آب است؟ اواسط سال قبل بود كه پس از چندین سال مقاومت فعالان محیط زیست، مناف هاشمی استاندار معزول گلستان اعلام نمود مجوزهای لازم را برای اجرای طرح طبیعت گردی آشوراده از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت كرده و بزودی این طرح وارد فاز اجرایی می شود اما چند ماه بعد به جای اجرای طرح «طبیعت گردی» آشوراده، كلنگ سایت پشتیبان آشوراده در ساحل بندرتركمن در غیاب رسانه ها به زمین زده شد و مناف هاشمی استاندار معزول گلستان هم در پاسخ به رسانه ها به اعلام این خبر كه سازمان همیاری شهرداری ها پیمانكار این پروژه است و مجوزهای لازم دریافت شده بسنده كرد. حمید ظهرابی، معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در این باره به خبرنگار مهر اظهار داشت: این توافق انجام شد كه سازمان به هیچ وجه اجازه ساخت و ساز سنگین در آشوراده را نمی دهد و ساخت و سازها در جزیره باید موقت، سبك، با مصالح بومی، مطابق و موزون با طبیعت منطقه طراحی و اجرا شود؛ با این شرایط تفاهم كرده و قرارداد منعقد كردیم. ظهرابی درباره جاده ای كه آشوراده را هدف گرفته بود هم خاطرنشان كرد: مسئولان استان گلستان تصور می كردند چون سایت پشتیبان و … در داخل جزیره آشوراده نیست شروع كردند به اجرای طرح ها بدون اینكه سازمان حفاظت محیط زیست در جریان جزئیات كار باشد. متأسفانه جاده ای كه راه اندازی می كردند در حریم تالاب قرار داشت و به نظر می آید می خواستند اسكله ای به سمت دریا ایجاد كنند؛ كه هیچ كدام با سازمان حفاظت محیط زیست هماهنگ نشده بود. با این وجود روایت فعالان محیط زیست و اسنادی كه به دست خبرنگار مهر رسیده خلاف این مورد و ادعاهای دیگر سازمان محیط زیست را نشان داده است و رد پای شخص عیسی كلانتری هم در آن مشهود است.مجوز رسمی محیط زیست در دستان پیمانكارفرزاد علیزاده، مدیر روابط عمومی ستاد مردمی نجات آشوراده (سمنا)، در این باره خبرنگار مهر می گوید: روزهای پایانی سال قبل بود كه ما از راه دوستانمان در بندر تركمن متوجه شدیم كه سازمان همیاری شهرداری ها كه مجری پروژه طرح گردشگری آشوراده است از راه شركت پارس عمران شمال مشغول ساخت جاده ای به سمت جزیره آشوراده است. دوستانمان را به موقعیت فرستادیم و متوجه شدیم كه این اتفاق واقعاً افتاده است.
ظهرابی در مصاحبه خود گفته پیمانكار نمی دانسته كه این نیاز به مطالعات ارزیابی دارد و نمی دانسته كه حریم آبی تالاب جزو پناهگاه حیات وحش میانكاله به حساب می آید اما همه این ها را آدرس غلط داده اند علیزاده ادامه می دهد: من بلافاصله با دفتر معاون محیط طبیعی آقای ظهرابی تماس گرفتم و پرسیدم كه ماجرا چیست و كارمند ایشان اظهار بی اطلاعی كردند و باور نمی كردند چنین اتفاقی افتاده باشد. تماس هایی گرفتند و متوجه شدند كه مبحث واقعیت دارد. آقای عبدوس مسئولیتش بعنوان مدیركل محیط زیست استان گلستان تمام شده بود و آقای كنعانی بعنوان سرپرست این اداره كل مشغول كار بودند. سریعاً نامه ای به آقای كنعانی تنظیم كردیم و خواهان پیگیری شدیم. معاونت محیط طبیعی هم وقتی متوجه این مورد شدند نامه ای تنظیم كردند خطاب به اداره كل گلستان و مازندران و اداره كل مازندران هم به اداره بهشهر نامه ای زد و خواهان پیگیری شدند. اخطار اداره بهشهر به پیمانكار جادهوی یادآور می شود: در نهایت آقای زمان رضااحمدی رئیس اداره بهشهر شخصاً حضور پیدا می كنند و با اخطاریه قانونی جلوی كار را می گیرند و به پیمانكار می گویند اگر مجوز داری ظرف ۴۸ ساعت مجوز خویش را به اداره بیاور و عرضه كن كه مشخص می شود اتفاقاً پیمانكار مجوز داشته است!حریم آبی در مجوز محیط زیست ذكر شده است
چرا مدیركل وقت محیط زیست گلستان به خود اجازه داده چنین مجوز غیرقانونی را صادر كند؟ چونكه در نامه دیگری شخص عیسی كلانتری نظارت و مدیریت پروژه را بر مغایر قانون بالادستی به اداره كل گلستان تفویض كرده است بر خلاف آنچه حمید ظهرابی معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست درباره راه اندازی جاده در حریم پناهگاه حیات وحش میانكاله مدعی شده و گفته بدون هماهنگی و مجوز سازمان محیط زیست بوده اما طی نامه ای كه آقای عبدوس در زمان ریاستش این مجوز را صادر كرده این مورد تصریح شده است. آقای ظهرابی در مصاحبه خود گفته پیمانكار نمی دانسته كه این نیاز به مطالعات ارزیابی دارد و نمی دانسته كه حریم آبی تالاب جزو پناهگاه حیات وحش میانكاله به حساب می آید اما همه این ها را آدرس غلط داده اند. در نامه ای كه امیر عبدوس مدیركل وقت حفاظت محیط زیست استان گلستان به پیمانكار داده، چند اولویت برشمرده شده كه در اولویت چهارم این نامه به این پیمانكار اجازه داده در حریم آبی تالاب جاده ای راه اندازی كند و در همین بند چهارم اشاره شده كه «حریم آبی خلیج گرگان در محدوده پناهگاه حیات وحش میانكاله قرار دارد» یعنی پیمانكار می دانسته كه این محدوده در حریم پناهگاه است و طرحی كه آغاز می كند طرح گردشگری آشوراده است. در این نامه از پیمانكار خواسته شده ملاحظات محیط زیستی را لحاظ كرده و از ورود پساب و آلاینده در آب جلوگیری نمایند و زیبایی را در نظر بگیرند و زمان كار هم خیلی كوتاه و سریع باشد. مجوز پیمانكار از امیر عبدوستخلف با دستور غیرقانونی عیسی كلانتریاما چرا عبدوس، مدیركل وقت محیط زیست استان گلستان، به خود اجازه داده چنین مجوز غیرقانونی را صادر كند؟ چونكه در نامه دیگری شخص عیسی كلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، نظارت و مدیریت پروژه را بر مغایر قانون بالادستی به اداره كل گلستان تفویض كرده است. نامه عیسی كلانتری در تفویض اختیار پرونده به امیر عبدوساین دستور به این علت غیرقانونی می باشد كه مدیریت پناهگاه های حیات وحش یكپارچه است و مدیریت پناهگاه حیات وحش میانكاله بر مبنای تصمیمی كه در شورایعالی محیط زیست گرفته شده به اداره كل مازندران سپرده شده است. شورایعالی محیط زیست شامل چندین وزیر، رئیس سازمان محیط زیست و با ریاست شخص رئیس جمهور تشكیل می شود و سازمان محیط زیست نقش دبیرخانه شورا را دارد و بر این اساس عیسی كلانتری اجازه ندارد كه برخلاف اسناد بالادستی مدیریت پناهگاه حیات وحش را در قسمتی كه طرح گردشگری آشوراده اجرا می شود از استان مازندران بگیرد و به گلستان تفویض كند و بدین سان مغایر قانون اتفاق افتاده است مگر این كه بپذیریم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست حتی نمی دانسته پناهگاه حیات وحش میانكاله و جزیره آشوراده در تقسیمات سازمان متبوعش در كدام استان قرار گرفته است!
آن زمان خانم ابتكار در شورای شهر تهران بودند و مخالف این كار بودند اما شگفتا كه با روی كار آمدن دولت «محیط زیستی» آقای روحانی و ریاست خانم ابتكار بر سازمان، یك تفاهم نامه ضد محیط زیستی امضا كردند كه هنوز هم لغو نشده است علیزاده تصریح می كند: آقای ظهرابی در مصاحبه خود یك آدرس غلط دیگر هم می دهند و ادعا می كنند سی سال است كه اجرای طرح گردشگری آشوراده یك مطالبه عمومی است. من نمی دانم چطور به این نتیجه رسیده اند كه این مورد مطالبه عمومی است. از سی سال پیش كه برخی افراد دنبال این بودند و عده ای حتی یك زمانی برای جزیره آشوراده سند زدند مخالفت مردم با این مورد اعلام شده است. همیشه دنبال این قضیه بودند و در دولت آقای خاتمی و ریاست خانم معصومه ابتكار بر سازمان محیط زیست حتی یكی از نهادها سند آورد كه مالك جزیره است. پس از آن كه مشكلاتی برایشان به وجود آمد یك شركت گردشگری به نام شركت مناطق گردشگری جهان ثبت كردند اما جلوی این كار هم گرفته شد و در دوره ریاست خانم واعظ جوادی از سوی سازمان بازرسی كل كشور این مجوز ابطال شد. این فعال محیط زیست تاكید می كند: بعد هم یك شركت لبنی آمد آنجا و ادعای مالكیت كرد و می خواست جزیره را صاحب شود. آن زمان خانم ابتكار در شورای شهر تهران بودند و مخالف این كار بودند اما شگفتا كه با روی كار آمدن دولت «محیط زیستی» آقای روحانی و ریاست خانم ابتكار بر سازمان، یك تفاهم نامه ضد محیط زیستی بین آقای شیركوند و آقای كیخا كه آن موقع بر مسند امروز آقای ظهرابی تكیه داده بودند امضا كردند و آن تفاهم نامه هم هنوز لغو نشده است.

علیزاده تصریح می كند: در ارزیابی طرح گردشگری جزیره آشوراده به توسعه تدریجی كاربری ها و اعداد و ارقامی اشاره شده كه به هیچ عنوان متناسب با ظرفیت بردی كه تعریف كرده اند یعنی ۵۰۰ نفر توریست در روز و ۸۰ نفر اقامت شبانه نیست. ما نگران این مورد هستیم كه نگاه به كل جزیره است و مطالبه عمومی در كار نیست و اتفاقاً باید خدمت آقای ظهرابی بگوییم مطالبه عمومی توقف این طرح های مخرب است.۱۴‬ هزار متر سفره خانه / ‏ ۲۸ هزار متر برای اقامت ۸۰ نفر ‏ ظهرابی در حالی بر اجرای «طبیعت گردی» مطابق استانداردهای بین المللی در جزیره آشوراده تاكیده كرده كه برخلاف اعلام ظرفیت برد ۵۰۰ نفر توریست در روز برای مركز بازدیدكنندگان ۱۳ هزار متر، برای نمازخانه و خدمات جانبی ۳۶۰۰ متر، برای رستوران و سفره خانه جانبی ۱۴ هزار و ۲۰۰ متر و برای محوطه روباز بازی كودكان ۱۳ هزار و هفتصد متر در نظر گرفته اند. همینطور برخلاف اعلام ظرفیت حداكثر ۸۰ نفر اقامت شبانه در جزیره، برای فضاهای اقامتی اكولاژ ۲۸ هزار متر در نظر گرفته شده است.
سازمان محیط زیستی كه فقط در استان تهران در یك روز دویست هزار مجوز برای قتل عام پرنده صادر می كند و توجیهش ارضای غریزه شكارچی است در پروژه گردشگری آشوراده هم به دنبال ارضای غریزه بساز و بفروش هاست مدیر روابط عمومی ستاد مردمی نجات آشوراده در این باره به خبرنگار مهر می گوید: آقای ظهرابی ادعا می كنند كه سازمان مخالف هتل سازی و سازه های سنگین بود و اتفاقاً در همان تفاهم نامه زمان خانم ابتكار با همه این ها موافقت شد و اگر امروز جلوی این كار گرفته شده به علت وجود تشكل های مردم نهادی است كه با استفاده از ابزارهای قانونی جلوی شما ایستاده اند و تا این لحظه اجازه نداده اند شما نیت خویش را عملی كنید. بارگذاری های سنگین از آغاز قرار بود در آشوراده اتفاق بیافتد و شما و سازمان شما اتفاقاً كاملاً تمایل داشتید كه رخ بدهد اما سمنا و تشكل های مردم نهاد جلوی آنرا گرفتند. علیزاده تصریح می كند: این كه می گویند مقامات ما در استان گلستان و همینطور پیمانكار پروژه تصور می كرده اند كه این به جزیره مربوط نیست این سوال را بوجود می آورد كه فكر نمی كنید شما باید سازمان همیاری شهرداری ها را كه به هیچ عنوان صلاحیت محیط زیستی انجام چنین پروژه حساسی را ندارد خلع ید كنید؟مطالبه مردم سیل زده: گردشگری آشوراده یا برخورد با مجوزهای غیرقانونی؟ظهرابی در حالی از توسعه پایدار و حفظ مناطق حفاظت شده كشور صحبت كرده كه فعالان محیط زیست هنوز به یاد دارند كه همین سال قبل ۷۷ هزار هكتار از ۲۸ منطقه حفاظت شده در ۱۲ استان كشور را سازمان محیط زیست از حفاظت خارج كرد. در حالیكه بر مبنای كنوانسیون تنوع زیستی كه در كشور ما قانون شده و به شكل قانون درآمده است دولت ایران موظف است حداقل ۱۷ درصد از مناطق را در خشكی و ۱۰ درصد مناطق آبی را از نظر تنوع زیستی و خدمات اكوسیستمی ارتقا بدهد اما سازمان محیط زیست و دولت حسن روحانی ۷۷ هزار هكتار از این مناطق را كسر كرد.
بیانیه ای از سوی فعالان اجتماعی و محیط زیست در استان گلستان در مخالفت با این طرح منتشر گردید كه نشان داده است در خود استان گلستان هم سازمان های مردم نهاد با این طرح مخرب سری كه سازمان محیط زیست هیچ چیز آنرا افشا نكرده مخالفند سازمان محیط زیستی كه فقط در استان تهران در یك روز دویست هزار مجوز برای قتل عام پرنده صادر می كند و توجیهش ارضای غریزه شكارچی است مسلم است كه در پروژه گردشگری آشوراده هم به فكر جوامع بومی و محلی نیست و به دنبال ارضای غریزه بساز و بفروش هاست. ظهرابی در حالی دم از مطالبه مردمی در طرح گردشگری آشوراده می زند كه بیانیه سمنا در مخالفت با گردشگری آشوراده به امضای ۲۳ شبكه تشكل های محیط زیستی سراسر كشور رسیده است و سازمان های غیردولتی در شاخه میراث فرهنگی كه شورای هماهنگی شان نماینده ۸۵ تشكل از سراسر كشور هستند این بیانیه را امضا كردند و اتفاقاً شبكه تشكل های محیط زیستی استان گلستان هم از امضا كنندگان آن بیانیه هستند. در ایام پایانی سال ۹۶ هم اطلاعیه ای از سوی فعالان اجتماعی و محیط زیست در استان گلستان در مخالفت با این طرح منتشر گردید كه نشان داده است در خود استان گلستان هم سازمان های مردم نهاد كه نماینده دست كم بخشی از جوامع محلی هستند با این طرح مخرب سری كه سازمان محیط زیست هیچ چیز آنرا افشا نكرده مخالفند. طرحی كه فعالان محیط زیست باوجود قانون دسترسی آزاد به اطلاعات با تلاش فراوان توانستند آنرا به دست بیاورند و سازمان محیط زیست از اساس آنرا برای جوامع محلی شفاف نكرده كه مدعی مطالبه عمومی برای آن باشد. ظهرابی در حالی راه اندازی جاده در آشوراده و راه اندازی طرح گردشگری را مطالبه عمومی عنوان كرده كه مردم آق قلا و روستاهای اطراف بندر تركمن هنوز مزارع و خانه هایشان زیر آب است. در چنین شرایطی مطالبه عمومی منافع مادی و مخرب عده ای اندك است یا پیگیری آن مجوزهای ضد محیط زیستی كه سازمان متبوع ظهرابی بدون در نظر گرفتن همه جوانب محیط زیستی برای سدسازان و جاده سازان صادر كرده و به علت همین مجوزها زندگی مردم پس از گذشت دو ماه هنوز زیر آب است؟پرسشی كه دست كم بخشی از پاسخ آنرا باید در طرح تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست جستجو كرد كه حالا در مجلس كلید خورده است.


منبع:

1398/02/29
15:30:37
5.0 / 5
4873
تگهای خبر: آب , آلاینده , پرواز , خدمات
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است