دبیر كمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست

انتشار اولین كتابچه آلایندگی خودرو های داخلی

انتشار اولین كتابچه آلایندگی خودرو های داخلی به گزارش نت واش اشجعی با بیان خبر انتشار اولین شماره از كتابچه آلایندگی خودرو ها و موتورسیكلت های تولید داخل، اظهار داشت: محصولات شركت زامیاد و ایران خودرو بازیگران اصلی انتشار آلاینده ناكس در هوای تهران هستند.


بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار اولین شماره از کتابچه آلایندگی خودرو ها و موتورسیکلت ها در کشور اطلاع داد و اظهار داشت: این کتابچه مقرر است سالانه از جانب سازمان محیط زیست منتشر شود تا اطلاعات مربوط به تمامی آزمون های آلایندگی که بر روی خودرو های وارداتی و تولید داخلی صورت می گیرد در آن ثبت گردد و به تحلیل منابع آلایندگی ها کمک نماید. وی با اشاره به اینکه سال مبدا کتابچه نخست بر اساس اطلاعات آزمونی سال های ۹۷ ۹۸ تهیه شده است، اظهار داشت: گزارش ۱۰۴ صفحه ای سال جاری در سه بخش خودرو های سبک، موتورسیکلت ها و خودرو های سنگین اطلاعات شاخصی عرضه کرده که میانگین نتایج آزمون های آلایندگی را نشان داده است.محصولات شرکت کرمان موتور، پایین ترین میزان مردودی و محصولات شرکت زامیاد بیشترین میزان مردودی را در میان خودروسازان داخلیاین کارشناس با اشاره به اینکه سال قبل مجموعاً ۴۲۰ نمونه از خودرو های سبک تولید داخل آزمون آلایندگی داده اند، اظهار داشت: علاوه بر این تعداد، ۲۲ نمونه خودروی دیزلی و ۲۱۲ نمونه موتورسیکلت هم در سال ۹۸ تست الایندگی شده اند. به صورت کلی هم از بین نمونه های آزمون شده در سال گذشته، محصولات شرکت کرمان موتور پایین ترین میزان مردودی و محصولات شرکت زامیاد بیشترین میزان مردودی را در میان خودروسازان داخلی داشتند.سمند EF7 پایین ترین میزان انتشار مونوکسید کربن و در بین خودرو های داخلی وانت زامیاد ریچ بیشتر میزان انتشار داشته است
اشجعی به چند مورد از نتایج این گزارش سالیانه اشاره نمود و توضیح داد: بر اساس این آزمون ها، آلاینده مونوکسیدکربن در سال ۹۷ از میان خودرو های پرتیراژ تولید داخل مثل سمند EF7 پایین ترین میزان انتشار و بیشترین میزان انتشار این آلاینده در بین محصولات تولید داخل مربوط به وانت زامیاد ریچ و کاپ را ۲ کابین بوده است. اما با تکرار این آزمون ها در سال ۹۸ می بینیم که سمند EF7 باز هم پایین ترین میزان تولید آلاینده مونوکسید را در بین تولیدات داخلی کسب کرده در حالیکه وانت ریچ با بیشترین میانگین تولید آزمون ها را پشت سر گذاشته است.وانت ریچ به همراه پژو پارس CNG پایین ترین میزان تولید آلاینده هیدروکربن را دارند اما زامیاد دوگانه سوز بیشترین تولید کننده این آلاینده است
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست به تشریح نتایج آزمونی آلایندگی هیدروکربن ها در خودرو های تولید داخل پرداخت و بیان داشت: وانت ریچ به همراه پژو پارس CNG کمترین هیدروکربن را در هوا منتشر می کنند اما زامیاد دوگانه سوز بیشترین تولید کننده این آلاینده در بین خودرو های داخلی است.پژو 206 SD تیپ ۵ به همراه سایپا ۱۳۱ پایین ترین میزان تولید ناکس را در هوا دارند و وانت ریچ بیشترین تولید کننده این آلایندهوی اظهار داشت: تولید ناکس در پژو 206 SD تیپ ۵ به همراه سایپا ۱۳۱ پایین ترین میزان تولید ناکس در هوا را داشته اند و باز هم وانت ریچ بیشترین تولید کننده آلاینده بوده است.سایپا ۱۳۱ کمترین مصرف کننده سوخت، مزدا ریچ و زامیاد بیشترین مصرف کنندهاشجعی از منظر مصرف سوخت، سایپا ۱۳۱ را کمترین مصرف کننده سوخت معرفی کرده است و مزدا ریچ و زامیاد هم بیشترین مصرف کننده سوخت هستند. دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این سؤال که علت افزایش غلظت آلاینده ازن در هوای پایتخت و دیگر کلانشهرهای کشور را در سال جدید چطور تحلیل می کنید، تصریح کرد: ازن آلاینده ای است که در سال های اخیر نقش پررنگ تری در آلایندگی هوا نشان داده است، این آلاینده با شروع گرمای هوا در نیمه نخست سال به تعداد روزهای آلوده می افزاید. و سبب شد در چهار ماهه نخست سالجاری تهران ۲۶ روز آلوده را به علت افزایش غلظت آلاینده ازن پشت سر گذاشته است.افزایش دو برابری تعداد خودرو ها، علت افزایش غلظت آلاینده ازنوی با اشاره به اینکه غلظت آلاینده در هوای پایتخت روند رو به رشدی داشته است و دلیل آن در افزایش تعداد خودروهاست. تصریح کرد: در سال ۹۲ _ ۹۳ چیزی حدود ۲.۵ میلیون خودرو در تهران تردد می کردند و این آمار در سال ۹۶ ۹۷ به ۴ میلیون خودرو رسیده که پیمایش هر کدام از این خودرو ها مقداری آلاینده گازی اولیه تولید کرده که نهایتاً به آلاینده ازن تبدیل می شود. اشجعی با تشریح این مسئله که ازن یک آلاینده ثانویه است که عامل و منبع اصلی انتشار آن خودرو ها و موتورسیکلت های بنزینی هستند، به آمار سیاهه انتشار تهران اشاره کرده و اظهار داشت: ۷۸ درصد انتشار آلاینده گازی مهم از راه این منابع بوده است.خودروها و موتورسیکلت های بنزینی عامل انتشار ازنوی در ادامه اظهار داشت: معمولاً در اواخر بهار تا اواسط تابستان آلاینده ازن به فعالیت خود ادامه می دهد بنابراین به آن آلاینده تابستانه می گویند. چون بیشتر منبع آن خودرو ها و موتورسیکلت های بنزینی هستند، وقتی غلظتش زیاد باشد سهم این خودرو ها بیشتر شده و کاملاً مشهود است. اشجعی مهمترین راهکار حل این معضل را اسقاط خودرو های فرسوده از ناوگان حمل و نقلی دانست و اظهار داشت: ناوگان فرسوده در سطح شهر باید کنترل شوند و مهمترین مکانیزم آن معاینه فنی است.
وی اضافه کرد: در کنار این مهم، لازم است با اتخاذ سیاست هایی در مدیریت شهری سفرهای غیرضروری را در سطح شهر کنترل شود. دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست توجه به تعویض کاتالیست خودرو های عمومی و بازیابی کاتالیست های مصرف شده را راه دیگر کنترل آلاینده های هوا عنوان نمود و اظهار داشت: هم اکنون بعضی از کاتالیست های موجود در بازار تقلبی هستند و باید سازمان استاندارد بر تولید این قطعه نظارت بیشتری داشته باشد.


منبع:

1399/05/14
14:27:24
5.0 / 5
1429
تگهای خبر: آلاینده , بازار , تولید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است