دستیابی به دانش تولید كلوچه فراسودمند و رنگ خوراكی از چای

دستیابی به دانش تولید كلوچه فراسودمند و رنگ خوراكی از چای نت واش: رئیس پژوهشكده چای كشور از دستیابی محققان این پژوهشكده به دانش فنی تولید ۲۰ محصول جدید و فناورانه از چای آگاهی داد و اظهار داشت: رنگ خوراكی و كلوچه فراسودمند از چای تا اختتام امسال برای تجاری سازی و تولید انبوه در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.


به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، محمدنقی پاداشت با بیان این كه در بعضی از كشورهای تولیدكننده عمده چای، این محصول در صنایع غذایی، دارویی، رنگ سازی و لوازم آرایشی - بهداشتی كاربرد دارد، اضافه كرد: در خیلی از كشورها، از چای افزون بر چای سیاه و سبز در تولید محصولات دیگری نظیر عطر، اسانس، بستنی، كیك و كلوچه و فرآورده هایی چون پودر، عصاره و نوشابه چای، چای سرد، چای فوری، قرص، قطره و روغن بذر چای استفاده می نمایند.
وی درباب ارزش افزوده فرآورده های جدید چای مثالی زد و اضافه كرد: قیمت جهانی هر كیلوگرم چای خشك سیاه ۴ دلار و ۸۶ سنت است؛ این درحالی است كه هر شامپو چای ۳۰۰ میلی لیتری ۱۵ دلار و هر بسته قرص چای هم تا ۲۵ دلار فروخته می شود.
پاداشت افزود: ارزش تقریبی نیمی از محصول برگ سبز چای تولیدی كشور، حدود ۱۲۹ میلیارد تومان است كه اگر از همین مقدار برگ سبز چای برای محصولات جدید و جانبی استفاده شود، تا ۵برابر معادل ۶۴۵ میلیارد تومان ارزش افزوده به دنبال دارد.
رئیس پژوهشكده چای كشور اضافه كرد: این پژوهشكده تابحال به دانش تولید ۲۰ محصول جدید و فناورانه از چای نظیر عرق چای، عصاره سبز، رنگ خوراكی، بستنی چای، كلوچه فراسودمند، ساپونین كه در تولید سموم كشاورزی كاربرد دارد، روغن بذر چای و انواع نوشیدنی های چای دست یافته است.
پاداشت اشاره كرد: آخرین پژوهش های حوزه به زراعی چای و دانش تولید محصولات فناورانه و جانبی چای را كه در این پژوهشكده تهیه می شود، هر سال در چارچوب كتابچه ای در اختیار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پارك های علم و فناوری، وزارتخانه های صمت و جهاد كشاورزی، سازمان چای، صندوق توسعه پشتیبانی از چای و حتی بعضی از اتحادیه ها و اصناف در رابطه با صنعت چای قرار می دهیم.
رئیس پژوهشكده چای كشور با تاكید بر این مساله كه دستیابی به دانش فنی تولید یك محصول به تنهایی كافی نیست، اظهار داشت: محصولی كه بعنوان یك تولید فناورانه معرفی می شود، مراحل تولید را در سطح آزمایشگاه گذرانده و به جهت اینكه به مرحله تجاری سازی برسد، باید بررسی های اقتصادی و مالی آن صورت گیرد تا سرمایه گذاران از توجیه پذیر بودن تولید انبوه آن فرآورده جدید مطمئن شوند.
پاداشت با اشاره به اینكه در حوزه پژوهش به بررسی اقتصادی و مالی یك محصول فناورانه جدید، طرح نیمه صنعتی می گویند، اظهار داشت: از ۲۰ محصول فناورانه و جانبی چای كه در این پژوهشكده معرفی شده، دو محصول رنگ خوراكی و كلوچه فراسودمند چای، مراحل پایانی طرح نیمه صنعتی یا بررسی مالی و اقتصادی را پشت سر می گذارند و تا اختتام امسال برای تجاری سازی و تولید انبوه در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به اعتبارات محدود بخش پژوهش اظهار داشت: اعتبارات این پژوهشكده صرف دستیابی به دانش فنی و معرفی محصولات جدید می شود و اعتبار چندانی جهت بررسی مالی و اقتصادی دستاوردها باقی نمی ماند و برای این كار نیاز به مشاركت مالی سرمایه گذاران است.





منبع:

1398/02/18
18:35:44
5.0 / 5
4502
تگهای خبر: بهداشت , تجاری , تولید , صنعت
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است