كابوس كرونا برای قیمتی ترین سنگ جهان

كابوس كرونا برای قیمتی ترین سنگ جهان نت واش: در یكی از بزرگ ترین سرداب های الماس جهان كه در محیطی نامعلوم در حومه پایتخت بوتسوانا قرار دارد، سنگهای قیمتی روی هم انباشته شده اند.



به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، شرکت دوبیرز که بیشتر این سنگها را در بوتسوانا استخراج و به فروش می رساند، از ماه فوریه به ندرت الماس خام فروخته است. وضعیت شرکت الروسا رقیب روسی دوبیرز هم تعریفی ندارد. حالا که محدودیت های وضع شده در سراسر جهان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا به تدریج رفع می شود، الماسهای به فروش نرفته این چالش را به وجود آورده اند که چگونه الماس هایی به ارزش میلیاردها دلار فروخته شوند، بدون این که به احیای تدریجی این صنعت لطمه وارد شود.

پاندمی ویروس کرونا دنیای الماس را نابود کرده است. فروشگاه های جواهرات درهای خودرا به روی مشتریان بستند. استادان هندی که به برش و صیقل الماس های خام می پرداختند ناچار شدند در خانه بمانند و دوبیرز فروش مارس خودرا کنسل کرد برای اینکه خریداران نمی توانستند برای مشاهده کالاها سفر کنند.

دوبیرز و الروسا برای دفاع از سهم بازارشان اقدام نموده اند. این معدنکاران حاضر نشده اند قیمت ها را کاهش دهند اما در عوض به خریداران آزادی کم سابقه ای برای مذاکره مجدد قراردادهای خرید این سنگ های قیمتی داده اند. همین طور بمنظور کنترل سطح موجودی الماسها، تولیدشان را کاهش داده اند با این وجود حجم الماس های انبار شده رو به افزایش است.

طبق برآورد شرکت مشاوره جمدکس، پنج تولیدکننده بزرگ جهان احیانا ذخایری به ارزش حدود ۳.۵ میلیارد دلار دارند. این آمار ممکنست تا آخر سال به ۴.۵ میلیارد دلار یا حدود یک سوم از تولید سالانه الماس خام برسد. تولیدکنندگان تلاش نموده اند عرضه الماس خام را برای پشتیبانی از بازار و ارزش محدود کنند. سوال این است که فروش ذخایر انبار شده در عین پشتیبانی از ارزش بازار چطور انجام خواهد گرفت.

دوبیرز بعد از اینکه ناچار شد رویداد مارس را لغو کند، موفق شد در ماه مه رویدادی را برگزار کند اما برخلاف معمول، نتایج آنرا اعلام نکرد. بگفته منابع آگاه، این فروش به حدود ۳۵ میلیون دلار رسید که در مقایسه با فروش ۴۱۶ میلیون دلار در سال قبل رقم ناچیزی است.

آزمون بزرگ بعدی برای صنعت الماس در اواخر ماه میلادی جاری خواهد بود که فروش جدید دوبیرز انجام می شود. این شرکت به دنبال جذب مشتری، اقداماتی مانند اجازه مشاهده الماس خارج از بوتسوانا داده است و خریداران می توانند از خرید کالاهایی که برای خریدشان موافقت کرده بودند صرفنظر کنند.

مشتریان دوبیرز که بعضی از آنها از برخی از شیوه های فروش این شرکت در سال های اخیر به شدت عصبانی بودند، از اقدامات اخیرش استقبال کرده اند. با این وجود دوبیرز و الروسا روی موضوع قیمت گذاری قاطعانه ایستاده اند و حتی حاضر نشده اند پیشنهاد بعضی از مشتریانشان برای خرید با شرایط ویژه را بپذیرند، در صورتیکه تولیدکنندگان کوچکتر الماس قیمت هایشان را کاهش داده اند.

معدنکاران کوچک تر که بعضی از آنها قبل از پاندمی برای بقا مبارزه می کردند، تخفیف های شایان توجهی به میزان حداکثر ۲۵ درصد در مراکز تجارت مانند آنتورپ داده اند. این مسئله ممکنست تلاش شرکت های بزرگ برای مجاب کردن خریداران بزرگ برای آمدن پای میز معامله را دشوارتر کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مدیریت عرضه برای صنعت الماس از زمانی که دوبیرز به انحصارطلبی اش تمام کرد، یک دردسر دائمی بوده است و ممکنست این دفعه دشوارتر باشد. دلال های صنعت حتی قبل از شیوع پاندمی هم به مشکل برخورده بودند بااینکه بخش خرده فروشی یکی از بخش هایی است که شدیدترین لطمه را از قرنطینه دیده است.





منبع:

1399/03/23
15:53:03
5.0 / 5
1905
تگهای خبر: بازار , تولید , صنعت , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است