وقتی مردم جور خودروساز را می كشند

وقتی مردم جور خودروساز را می كشند نت واش: این روزها به سبب نگرانی هایی كه نسبت به آلودگی هوا در تهران و سایر كلانشهرها وجود دارد، بررسی قوانین و طرح های كاهش آلودگی هوا همچون قانون هوای پاك و طرح كاهش (LEZ) مورد توجه بیشتری گرفته؛ گرچه اجرای این قوانین خبر خوشی است كه حداقل تاثیر آن در كاهش آلودگی هوا در سال های آینده خودرا نشان داده است اما از نگاه تعدادی از كارشناسان و مسئولان محیط زیست بهبود كیفیت هوا و اجرای دقیق قوانین كاهش آلودگی در گرو اصلاح كیفیت خودرهای داخلی است.



به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، چندی پیش معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران اعلام نمود كه امسال از بین ۸۰ هزار خودروی نو زیر چهار سال كه برای دریافت معاینه فنی مراجعه نموده بودند؛ ۵۵ درصد رد شدند. در مورد كیفیت خودروهای داخلی، جواد بداق جمالی مدیر گروه محیط زیست انسانی دانشكده محیط زیست می گوید: مخالف دریافت معاینه فنی نیستم اما بهتر است به جای جریمه ۵۰ هزار تومانی رانندگان خودروهای فاقد معاینه فنی، ابتدا خودروسازانی را جریمه كنند كه خودروی كیفیت پایین تحویل مردم می دهند. معاینه فنی ضروری می باشد اما در ابتدا باید كیفیت خودروها را افزایش دهیم در این صورت نیازی به جریمه كردن مردم نیست.

وی با اشاره به اینكه متاسفانه عزم، اراده و باور جدی در مسئولان و مردم برای كاهش آلودگی هوا وجود ندارد، معتقد است؛ بیشتر از سه دهه است كه درگیر آلودگی هوا در كلانشهر تهران هستیم و هم اكنون آلودگی هوا علاوه بر تهران، در هشت كلانشهر دیگر هم این مشكل وجود دارد. تأخیر در اجرای برنامه های كاهش آلودگی هوا سبب تشدید آلودگی و كاهش كنترل آن میگردد.

عضو هیأت علمی دانشكده محیط زیست با اشاره به اینكه امروزه موتورسیكلت های الكتریكی و با كیفیت بالا در دنیا تولید میگردد اما در كشور استفاده از این دستگاه ها جایی ندارد، در یك برنامه رادیویی، اظهار می كند كه خودروهای دوگانه الكتریكی- هیبریدی و الكتریكی- بنزینی در دنیا با مصرف بنزین پایین تولید می شوند، اما صنعت تولید خودرو در ایران هنوز سه دهه از صنعت پیشرفته خودرو در دنیا عقب تر است. استاندارد گازوئیل ما به استاندارد متوسط دنیا نزدیك نیست و كیفیت بسیار پایینی دارد.

وی با اشاره به اینكه كیفیت خودروهایی كه به شهروندان تحویل داده می شود بسیار پایین است، اظهار داشت: متاسفانه هنوز باور نكرده ایم كه آلودگی هوا در شهر تهران و سایر كلانشهرها در وضعیت اورژانسی و احیا قرار دارد و این آلودگی سمی برای همه شهروندان و مسئولان در همه سطوح است.

به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، سید نواب حسینی منش مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران باز با تاكید بر لزوم نوسازی خودروها می گوید: تا زمانی كه خودورها نوسازی نشوند آلودگی هوا كاهش نخواهد یافت. در تهران تعداد خودروهایی كه بیشتر از یك نقص فنی دارند؛ بسیار زیاد است. یعنی مالك خودرو باید هزینه نقوص فنی ماشین خودرا به سبب كم كاری خودروساز یا واردكننده كم فروش، بپردازد و این تأسف بار است. البته این سوژه نافی مسئولیت شهروندان در گرفتن معاینه فنی نیست.

علاوه بر این موضوع، وی به ماجرای كاتالیست های اجاره ای در جریان معاینه فنی اشاره می كند و به ایسنا می گوید: متاسفانه این روزها شاهد اجاره دادن كاتالیست به خودروهایی هستیم كه قصد ستاندن برگه معاینه فنی دارند.

این مقام مسئول همین طور اعلام می كند كه طی یك ماه گذشته معاینه فنی بالغ بر ۷۰۰ خودرو سنگین كنترل شده كه بیشتر از ۲۵ درصد این ناوگان با وجود داشتن برگه معاینه فنی رد شدند و این نشان دهنده فرسودگی ناوگان است. البته بیشترین خودروهای مردودی، خودروهای حمل زباله و نخاله های درون شهری هستند.

اسقاط خودرو برای خودروسازان دولتی انجام نمی شود

به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، یوسف رشیدی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینكه سهم خودروهای سواری و موتورسیكلت ها در آلودگی هوا بالاست و باید اقدام عاجلی برای این معضل صورت گیرد، در یك برنامه رادیویی می گوید: اسقاط موتورسیكلت ها اقدام خوبی است، اما ای كاش این كار برای خودروسازان دولتی ما هم در قانون لحاظ شود. به بخش خصوصی كه موتورسیكلت تولید می كند؛ فشار می آورند كه به ازای تولید هر موتورسیكلت باید یك دستگاه را اسقاط كنند اما این كار برای خودروسازان دولتی صورت نمی گیرد.
سهم مردم در آلودگی هوا زیر ۱۰ درصد است
این استاد دانشگاه همین طور با اشاره به اینكه ممنوعیت واردات خودرو سبب شده اسقاط خودروهای فرسوده بر زمین بماند، ضمن ابراز نگرانی در مورد كیفیت هوای كلانشهرها می گوید: دولتمردان در كشورهای دیگر می كوشند سال به سال آلودگی را كاهش دهند اما شاهد چنین روندی در كشورمان راجع به كاهش آلودگی هوا نیستیم. سهم مردم در آلودگی هوا زیر ۱۰ درصد است اما بیشترین فشار به مردم وارد میگردد. امسال حتما با آلودگی هوا مواجه خواهیم شد و نباید چشم را به آسمان دوخت و اقدامی نكرد. اساسا امسال با مشكل آلودگی هوا مواجه خواهیم شد چون شدت تهویه هوا در فصل زمستان كاسته می شود و آلودگی هوا تشدید میگردد.

به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، در مورد قوانین كاهش آلودگی هوا، وحید حسینی دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا نیز ضمن انتقاد از كیفیت خودروهای داخلی می گوید: مردم از مسائل كیفی خودروهای داخل ناراضی هستند و این مشكل باید حل شود. البته سازمان محیط زیست برای اجرای معاینه فنی در سطح شهر تهران و هشت كلانشهر دیگر تمام قد ایستاده است.

وی با اشاره به اینكه اینكه مصوبات متعددی در قانون هوای پاك و هیأت وزیران برای كاهش آلودگی هوا وجود دارد، با اشاره به تعدادی از این مصوبات، می گوید: اخیراً آئین نامه ماده «2» قانون هوای پاك را تدوین و به همه دستگاه های دولتی ابلاغ كردیم كه شامل مواد بسیار خوبی همچون استفاده از موتورسیكلت های الكتریكی و اسقاط موتورسیكلت است.

حسینی اشاره كرد كه طبق مصوبه جدید دولت، به ازای تولید و پلاك شدن هر دستگاه موتورسیكلت بنزینی، یك دستگاه موتورسیكلت باید اسقاط و از چرخه خارج شود. ضمن اینكه ۱۰ درصد تولیدات باید موتورسیكلت الكتریكی باشد. با این دو مصوبه در یك تا دو سال آینده، تركیب ناوگان موتورسیكلت كشور تغییر قابل ملاحظه ای پیدا خواهدنمود. ضمن اینكه از دو سال قبل، پلاك گذاری موتورسیكلت های كاربراتوری متوقف شده و این موتورسیكلت ها دیگر تولید نمی شوند. از ابتدای سال آینده باز تنها به تولید موتورسیكلت های یورو4 مجوز داده می شود.

دبیر كارگروه ملی آلودگی هوا سازمان محیط زیست همین طور در گفت وگویی كه با ایسنا داشته به اشاره به اینكه قوانین بالادستی مثل «قانون هوای پاك»، بر لزوم ستاندن برگه معاینه فنی توسط كلیه خودروها تاكید دارد، در مورد طرح كاهش می گوید: طی سه سال اخیر با راه اندازی سامانه سیمفا (سامانه یكپارچه معاینه فنی)، افزایش و ارتقای مراكز معاینه فنی، اجرای طرح كاهش در منطقه (LEZ) و اطلاع رسانی و مكانیزه شدن معاینه فنی، زیرساخت ها و مقدمات اجرای معاینه فنی فراهم شده و برمبنای طرح كاهش همه خودروهای دیزلی و بنزینی كه در تهران تردد می كنند، شامل شخصی، عمومی، اتوبوس، كامیون، كامیونت، نخاله بر، زباله بر و... باید برگه معاینه فنی داشته باشند، چون در مرحله دوم طرح كاهش، محدودیت تردد خودروهای فاقد معاینه فنی، به صورت 24 ساعته، در هفت روز هفته و 365 روز سال اجرا میگردد.

حسینی ضمن انتقاد از عملكرد دستگاه های دولتی در اجرای طرح های مربوط به كاهش آلودگی هوا با اشاره به اینكه حداقل ۱۷ دستگاه دولتی در ارتباط با كاهش آلودگی هوا وظیفه دارند، اما متاسفانه تابحال اجرای این مصوبات از طرف نهادهای دولتی به خوبی پیش نرفته است، می گوید: پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه كارگروه ملی آلودگی هوا به نشانی dabir.doe.ir به منظور پیگیری مصوبات كاهش آلودگی هوای كشور به راه افتاده است و شهروندان ایرانی می توانند از راه این سامانه، در جریان عملكرد دستگاه هاقرار گیرند.




1397/09/04
17:53:01
5.0 / 5
4204
تگهای خبر: آلودگی , اتوبوس , تولید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است