یك پژوهشگر آب:

طرح انتقال آب خزر به سمنان مطالعات ضروری را ندارد

طرح انتقال آب خزر به سمنان مطالعات ضروری را ندارد نت واش: فاطمه ظفرنژاد اظهار داشت: طرح انتقال آب خزر به سمنان مطالعات نیازسنجی، مطالعات گزینه یابی، مطالعات خسارات، مطالعات اولیه و ارزیابی اقتصادی مستقل و قابل اتكاء ندارد.


به گزارش نت واش به نقل از مهر، فاطمه ظفرنژاد پژوهشگر آب و توسعه پایدار در نشست بررسی انتقال آب دریای مازندران به سمنان اظهار داشت: در كشوری هستیم كه اسناد یافته شده در نظرآباد كرج نشان داده است بیش از ۹ هزار سال كشاورزی و یك جا نشینی داشته اند.
وی اضافه كرد: ۶ حوزه اصلی و ۳۰ حوزه فرعی آبی داریم كه هر كدام شرایط خاص خویش را دارد. بیش از دو هزار میلیمتر بارندگی دارد و بعضی از حوزه ها برای سالها بارندگی ندارد. یعنی ۳۶ موجود كاملاً متفاوت داریم كه نباید برای آنها روش یكسان مدیریت آب را دنبال نماییم.
ظفرنژاد خاطرنشان كرد: طرح انتقال آب خزر به سمنان از دهه ۴۰ توسط آمریكایی ها عنوان شد و بعد از انقلاب هم هر از چندی این طرح با عناوین مختلفی مثل انتقال آب خزر به خلیج فارس، طرح بزرگ ایرانرود و غیره روی میز می آمد. اما این طرح نشان از آگاهی نداشتن عرضه دهندگان آن نسبت به خصوصیت های شناختی داشت. نمی توان در تهران نشست و برای كویر و جنگل و دریا طرح ارائه نمود.
پژوهشگر آب و توسعه پایدار خاطرنشان كرد: نتیجه نادیده گرفتن بوم شناسی همین است كه امروز نه ارومیه داریم و نه جازموریان. نگاه مهندسی اگر با بوم شناسی هماهنگ نشود بسیار خطرناك است واگر شكل تهاجمی به طبیعت پیدا كند خطرناك تر هم خواهد بود.
وی تصریح كرد: مهندسی آشتی جو طی ۱۰ هزار سال یك تمدن را شكل می دهد اما مهندسی تهاجمی در ۶۰ سال تمام پیكره های آبی یك تمدن را ویران می كند.
ظفرنژاد با اشاره به اینكه در طرح انتقال آب خزر به سمنان، شركت آب و نیرو بعنوان كارفرما، شركت مهاب قدس بعنوان مشاور و قرارگاه خاتم الانبیاء بعنوان پیمانكار همكاری می كنند اظهار داشت: دقیقاً همین گروه را در سدگتوند داریم. ما تا مرز التماس رفتیم تا جلوی این طرح را بگیریم اما آن را ساختند و نتیجه اش را هم دیدیم با این حال در این طرح ما التماس نمی نماییم چون مردم آگاهی كافی دارند كه اجازه ندهند مهندسی تهاجمی طرح انتقال كاسپین به سمنان را انجام دهد.
پژوهشگر آب و توسعه پایدار اضافه كرد: دریای خزر یكی از شكننده ترین وضعیت های محیط زیستی را دارد و ما به هیچ عنوان نمی توانیم هر كاری دلمان خواست با آن بكنیم. از جانب دیگر برق مورد نیاز این طرح را نیروگاه نكا نمی تواند تأمین كند و باید چندین نیروگاه برای تأمین آن برق فعالیت كند. همین الان هم نشر كربن نكا بسیار وحشتناك است و باید دید این ۳۵۰ مگابایت برق اضافی، نشر كربن را به چه میزانی خواهد رسانید. با این همه در مطالعات اثرات زیست محیطی این طرح، كوچكترین اشاره ای به نشر كربن نشده است.
وی تصریح كرد: طرح مطالعات نیازسنجی ندارد كه بدانیم اصلا این آب برای چه نیازی به دو هزار متر بالاتر پمپ می گردد. آیا مقرر است استخرهای سمنان را پر كنند یا دریاچه مصنوعی و شهر آبی وسط كویر بسازند؟ برای این طرح اصلا گزارش نیازسنجی تهیه نشده است.
ظفرنژاد اظهار داشت: دومین كمبود مطالعات طرح، نبود مطالعات گزینه یابی مستند برای تأمین آب است، آیا فقط با سدسازی و انتقال آب می توان این میزان آب را تأمین كرد؟ یا مدیریت تقاضا، كاهش مصرف، بهینه سازی الگوی مصرف و بالابردن راندمان را هم می توان برای تأمین آب بهره برد.
پژوهشگر آب و توسعه پایدار خاطرنشان كرد: نبود مشاركت مردم و عدم انجام نظرسنجی از مردم و مطالعات مشاركت مردمی ضعف دیگر این طرح است.
وی با اشاره به سخنان هفدهم اسفند مقام معظم رهبری كه فرمودند حتی به بهانه ساخت حوزه علمیه هم نباید جنگل از بین برود، اظهار داشت: مطالعات خسارت مخزن و ایستگاه های طرح بسیار كلی و بدون هیچ گونه جزئیات است در حالیكه در این طرح، ۲۰ مخزن داریم. مشكل دیگر هم مطالعات نبود ارزیابی اقتصادی مستقل و قابل اتكاء است.
ظفرنژاد در انتها تصریح كرد: كمبود عمیق مطالعات اولیه شامل مطالعات پیش شناسایی، شناسایی، امكان یابی، مرحله یكم، ناقص و بدون دقت كافی و نبود مطالعات دقیق درباره اثرات طرح، ضعف اساسی طرح انتقال آب خزر به سمنان است.

1396/11/03
13:57:01
5.0 / 5
5320
تگهای خبر: آب , برق , نیروگاه
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است