واردات خودرو جان گرفت اما وضعیت خدمات بعد از فروش خودرو های خارجی نامعلوم است نت واش: در هفته های اخیر طبق بخشنامه واردات در سال جدید، حدود نود هزار دستگاه خودروی وارداتی به کشور خواهد آمد؛ روندی که تأثیر مثبت روی بازار خواهد داشت. به گزارش نت واش به نقل از خبر آنلاین، روزنامه ایران نوشت: در صورتیکه بازار خودرو در رکود به سر می برد و رقابت حدودا از این بازار رخت بربسته، ورود هرچه بیشتر خودرو های وارداتی، رقابت را در تولیدات داخلی بیشتر خواهدنمود. اما نکته مهمی که در این بین مقرر است به آن بپردازیم شرایط خدمات بعد از فروش خودرو های وارداتی است. 55 شرکت واردکننده خودرو! با یک حساب سرانگشتی و بررسی خودرو های وارداتی، می توان آمار و تعداد شرکت های واردکننده در دوره ی جدید واردات خودرو را به دست آورد. دوره ی جدید که می گوییم یعنی باز شدن واردات خودرو پس از چهار سال یعنی از اواخر سال 1396 که واردات خودرو بسته شد باردیگر در دی ماه 1401 واردات باز شد و تعداد 55 شرکت مجوز واردات خودرو گرفتند. در بین این شرکتها تکلیف اسم های بزرگ و معروف مشخص است؛ شرکت هایی مانند کرمان موتور، بهمن موتور، ایران خودرو و سایپا که حداقل تا حدودی مصرف کنندگان و خریداران خودرو های وارداتی، خیال شان از خدمات بعد از فروش این خودرو ها راحت است. اما اسامی شرکت های تازه تأسیس هم در این فهرست وجود دارد که تکلیف نمایندگی های خدمات بعد از فروش آنها مشخص نیست؛ شرکت هایی که فقط یک دفتر و شماره تلفن دارند و معین نیست مقرر است وقتی این خودرو ها خراب شد دقیقاً چه طور به وظایف خدمات بعد از فروش خود عمل کنند. نکته مهم این است، نباید فراموش نماییم در دورانی به سر می بریم که تحریم ها می کوشند جلوی واردات خودرو هم سنگ اندازی کنند، در نتیجه تهیه قطعات این خودرو ها آسان نیست. اما شرکت هایی که مجوز واردات خودرو گرفته اند هم باید طبق قانون، خدمات بعد از فروش را به درستی اجرا کنند. چالش های اصلی خدمات بعد از فروش خودرو های وارداتی نبود ارتباط رسمی با شرکت های مادر از مهم ترین معضلات واردات خودرو در دوره ی جدید است. در دوره طلایی واردات خودرو یعنی دهه نود، واردکنندگان قدیمی حدودا اکثراً از شرکت مادر نمایندگی رسمی داشتند. بطور مثال خاندان گرامی، متولی واردات خودرو های کیا از نمایندگی مادر در کره جنوبی نمایندگی رسمی داشت. حالا در دوره ی جدید خیلی از واردکنندگان فاقد قرارداد رسمی با کمپانی های مادر هستند که این امر موجب می شود دسترسی به قطعات یدکی اصلی، ابزار تخصصی و آموزش های فنی محدود باشد. در نتیجه، خدمات بعد از فروش باکیفیت پایین و مشکلاتی در تامین قطعات مواجه می شود. کمبود نمایندگی های رسمی و زیرساخت های خدماتی برخی واردکنندگان تعداد محدودی نمایندگی در کشور دارند. بعنوان مثال یکی از شرکت هایی که از برندی خوشنام خودرو وارد کرده فقط دو نمایندگی برای محصولاتش در کل کشور دارد. این محدودیت در تعداد نمایندگی ها، دسترسی مشتریان به خدمات بعد از فروش را دشوار می کند. مشکلات در تامین قطعات یدکی و تجهیزات تخصصی اولویت اختصاص ارز به واردات خودرو است، در صورتیکه تامین ارز برای قطعات یدکی و تجهیزات تخصصی در اولویت های پایین تری قرار دارد. این مساله موجب می شود واردکنندگان حتی در صورت تمایل، قادر به واردات قطعات مورد نیاز نباشند و مشتریان برای تعمیرات خودرو های خود با مشکلات جدی مواجه شوند. عدم شفافیت در خدمات برخی واردکنندگان، خدمات بعد از فروش را بصورت محدود و بدون شفافیت ارائه می دهند. بعنوان مثال، تعدادی از آنها فقط به ارائه شماره تماس یا یک دفتر کوچک خدمات اکتفا می کنند که این امر موجب نارضایتی مشتریان می شود. واقعیت این است وقتی تعداد واردکنندگان خودرو را بررسی می نماییم با اسامی ای روبه رو می شویم که شرکت بطور مثال فقط چند ده دستگاه خودرو وارد کرده است و خودش را ملزم به انجام خدمات بعد از فروش نمی داند. در این بین وزارت صمت به وظیفه خود که باز کردن مجدد واردات خودرو، افزایش واردات خودرو و اختصاص ارز بوده عمل کرده است حالا باید دید شرکت هایی که مسئولیت واردات را برعهده گرفته اند مقرر است چه طور از پس این مسئولیت برآیند؟! 1404/04/17 12:37:16 5.0 / 5 60 تگهای خبر: ابزار , بازار , تولید , خدمات این پست نت واش را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط سایه بیانیه ترامپ بر بازار انرژی لزوم اصلاح قوانین و برخورد محکم با مسببان آلودگی هوا ساخت وساز مسکن در غیاب کارگران افغانستانی خبر مهم وزارت صمت برای بازار خودرو نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش نظرتان درباره ی این مطلب نت واش نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۴ بعلاوه ۳