آماده باش برای انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی به گزارش نت واش، در صورتیکه تب وتاب شایعات حول حذف کارت سوخت و جایگزینی آن با کارت بانکی بالا گرفته، سوالات زیادی در ذهن مردم شکل گرفته است. آیا واقعا باید منتظر حذف کارت سوخت باشیم؟ آیا بنزین گران می شود؟ در این گزارش، به بررسی آخرین اخبار و اطلاعات رسمی در رابطه با طرح انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی می پردازیم و به این سوالات پاسخ می دهیم. به گزارش نت واش به نقل از خبر آنلاین، اخیراً شایعاتی بر مبنای حذف کارت سوخت همزمان با افزایش احتمالی قیمت بنزین از تاریخ ۱۵ آذر ۱۴۰۴ در رسانه های اجتماعی انتشار یافته است. این شایعات در حالی قوت گرفت که زمزمه هایی از طرح بنزین سه نرخی (شامل سهمیه ای، آزاد و احتمالا یارانه ای متفاوت برای برخی اقشار) به گوش می رسید. این گمانه زنی ها به طور عمده بر پایه تفسیرهای خاصی از قانون بودجه سال ۱۴۰۴ انجام شده است. زمان افزایش قیمت بنزین اقتصادآنلاین نوشت: در عین حال، وزارت نفت و مقامات مسئول بارها تاکید کرده اند که تاریخ ۱۵ آذر ۱۴۰۴ فقط یک بازه زمانی است که دولت بر مبنای قانون، اختیار اجرایی کردن این طرح را در آن بازه زمانی به دست می آورد. اجرای این طرح به هیچ عنوان به شرط این تاریخ نیست و اجرای آن بطورکامل وابسته به تکمیل زیرساخت های فنی و اعتبارسنجی های لازم است. تابحال هیچ اطلاعیه رسمی بر مبنای قطعی بودن اجرای طرح در این تاریخ منتشر نشده است. انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی از کی اجرایی می شود؟ اجرای موفقیت آمیز طرح انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی، مجموعه ای از چالش های فنی، قانونی و اجرایی را بهمراه دارد که باید قبل از عملیاتی شدن نهایی، مرتفع گردند. ۱. زیرساخت های فنی و امنیتی انتقال منطق یارانه سوخت از یک سیستم متمرکز (سامانه هوشمند سوخت - CNGLS) به میلیونها کارت بانکی، نیازمند یک پلت فرم خیلی امن و پایدار بین وزارت نفت، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و بانک مرکزی است. این اتصال باید ضمانت کند که: احراز هویت دقیق: سهمیه به درستی و فقط برای خودرو های مجاز اختصاص یابد. محاسبات دقیق: میزان دقیق سهمیه بر مبنای پیمایش و مصرف واقعی (یا اختصاص ثابت ماهانه) محاسبه شود. پیشگیری از سوءاستفاده: مکانیزمی برای پیشگیری از خرید بیش از اندازه مجاز یا فروش یارانه ای سهمیه در بازار آزاد باید طراحی شود. ۲. ایجاد پلت فرم ویژه برای تاکسی های اینترنتی و ناوگان عمومی یکی از پیچیده ترین بخش های این طرح، نحوه مدیریت سهمیه برای خودروهایی است که مصرف سوخت آنها خیلی بیشتر از خودرو های شخصی است (مانند تاکسی های اینترنتی، آژانس ها و ناوگان حمل و نقل بار). این وسایل نقلیه نیازمند مکانیزم اختصاص سهمیه متفاوتی هستند که به طور معمول با سهمیه پایه خودرو های شخصی متفاوت می باشد. ایجاد پلت فرم یا سازوکاری که بتواند مصرف این ناوگان را به شکل دقیق ثبت و سهمیه اضافه را بر مبنای کارت بانکی آنها اعمال نماید، یک چالش اساسی است. تصویب آئین نامه اجرایی حذف کارت سوخت بر مبنای اظهارات مقامات، هرچند قانون در بودجه سال ۱۴۰۴ تصویب شده است، اما اجرای عملیاتی آن نیازمند تصویب آئین نامه اجرایی توسط هیات وزیران است. تا وقتی که این آئین نامه غائی و ابلاغ نشود، وزارت نفت نمی تواند ساختار جدید اختصاص را عملیاتی کند. این تأخیر در تصویب آئین نامه، خود عاملی برای نامشخص ماندن زمان دقیق شروع طرح است. آخرین اظهارات مسؤلان در رابطه با افزایش قیمت بنزین اطلاعات رسمی انتشار یافته از جانب نهادهای مرتبط، تصویر واضح تری از وضعیت فعلی ارایه می دهند: ۱. اظهارات رییس امور ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت نفت امیرمسعود بشری، رییس امور ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت نفت، تاکید کرده است: "۱۵ آذر تاریخی است که اجرای طرح افزایش قیمت بنزین در اختیار دولت قرار می گیرد و دولت می تواند هر زمان که زیرساخت های لازم فراهم گردید، آنرا عملیاتی کند." وی افزود که اجرای طرح فقط یک تصمیم فنی نیست، بلکه یک فرایند مدیریتی است که باید با آمادگی کامل بخش های ذی ربط صورت گیرد. بشری همین طور خاطرنشان ساخت: "پیش از اجرای مصوبه، اطلاع رسانی رسمی از راه شورای اطلاع رسانی دولت منتشر خواهد شد و زمان دقیق شروع طرح با فراهم شدن تمامی زیرساخت ها اعلام می شود." این بدان معناست که هرگونه خبر در مورد زمان دقیق آغاز طرح قبل از اطلاعیه رسمی شورای اطلاع رسانی، فقط در حد شایعه تلقی می شود. ۲. اظهارات مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، در رابطه با مصوبه مجلس در قانون بودجه سال ۱۴۰۴ در مورد انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به کارت بانکی توضیحات جامعی ارایه داد. بر مبنای گفته های وی: "بر اساس این قانون، وزارت نفت مکلف شده که با همکاری بانک مرکزی امکان انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به کارت بانکی صاحبان خودرو را فراهم آورد." ویس کرمی به صراحت اعلام نمود که: "آیین نامه اجرایی این مصوبه باید به تصویب هیات وزیران برسد." این امر نشان میدهد که جنبه قانونی چارچوب کلی مشخص شده، اما جزئیات اجرایی (مانند نحوه انتقال اعتبار، سقف های مجاز و مکانیسم های نظارتی) هنوز در انتظار تأیید غائی دولت می باشد. وضعیت فعلی و آمادگی ها با وجود عدم تعیین زمان دقیق، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام نموده است که اقدامات زیرساختی لازم را به شکل موازی با پیگیری های قانونی پیش برده است. ویس کرمی اظهار داشت که: "زیرساخت های سامانه هوشمند سوخت به منظور انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به کارت بانکی، چه از نظر سخت افزاری و چه نرم افزاری، بررسی و آماده شده است." این آمادگی شامل موارد زیر است: تطبیق با APIهای بانکی: ایجاد رابط های برنامه نویسی (API) برای ارتباط مستقیم و امن با سیستم های بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور. بروزرسانی نرم افزار جایگاه ها: اطمینان از این که پایانه های فروش (POS) در جایگاه های سوخت می توانند سهمیه اختصاص یافته بر روی کارت بانکی را به شکل اعتباری کسر کنند. طراحی مدلهای توزیع جدید: بررسی سناریوهایی برای مدیریت توزیع در صورت بروز قطعی های احتمالی شبکه بانکی، تا خللی در تامین سوخت رخ ندهد. این نشان میدهد که بخش اجرایی طرح، از آمادگی عملیاتی بالایی برخوردار است، اما منتظر چراغ سبز غائی از جانب دولت (تصویب مراسم نامه) است. تأثیرات احتمالی اقتصادی و اجتماعی انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی اگر طرح انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی اجرایی شود، می تواند تأثیرات اقتصادی مهمی داشته باشد: شفافیت بیشتر در مصرف: اتصال سهمیه به کارت بانکی، ردگیری مصرف سوخت و اختصاص آنرا به شکل دقیق تری امکانپذیر می سازد. مدیریت تقاضا: این طرح می تواند مقدمه ای برای مدیریت بهتر مصرف سوخت و احتمالا اعمال قیمت های متفاوت بر مبنای میزان مصرف باشد. نوسانات قیمتی: شایعات پیرامون این طرح اغلب با افزایش قیمت بنزین همراه بوده است. در صورت عدم مدیریت صحیح، این انتقال ممکنست به یک شوک قیمتی منجر شود، هرچند که هدف اصلی ظاهراً حذف کارت فیزیکی و نه لزوماً افزایش نرخ پایه بنزین است. با عنایت به اظهارات مسؤلان و آخرین اطلاعات موجود تا آذر ۱۴۰۴، حذف کارت سوخت قطعی نیست و اجرای طرح انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی به شرط فراهم شدن کامل زیرساخت ها و مهم تر از آن، تصویب آئین نامه اجرایی توسط هیات وزیران است. تاریخ ۱۵ آذر ۱۴۰۴ یک فرصت اختیاری برای آغاز است، نه یک اولتیماتوم قطعی. شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران آمادگی فنی و لجستیکی ضروری جهت اجرای این طرح را اعلام نموده است و در صورت ابلاغ آئین نامه اجرایی، بر مبنای تکالیف و تعهدات مندرج در آن اقدام خواهد نمود. مردم باید منتظر اطلاعیه های رسمی از جانب شورای اطلاع رسانی دولت باشند. منبع: نت واش 1404/09/14 11:07:03 5.0 / 5 5 تگهای خبر: بازار , بودجه , تاكسی , خودرو این پست نت واش را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط طلا سکته کرد بررسی قیمت میلگرد در گرید و سایزهای متفاوت خبر مهم شرکت ملی پخش برای دارندگان خودرو پیش بینی ها درمورد قیمت طلا تغییر نمود نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش نظرتان درباره ی این مطلب نت واش نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۷ بعلاوه ۱