مدیرعامل معاینه فنی خودروهای تهران مطرح كرد؛

عدم شماره گذاری خودرو ها به علت دریافت نكردن استانداردهای محیط زیست

عدم شماره گذاری خودرو ها به علت دریافت نكردن استانداردهای محیط زیست به گزارش نت واش مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو های تهران اظهار داشت: خیلی از خودرو های تولید داخل استانداردهای ۵۸ گانه محیط زیست و ایمنی را پشت سر نگذاشته و در نتیجه هنوز شماره گذاری نشده اند.


به گزارش نت واش به نقل از مهر، حسین مقدم در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما اظهار داشت: برای خودرو دو استاندارد یا حد مجاز داریم. در ابتدا استاندارد زمان تولید است که در تست های سی یوپی سطح استاندارد را مورد ارزیابی قرار می دهند و در نهایت هم خودرو دارای صلاحیت می شود تا شماره گذاری شود. حدود مجازی را سازمان حمایت محیط زیست به مراکز معاینه فنی ابلاغ کرده است و خودروهایی که در حال حرکت هستند هم باید این حدود مجاز را رعایت نمایند که این حدود لزوماً منطبق با استاندارد زمان تولید نیستند. استانداردهای یورو در مراکز معاینه فنی مورد ارزیابی قرار نمی گیرند و بر مبنای حدود مجاز ابلاغی خودرو ها مورد ارزیابی قرار می گیرند. مقدم عنوان کرد: خودرو ها در زمان شماره گذاری باید استانداردهای ۸۵ گانه محیط زیست و ایمنی را پشت سر بگذارند و این روند با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد و پلیس راهور شکل می گیرد. خودرو در صورتیکه همه استانداردها را داشته باشد، شماره گذاری می شود و ۴ مورد استانداردها در مورد مسائل محیط زیست و ۸۱ مورد در مورد مسائل ایمنی هست. وی ادامه داد: با افزایش تعداد آیتم های استاندارد الزامی موردهای در ارتباط با مسائل زیست محیطی افزوده می شود و استانداردهای آلایندگی خودرو جز مهم ترین این استاندارهاست و خیلی از خودرو های تولید داخل یا به روز شده، این استاندارها را دریافت نکرده اند و در نتیجه هنوز شماره گذاری نشده اند. مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو های تهران تاکید کرد: در مراکز معاینه فنی دو مبحث پیگیری می شود. بحث اول مسائل ایمنی و بحث دوم مسائل آلایندگی است و دو نوع آلایندگی در این مراکز بررسی می شود. در ابتدا آلایندگی بصری و دودهای ساخته شده از خودرو را بررسی می نماییم و همینطور گازهای خروجی اگزوز که قابل مشاهده نیستند را آنالیز می نماییم که چهار گاز ملاک عمل هستند و اگر بیشتر از حدود مجاز ابلاغی سازمان محیط زیست باشند، خودرو مردود می شود و مابقی تست های مکانیزه هم در ارتباط با ایمنی تردد خودروست. مقدم تصریح کرد: در قانون هوای پاک پیشبینی شده است که سازمان حفاظت محیط زیست آیین نامه ای برای سن خودرو و فرسودگی منتشر کند اما این آیین نامه توسط دیوان عدالت اداری لغو شد. مبنای سن خودرو همیشه مورد نظر بوده است و برای خودرو های عمومی این زمان حدود ۱۰ سال است و برای خودرو های شخصی سواری هم در حدود ۲۰ سال هست همینطور خودرو های فرسوده در صورت تردد جریمه خواهند شد و مراکز معاینه فنی به این خودرو ها برگه معاینه نخواهند داد و محدودیت هایی برای تعویض پلاک و نقل وانتقال هم دارند. وی ادامه داد: به واسطه مسائل اقتصادی و تحریم ها جایگزینی خودرو ها با مشکل همراه هست و در نتیجه بندهایی از قانون هوای پاک در کشور اجرا نمی گردد. مدیرعامل شرکت ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو های تهران ضمن اشاره به شرایط کرونایی اظهار داشت: از آغاز سال با یک درصد کاهش رفتن به مراکز معاینه فنی مواجه بودیم که درصد قابل توجهی نیست و احتمالاً تا آخر سال جبران خواهد شد. این کاهش هم به خاطر فرصت ۳ ماهه پلیس به شهروندان در دوران اوج کرونا بود و پس از آخر ۳ ماه با ازدحام روبه رو شدیم که در آن دوران ۳ ماهه مردم به پایگاه ها رجوع نکردند و پس از آخر ۳ ماه با حجم بالای رجوع مواجه شدیم و هم اکنون به صورت متوسط روزی ۶ هزار دستگاه خودرو به مراکز ما رجوع می کنند. مقدم عنوان کرد: از اسفند سال قبل اقدامات مناسب برای رعایت پروتکل ها و مبارزه با کرونا را شروع کردیم و خوشبختانه با همکاری مردم و همکارانم حداقل ابتلاء را داشتیم و بیشتر از یک میلیون و ۵۰۰ دستگاه در ۱۱ ماه گذشته به مراکز ما رجوع کردند. استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده در مراکز ما الزامی است و فاصله گذاری ها رعایت می شود و افراد در ماشین ها هستند و تنها ۳ دقیقه از ماشین خارج می شوند که به علت مساحت بالا فاصله ها زیاد است و نتیجه اقدامات هم نشان داده است که ابتلاء پایینی داشتیم. وی ادامه داد: از ساعت ۷: ۳۰ بامداد تا ۱۶ بعدازظهر همه مراکز ما فعال می باشند و برخی از مراکز ساعتهای بیشتری فعال می باشند و در ایام جمعه هم برخی از مراکز ما کار می کنند و مرکز نیایش هم با نوبت دهی آنلاین در خدمت شهروندان است. احتیاج به به روزرسانی قوانین داریم و در مورد قانون هوای پاک معتقدیم که باید اجرا شود. خودرو ها ۴ سال پس از تولید باید به مراکز معاینه فنی رجوع کنند و در ۴ سال اول خودرو ها احتیاج به تعویض قطعات دارند اما گارانتی خودرو ۲ سال است و در این ۲ سال فاصله، خودرو ها از نظر کیفیتی و عملکردی رها هستند که اگر قطعات گرفتار مشکل شوند، منجر به تولید آلایندگی خواهند شد.


منبع:

1399/12/03
12:31:39
0.0 / 5
298
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است