افزایش صادرات در سال جاری

افزایش صادرات در سال جاری به گزارش نت واش معاون وزیر جهاد كشاورزی با اشاره به تولید حدود۳. ۷ میلیون تنی سیب در سال جاری اعلام نمود كه كاهش صادرات سیب در پنج ماهه امسال نكته مثبت و نشان دهنده این است كه هیچ محصولی داخل انبارها باقی نمانده و پیش بینی می گردد امسال بیش از سال گذشته و حدود ۷۰۰ تن سیب به كشورهای مختلف صادر گردد.


محمدعلی طهماسبی در گفت وگو با ایسنا، اظهار نمود: بر مبنای آمار وزارت جهاد كشاورزی در سال جاری سطح باغات سیب كشور ۲۵۴ هزار و ۲۰۰ هكتار بوده كه از این حیث در رتبه دوم محصولات باغی قرار دارد. بررسی روند سطح باغات سیب كشور حاكی از روند رو به رشد آن بوده، چون كه برآورد میزان تولید سیب در ایران حدود ۳. ۷ میلیون تن است كه در رتبه نخست تولید محصولات باغی كشور قرار دارد.

مقایسه وضعیت تولید سیب در سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶

وی اضافه كرد: تنوع اقلیمی سبب شده تا ارقام متنوعی از سیب در كشور مورد كشت قرار گیرد. از مهمترین ارقام سیب می­ توان به ارقامی مانند "رد دلیشز، گلدن دلیشز، برابرن، فوجی، گالا، گرانی اسمیت، انواع گلاب و... " اشاره كرد. با عنایت به زمان برداشت، انواع سیب تولیدی در ایران به دو گروه (بهاره و تابستانه) و پائیزه تقسیم بندی می­شود. به گونه ای كه میزان تولید ارقام سیب تابستانه و بهاره ۵۱۶ هزار و ۴۹۸ تن بوده كه حدود ۱۴ درصد از كل تولید سیب را شامل می­شود. تولید ارقام پاییزه (رد دلیشز، گلدن دلیشز و... ) سه میلیون و ۱۸۰ هزار و ۲۰۰ تن بوده كه سهم بیش از ۸۶ در صد كل تولید سیب را به خود اختصاص داده است.







معاون باغبانی وزیر جهاد كشاورزی درباره چگونگی و زمان برداشت سیب هم بیان كرد: با عنایت به تنوع شرایط اقلیمی و همینطور تنوع ارقام مورد كشت، زمان برداشت سیب در مناطق مختلف كشور بسیار متفاوت است، اما برداشت سیب های بهاره و تابستانه كه عمدتا به صورت تازه خوری در بازار داخلی مصرف می­شوند، از اوایل خردادماه شروع شده و تا آخر مرداد ماه ادامه خواهد داشت. زمان برداشت سیب­های پائیزه هم از اوایل شهریور آغاز و تا آخر آبان ماه ادامه دارد. لازم به ذكر است كه سیب صادراتی ایران عمدتا از ارقام پائیزه (رد و گلدن دلیشز) است.

طهماسبی با بیان این كه بعد از ابلاغ سیاست تهاتر سیب با موز (سیاست بازار در مقابل بازار) در ابتدای سال ۱۳۹۵ میزان صادرات سیب در فروردین ماه همان سال، ۴۵۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت كه این عدد در اردیبهشت ماه به ۴۹۵ درصد، خرداد ۴۷۵ درصد، تیر ۴۱۸ درصد، مرداد ۳۹۰ درصد رسید. این اعداد نشان دهنده تاثیر بسیار مثبت این سیاست در خروج محصول صادراتی انبار شده در انبارهای كشور به میزان ۱۶۲ هزار تن بوده كه در غیر این صورت بایستی خرید تضمینی صورت می گرفت یا همه محصول انبار شده به ضایعات تبدیل می شد.







معاون باغبانی وزیر جهاد كشاورزی خاطرنشان كرد: اینكه به بهانه افزایش واردات یك میوه خاص مانند موز كه علاوه بر تولید داخل در استان محروم سیستان و بلوچستان مثل خیلی از میوه های تولید داخلی، تامین كننده ارزش غذایی ویتامین ها در سبد غذایی مردم است، صادركنندگان سیب یا موز را متهم به تقلب در صادرات سیب های فاسد برای واردات موز نمائیم كار پسندیده ای نیست. خوب بود كه راوی این خبر مستدل بیان می كرد كه چطور می گردد یك نفر سیب را با قیمت تمام شده از باغدار خریده، سورت نموده و بعد از بسته بندی، بارگیری و حمل و پرداخت هزینه های مترتبه به كشور هدف آن ها را معدوم كند.

پیش بینی صادرات ۷۰۰ هزار تنی سیب تا آخر امسال

طهماسبی با اشاره به اینكه كاهش ۸۰ درصدی صادرات سیب در پنج ماهه اول امسال نه تنها خبر بدی نیست بلكه یك خبر خوب برای كشور به حساب می آید، ادامه داد: این كاهش به معنای اثربخشی اجرای سیاست تهاتر صادرات سیب در برابر موز بوده، چون كه تمامی سیب های موجود در انبارها به موقع پیش از سال از انبار خارج و روانه بازار شده است. البته با عنایت به افزایش تولید سیب در سال جاری و ادامه حمایت های دولت در زمینه صادرات شاهد افزایش صادرات سیب تا ۷۰۰ هزار تن خواهیم بود.



صادرات محصول سیب به تفكیك ماه های سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۵ و ۱۳۹۴





وی همینطور در مورد قیمت سیب در كیفیت های مختلف اظهار داشت: بر مبنای بررسی های انجام شده در سطح كشور به طور متوسط قیمت سیب با عنایت به كیفیت و درجه بندی متفاوت است به گونه ای كه قیمت خرید سیب درجه یك از كیلویی ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان، درجه دو از كیلویی ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان و سیب درجه سه (صنعتی) از كیلویی ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان در بازار آزاد است البته سازمان تعاون روستایی هر كیلوگرم سیب درجه سه صنعتی را به صورت تضمینی ۲۸۸ تومان و ۹ ریال خریداری می كند.

معاون باغبانی وزیر جهاد كشاورزی با بیان این كه سیب های صنعتی و درجه ۳ بیشتر در واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی مورد استفاده قرار می گیرد، اظهار نمود: قیمت هر كیلوگرم سیب درجه سه در ابتدای فصل برداشت حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان بود، اما با دخالت دولت و ابلاغ شیوه نامه خرید تضمینی به قیمت ۲۸۸ تومان و ۹ ریال به صورت علی الحساب خرید صورت می گیرد كه منجر به افزایش قیمت سیب صنعتی در بازار شده است.











 

1396/07/22
20:25:10
5.0 / 5
4643
تگهای خبر: بازار , دولت , صادرات
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است