چالش های واردات خودروهای كاركرده چیست؟

تصمیم ایران می تواند منجر به افزایش قیمت خودرو های کارکرده شود

تصمیم ایران می تواند منجر به افزایش قیمت خودرو های کارکرده شود به گزارش نت واش، به دنبال موافقت اعضای کمیسیون تلفیق با واردات خودرو های کارکرده زیر پنج سال در سال ۱۴۰۲، یک کارشناس بازار خودرو معتقد است: فروش خودرو های دست دوم در دنیا تجارتی محدود با گردش مالی مشخص است و این احتمال هم وجود دارد که با ورود بازار ایران به این نوع تجارت، متغیرهای ورودی و خروجی این تجارتِ محدود تغییر کرده و حتی منجر به افزایش قیمت همین خودرو های کارکرده شود.


به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، عصر روز گذشته (سه شنبه ۱۸ بهمن ماه) اعضای کمیسیون تلفیق، پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای الحاق به تبصره ۷ لایحه بودجه را تصویب کرده که بر مبنای آن دولت و وزارت صمت می تواند در سال آینده انواع سواری، کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون مورد نیاز را وفق قوانین و مقررات موجود در مورد واردات خودرو های با عمر کمتر از پنج سال ثبت سفارش کند.
این مصوبه در جهت تنظیم گری در بازار خودرو و با هدف تنظیم عرضه و تقاضا و کاهش قیمت خودرو در کشور مطرح گردیده است که به باعث آن واردات انواع خودرو های سبک و سنگین با عمر حداکثر پنج سال به کشور آزاد شود؛ البته پرواضح است که این مورد زمانی به صورت قانون ابلاغ می شود که بعد از اتمام بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، مواد لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح و به تصویب نمایندگان در صحن مجلس شورای اسلامی رسیده باشد.

برنامه ریزی و بهره مندی از روش های متناسب و منطقی در شرایط کنونی اقتصادی
در این رابطه، حسن کریمی سنجری- کارشناس بازار و صنعت خودرو - در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: تجارت ترانزیت و فروش خودرو های دست دوم در دنیا تجارتی محدود است که گردش مالی مشخصی را در خود درگیر کرده است؛ بنابراین ورود بازار ایران به این نوع تجارت، می تواند متغیرهای ورودی و خروجی این تجارتِ محدود را دستخوش تغییراتی کند.
وی خاطرنشان کرد: نتیجه آن می تواند افزایش قیمت خودرو های دست دوم هم باشد؛ بعلاوه هزینه تعمیر و نگهداری آتی این خودرو ها به صورت پنهان قیمت تمام شده آنها را برای بازار ایران بالا می برد. گذشته از این، بعضاً عرضه خدمات بعد از فروش به این خودرو ها دارای محدودیت است؛ بخصوص اگر خودروهایی باشند که تجربه تکنولوژی آنها یا حتی برخی آپشن هایشان در زنجیره خدمات خودرویی کشور وجود نداشته باشد.
این کارشناس بازار خودرو ادامه دارد: در این صورت هزینه تعمیراتی زیادی را هم روی دست خریدار خواهد گذاشت. نبایست با این دید که خودرو های قدیمی درحال تردد در کشور را که معمولاً به علت قدمت حضورشان در ایران، به مرور روش های تعمیر و نگهداری شان به وجود آمده است، به مبحث نگاه کرد.
کریمی سنجری خاطرنشان کرد: ازاین رو سیاست گذار نبایست برای کنترل بازار، از روش غیر معقول استفاده کند؛ بخصوص اینکه، هم اکنون کشور از یک سو گرفتار مضیقه ارزی و از طرفی درگیر تورم های مستمر موجود در اقتصاد کشور است و برنامه ریزی و بهره مندی از روش های متناسب و منطقی بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت دارد.
به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جلسه ۱۰ بهمن ماه سالجاری، با اعتقاد براینکه قیمت ارزان تر خودرو های کارکرده نسبت به صفر آنها و تضمین خدمات بعد از فروش برای آنها در کنار تدوام واردات خودرو های نو می تواند در کنترل بازار خودرو داخل مفید واقع شود، واردات خودرو های کارکرده با عمر پنج تا هشت سال را تصویب کرد.
در حقیقت ممنوعیت واردات خودرو طی سالهای اخیر باعث شد تا قیمت خودرو های خارجی در کشور در راه افزایشی قرار داشته باشد؛ براین اساس گمانه زنی ها بر اینست که در کنار تداوم واردات خودرو های نو و واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان بهار ۱۴۰۲، بازار خودرو های خارجی در ایران را متعادل تر کند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو هم این مورد را تاکید می کند و اعتقاد دارد که یقیناً واردات خودرو دست دوم بسیار به نفع مردم خواهد بود و منجر به کاهش شدید قیمتها در بازار خودرو خواهد شد.




منبع:

1401/11/19
11:12:46
5.0 / 5
487
تگهای خبر: اتوبوس , بازار , بودجه , تكنولوژی
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است