بازار راکد خودرو بخاطر جنگ اخیر نیست سالهاست گرفتار بیماری است به گزارش نت واش، سایپا و ایران خودرو بار دیگر قیمت محصولات شان را توانستند بالا برند. افزایش قیمتی که با مجوز وزارت صمت، شورای رقابت و سازمان حمایت و در بازاری اعمال می شود که راکد است. به گزارش نت واش به نقل از خبر آنلاین، روزنامه ایران نوشت: بازار خودرو در رکود و حتی به تعبیر برخی کارشناسان در حالت انجماد به سر می برد. خریدوفروش چندانی نداریم و در دوران پسا جنگ، مصرف کنندگان هراس دارند در این بازار سرمایه گذاری کنند. در این شرایط قیمت محصولات داخلی هم افزایش پیدا کرد. اما سؤال اصلی اینجاست برای خروج این بازار از رکود چه باید کرد. آیا پایان قیمت گذاری دستوری راه خروج این بازار از رکود است؟ کارشناسان به این سوال پاسخ می دهند. انحصار، مهم ترین علت رکود بازار سعید مؤتمنی، رئیس سابق اتحادیه فروشندگان خودرو، وجود انحصار در این صنعت را علت اصلی رکود بازار خودرو دانست و اظهار داشت: «رونق هر بازاری نیازمند تأمین کالاهای مورد نیاز آن است. هم اکنون، ما در بازار خودروی کشور گرفتار انحصار هستیم و برای شکست این انحصار، ضروری است زمینه واردات خودرو را به شکل منظم و یکپارچه فراهم نماییم.» او به افزایش قیمت خودرو ها در ایام اخیر که کشور درگیر تنش های منطقه ای و تجاوز بود، اشاره نمود و اضافه کرد: «در این شرایط، قیمت کارخانه بعضی از خودرو ها به صورت ناگهانی افزایش پیدا کرد، درحالی که هیچ خریداری در بازار وجود نداشت. حتی با بیان آتش بس هم بازار خودرو همچنان در رکود به سر می برد و قیمتها هر روز درحال اصلاح هستند.» مؤتمنی با تکرار یک شکایت همیشگی، همینطور از گرانی خودرو در کشور گلایه نمود و اظهار داشت: «به عنوان مثال، چرا خودروی دنا باید یک میلیارد و 300 میلیون تومان، معادل 12 هزار دلار قیمت داشته باشد؟ این قیمت معادل بهای تویوتا کرولا است که در چهار سال اول احتیاجی به پرداخت هزینه های تعمیرات ندارد. درحالی که مصرف کننده داخلی مجبور است پس از ۳ هزار کیلومتر باردیگر برای تعمیرات خودروی خود هزینه بپردازد.» او با تاکید بر حذف قیمت گذاری دستوری اظهار داشت: «بازار خودرو را نمی توان به شکل دستوری اداره کرد. قیمتها باید آزاد شوند و در کنار آن، زمینه واردات فراهم گردد. متاسفانه هزینه تولید خودرو در کشور بسیار بالاست و کیفیت خودرو ها به نسبت قیمت آنها مناسب نمی باشد. مصرف کننده مجبور است برای خرید یک خودروی ساده داخلی بین 500 میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه کند، درحالی که محصولی که دریافت می کند، ارزش آن قیمت را ندارد.» ضرورت کاهش تعرفه واردات خودرو مؤتمنی بر ضرورت کاهش تعرفه واردات تاکید کرد و اظهار داشت: «برای این که بازار خودرو از انحصار بیرون برود، ضروریست تعرفه واردات کاهش پیدا کند. مردم مجبورند برای خرید یک خودروی 10 هزاردلاری، 30 هزار دلار بپردازند. قیمت خودرو به شکل جهانی تعیین می شود، اما مصرف کننده داخلی به دلیل انحصار و کمبود خودرو باید چندبرابر این قیمت را بپردازد.» این کارشناس بازار خودرو در جواب برخی ادعاها بر مبنای کاهش ظرفیت تولید کارخانه های خودروسازی به علت تأمین نشدن قطعات خودرو ها به دلیل تنش های اخیر اظهار داشت: «مشکل تأمین قطعه و رکود بازار خودرو را نمی توان فقط به ناآرامی های اخیر ارتباط داد. این بازار سال هاست به علت نبود رقابت سالم و انحصار در رکود است.» مؤتمنی افزود: «ما باید در کنار آزاد گذاشتن خودروسازها برای تعیین قیمت، واردات خودرو را هم آزاد نماییم تا بازار رقابتی و از انحصار بیرون برود. با وجود افزایش قیمت بعضی از خودرو های داخلی، این خودرو ها همچنان پاسخگوی نیاز بازار نیستند. به صورتی که مردم باید مدت ها در صف بمانند تا بتوانند خودروی مورد نظر خویش را خریداری کنند.» 1404/04/12 10:54:06 5.0 / 5 20 تگهای خبر: بازار , تولید , خودرو , خودروسازی این پست نت واش را می پسندید؟ (1) (0) تازه ترین مطالب مرتبط افزایش غلظت ذرات معلق در تهران ادامه آلودگی هوا تا شنبه خیار دریایی می تواند کلید درمان سرطان باشد ستاره شناسان بزرگترین انفجار از زمان مه بانگ را کشف کردند فنس توری راهکار ایمن و مقرون به صرفه برای حصارکشی نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش نظرتان درباره ی این مطلب نت واش نام: ایمیل: نظر: سوال: = ۳ بعلاوه ۳