نكاتی در رابطه با سپر خودرو

نكاتی در رابطه با سپر خودرو نت واش: همانطور كه می‌دانید حادثه هیچ گاه خبر نمی‌كند و ممكن هست برای هر كسی پیش بیاید كه در تصادفات یا اتفاقات دیگر، سپر اتومبیل‌ دچار آسیب گردد. همیشه سپر اتومبیل‌ها ، به عنوان یك قطعه محافظتی برای بدنه كابین خودرو‌ها یاد می‌شوند. در این مطلب نكاتی در مورد سپر اتومبیل‌‌ها و ترمیم و تعمیر آن ها را برای شما مطرح می كنیم.


انواع سپر اتومبیل
 
همانطور كه گفتیم از سپر اتومبیل‌‌ها همیشه به عنوان یك قطعه محافظتی یاد می‌شود؛ اما جالب است بدانیم كه امروزه سپر اتومبیل‌‌ها در بحث آیرودینامیك مربوط به خودرو‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند.
امروزه طراحان و تولیدكنندگان خودرو، سپر اتومبیل‌‌ها را به انواع متفاوتی تقسیم كرده‌اند؛ این تقسیمات سپر اتومبیل‌ها نشأت گرفته از نوع اتومبیل و همینطور كاربرد و جامعه هدف آن خودرو است.
 
در گذشته سپر اتومبیل‌ها را با استفاده از متریال‌های فلزی و به صورت یك پارچه و جدا از بدنه خودرو تولید می‌كردند. آلیاژ‌های فلزی به دلیل سهولت در تولید و مقاوم بودن، مورد استفاده در سپر اتومبیل‌ها قرار می‌گرفت. امروزه سپر‌های فلزی به دلیل وزن بالا و ترمیم سخت كمتر مورد توجه قرار می‌گیرند ولی هنوز برخی از سپرهای اتومبیل‌های آفرود یا باگی‌ها از زیر مجموعه سپر‌های فلزی هستند.
 
با پیشرفت صنعت‌ پلاستیك‌ها و تولید انواع مختلف كامپوزیت‌های مقاوم،و همینطور بوجود آمدن سبك‌ها و متد‌های جدید در طراحی و تولید اتومبیل‌ها، كم كم مواد پلاستیكی و زیر مجموعه آن‌ها جای فلز را در تولید سپر اتومبیل‌ها گرفت.
 
امروزه سپر اتومبیل‌ها با استفاده از كامپوزیت‌های مقاوم پلاستیكی و در اندازه و شكل‌های متفاوت، به صورت یك‌پارچه و یا جداگانه از بدنه اتومبیل، طراحی و تولید می‌شوند. به طور معمول در تولید سپر اتومبیل، از دو نوع كامپوزیت پایه فلزی MMC و پایه پلیمری PMC استفاده می‌شود، كه به دلیل نوع و كاربرد سپر اتومبیل می‌تواند، متفاوت باشد، كه در اتومبیل‌هایی كه هدف از طراحی و تولید آن‌ها استفاده درون شهری است؛ معمولا از كامپوزیت‌های پایه پلیمری استفاده میشود.
 
تعمیر و ترمیم سپر اتومبیل‌ها
 
ترمیم سپر اتومبیل‌ها، با توجه به نوع و شدت ضربه وارد شده و همینطور جنس سپر اتومبیل متفاوت است.
در اتومبیل‌هایی كه سپر آن‌ها از آلیاژ‌های فلزی ساخته شده است فرآیند ترمیم سخت تری دارند؛
 
اگر نوع آسیب سپر اتومبیل، به صورتی باشد كه فرو رفتگی بوجود نیامده باشد، می‌توان با استفاده از پولیش‌های مخصوص، جلا و شفافیت را به سپر اتومبیل برگرداند ولی اگر ضربه شدید باشد، به صورتی كه فرو رفتگی در سپر اتومبیل ایجاد كند، سپر باید توسط متخصص چكش كاری شود و در نهایت با استفاده از محلول پولیش مخصوص، پولیش كاری شود تا اثری از ضربات چكش بر روی سپر دیده نشود. به صورت كلی می‌توان گفت؛ سپر‌های فلزی خودروها بعد از ترمیم تفاوت‌هایی با قبل از آسیب و ضربه دارند.
 
سپر اتومبیل‌هایی كه از جنس كامپوزیت پلاستیك هستند، معمولا از دو الی سه لایه فایبرگلاس ساخته می‌شوند؛ با توجه به تردی فایبرگلاس، سپر اتومبیل مقاومت بیشتری در برابر ضربات ملایم نشان می‌دهد و در صورتی كه سپر اتومبیل دچار خراش شده باشد؛ می‌توان با پولیش كاری سپر را ترمیم كرد، ولی اگر شدت ضربه زیاد باشد، می‌تواند شكستگی در سپر اتومبیل بوجود بیاورد، در این صورت برای ترمیم سپر اتومبیل نیاز به انجام عملیات جوش پلاستیك است.
 
در صورتی كه به فایبرگلاس سپر اتومبیل فشار زیاد و در یك راستا وارد شود؛ امكان ایجاد فرورفتگی در سپر اتومبیل بوجود می‌آید، كه در آن صورت یا با استفاده از تغییر دمای پیرامون فرورفتگی سپر اتومبیل و یا با اسفاده از عملیات چكش كاری ضعیف، فرورفتگی سپر اتومبیل از بین می‌رود.
 
1396/05/22
20:36:30
5.0 / 5
5305
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است