مدیر عامل شركت كنترل كیفیت هوا:

هوای خروجی از اگزوز خودرو های فیلتردار از هوای تهران پاك تر است

هوای خروجی از اگزوز خودرو های فیلتردار از هوای تهران پاك تر است به گزارش نت واش مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا اظهار داشت: هوایی که از اگزوز خودرو های فیلتردار خارج می شود، پاک تر از هوای کنونی تهران است.


به گزارش نت واش به نقل از مهر، حسین شهیدزاده در «رویداد برخط آلودگی هوا و صدا»، درباره جولان آلاینده گوگرد در هوای پایتخت اظهارداشت: امسال هوای پایتخت آلوده تر از پارینه است اما این آلودگی تا کنون کمتر از ۱۰ روز است و آنچه که موجب بیشتر به نظر رسیدن روزهای آلوده شده است، سختگیرانه تر شدن روش اندازه گیری آلودگی هواست. مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا در مورد دلیل تغییر شاخص آلودگی هوا توضیح داد: معیار اندازه گیری شاخص آلاینده های هوا توسط وزارت بهداشت، اعلام می شود و این اندازه گیری تا سال قبل برمبنای استانداردهای سال ۲۰۰۹ انجام می شد اما از سال جاری برمبنای دستورالعمل جدید و استانداردهای سال ۲۰۱۹ انجام می شود و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، دخل و تصرفی در آن ندارد. شهیدزاده روش مرسوم در محاسبه شاخص آلودگی هوا که از طرف وزارت بهداشت نیز ابلاغ می شود را روش EPA (سازمان محیط زیست آمریکا) اعلام نمود و اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی در زمینه محاسبه آلودگی هوا شاخص ندارد، بلکه سفارش هایی ارائه می دهد تا کشورها با عمل به آنها، شرایط مطلوبی را ایجاد کنند که برای مثال، می تواند به رساندن متوسط سالانه غلظت آلاینده های ۲ و نیم میکرون به ۱۰ میکروگرم در متر مکعب اشاره نمود. وی با اشاره به اینکه برمبنای استاندارد یورو ۴، گازوئیلی که در تهران برای حمل و نقل توزیع می شود، محتوی گوگرد ۵۰ پی پی ام است اما گازوئیلی که در صنایع توزیع می شود، محتوی گوگرد ۳ تا ۷ هزار پی پی ام است، اظهار نمود: مازوت تولیدی در ایران، ۳۵ هزار پی پی ام گوگرد دارد، در صورتیکه مازوتی که در کشورهای پیشرفته و در کشتی ها مصرف می شود، ۵۰۰ پی پی ام گوگرد دارد. مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اعلان اینکه بطور قطع گازوئیلی که در کشور ما استفاده می شود از مازوتی که در کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد آلوده تر است، اشاره کرد: پس نباید ابراز خرسندی نماییم که در صنایع بجای مازوت، گازوییل استفاده می شود، چونکه هر دو آلایندگی زیادی دارند و مصرف آنها خطرناکست. شهیدزاده در مورد جُرم انگاری عدم اجرای قانون هوای پاک از طرف دستگاه های مسئول اظهار داشت: البته نباید انتظار داشته باشیم که زیرمجموعه دولت از هم شکایت کنند، هرچند سازمان محیط زیست ناظر اجرای قانون هوای پاک است اما بهترین ضمانت اجرائی برای این قانون که مجلس شورای اسلامی آنرا وضع کرده، خود مجلس است که ابزار قانونی هم در اختیار دارد، کما اینکه کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع آلودگی هوا ورود کرده است. وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران بوسیله بهینه سازی حمل و نقل عمومی نمی تواند معضل آلودگی هوا را حل کند، چونکه این مساله تنها حدود ۷ تا ۸ درصد بر کاهش آلودگی هوا مؤثر است، اظهار نمود: وقتی می توان آلودگی هوا را به صفر رساند که حمل و نقل عمومی، پاک و برقی باشد و تا زمانی که از سوخت فسیلی در وسایل نقلیه عمومی استفاده می شود، نباید انتظار داشته باشیم آلودگی هوا به عدد صفر برسید. مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اعلان اینکه خودرو های دیزلی و گازوئیلی مانند مینی بوس ها، اتوبوس های شرکت واحد، اتوبوس های خصوصی و کامیون ها بطور کلی سهم ۳۳ درصدی در آلودگی هوای تهران دارند، اشاره کرد: یکی از راهکارها این است که هم ناوگان، نوسازی شود اما عملاً چنین کاری به سبب شرایط اقتصادی، امکان پذیر نیست و راهکار دیگر، استفاده از فیلتر دوده در اگزوز است که ۹۹ درصد آلودگی را جذب می کند و به جرأت می گویم، هوایی که از اگزوز خودرو های فیلتردار خارج می شود، پاک تر از هوای کنونی تهران است و به عبارتی، اگر مردم هوای اگزوز خودروی فیلتردار را استنشاق کنند، بهتر نفس می کشند. شهیدزاده در آخر اظهارات خود از نتایج خوب نصب آزمایشی فیلتر دوده آگاهی داد و اشاره کرد: هرچند با بهره گیری از این قطعه، حجم قابل توجهی از میزان آلایندگی خودرو های دیزلی کاهش پیدا می کند اما نباید توقع داشته باشیم آلایندگی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی تهران با نصب فیلتر دوده بطور کامل حل شود، چونکه ناوگان اتوبوسرانی پایتخت حتما نیاز به نوسازی و تعمیر دارد.


منبع:

1399/11/03
22:30:34
0.0 / 5
272
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است