بهروز حسن الفت در گفت وگو با ایسنا، به عرضه توضیحاتی درباره وضعیت بازار روسیه پرداخت و اظهار داشت: با عنایت به آنكه هنوز آمار نهایی سال قبل منتشر نشده، نمی توان حجم دقیق مبادلات دو كشور را اعلام كرد، اما به صورت تقریبی مبادلات ایران و روسیه حدود یك میلیارد دلار می گردد.
وی با بیان این كه در روابط تجاری دو كشور تابحال تراز به نفع روسیه بوده، اظهار نمود: در سال قبل حجم صادرات ما حدود ۶۰ درصد افزایش پیدا كرد، اما این اتفاق در شرایطی افتاد كه صادرات روسیه به ایران حالت كاهشی یافته و حدود یك سوم كمتر شد.
مدیركل دفتر اروپا و آمریكای سازمان توسعه تجارت در ارتباط با عدم موفقیت ایران در كسب سهمی قابل توجه از بازار روسیه توضیح داد: بحث توسعه صادرات به بازاری مانند روسیه اینگونه نیست كه یك شبه، یك ماهه یا یك ساله محقق شود. برای توسعه این روابط زیرساخت هایی لازم است كه عمده ترین آنها به داخل كشور مربوط می گردد.
الفت ادامه داد: شركت ها و بنگاه های ما باید آمادگی داشته باشند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار روسیه را به خود اختصاص دهند تا زمانی كه این آمادگی وجود نداشته باشد هرچه مقامات و مسئولان علاقه مند به توسعه روابط باشند و در این زمینه تلاش كنند، اتفاقی كه باید نخواهد افتاد.
تاثیر تنش های روسیه و تركیه بر تجارت ایران
وی اظهار نمود: مشكل مهم ما برای حضور در بازار روسیه آن است كه بعضی از كالاهای ما شرایط و استانداردهای مدنظر روسیه را ندارد. البته از سال قبل و بخصوص با عنایت به مشكلاتی كه در روابط روسیه و تركیه پیش آمد برنامه ریزی هایی صورت گرفته است. اكنون هم در حوزه هایی مانند مواد غذایی و كشاورزی راهكارهایی در دستور كار قرار گرفته و مجوزهای لازم برای صادرات این كالاها به بازار روسیه دریافت شده است.
مدیركل سازمان توسعه تجارت اضافه كرد: در حوزه هایی مانند میگو، لبنیات و شیلات رشد قابل توجهی در صادرات ایران به روسیه مشاهده می شود، اما با این وجود می توان همچنان حجم این صادرات را گسترش داد.
الفت اظهار نمود: نكته دیگری كه باید مورد توجه قرار گیرد بحث ظرفیت و توان تولیدی و صادراتی بنگاه های كشور است. بازار روسیه به علت ساختاری كه دارد معمولا علاقه مند به واردات كالاهایی با حجم و ارقام بالا است كه متاسفانه كمتر پیش می آید بنگاه های ایرانی بتوانند پاسخگوی این حجم درخواست باشند حتی در سال های گذشته گاه كنسرسیوم های ایرانی هم در مواردی قادر به پاسخگویی به این نیازها نبوده اند.
وی ادامه داد: واردات روسیه معمولا دارای دو فاكتور است اول آنكه بازرگانان این كشور معمولا با شرایط و قیمت ثابت كار می كنند و قراردادهایی با حجم بالا منعقد می كنند برهمین اساس در ایران تعداد شركت هایی كه بتوانند در این حوزه فعالیت نموده و پاسخگوی این نیازها باشند اندك است.
تغییرات تعرفه ای ۲۵۰ تا ۳۰۰ كالا در دستور كار
الفت در پاسخ به این سوال كه آیا در سال های گذشته تلاشی برای تولید كنسرسیوم های مشترك صورت نگرفته، توضیح داد: عملا این كنسرسیوم ها تولید نشده اند، چون كه بعضی از بنگاه ها قوی تر و برخی ضعیف تر هستند و كمتر پیش می آید كه شركت ها به توافقی برسند كه موفق شوند فارغ از برند خود بتوانند در كنار یكدیگر برای جذب این بازار كوشیده و تقاضایی كه از جانب كشور طرف مقابل وجود دارد را با توان بالا و كیفیت مناسب پاسخگو باشند.
وی اضافه كرد: برهمین اساس شاید این موارد را بتوان مشكلات پیش روی تجارت ایران و روسیه به شمار آورد. البته بحث های تعرفه ای و گمركی هم نقش خاص خویش را دارد كه تلاش داریم در قالب موافقت نامه اوراسیا كه روسیه هم عضو آن است تا حدودی این تعرفه ها را كاهش دهیم.
مدیركل سازمان توسعه تجارت اظهار نمود: متناسب با اقلامی كه در یادداشت های تفاهم مربوطه مورد توجه قرار گرفته ۲۵۰ تا ۳۰۰ قلم برای كاهش تعرفه یا صفر شدن تعرفه در نظر گرفته شده كه اغلب این موارد با نگاه مزیت اقتصادی ایران تعریف شده است و فكر می نماییم در سال ۲۰۱۸ بتوان این توافق نامه را به امضای روسای جمهور چند كشور عضو رسانده و به مدت دو سال ایران عضو اتحادیه اوراسیا شود.
به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، پیش از این هم در ارتباط با تجارت ایران در روسیه مسائلی مطرح شده و اینگونه اظهار می شد كه به علت گرانفروشی تجار ایرانی بازار این كشور همسایه در حال از دست رفتن است. نائب رئیس اتاق مشترك ایران و روسیه هم اخیرا صادرات ایران به روسیه ۳۵۰را میلیون دلار و رایزن بازرگانی ایران در روسیه این رقم را حدود ۴۰۰ میلیون دلار اعلام نموده اند كه با استناد به صحبت های مطرح شده درباره تبادلات یك میلیارد دلاری دو كشور می توان نتیجه گرفت صادرات روسیه حدود یك و نیم تا دو برابر ایران است.