برجام منجی مالی ایران در حادثه سانچی

برجام منجی مالی ایران در حادثه سانچی نت واش: اگر برجام نبود اكنون ایران نه تنها متحمل خسارات جانی و انسانی متاثر از حادثه سانجی می شد بلكه میلیون ها دلار خسارت ناشی از سوختن میعانات گازی و از دست رفتن نفت كش متعلق به كشوری دیگر را هم در كنار از دست رفتن اعتبار بین المللی اش در دنیا می پرداخت.


به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، بر مبنای هشتمین گزارش سه ماهه اجرای برجام كه از جانب وزارت امور خارجه در اجرای تبصره 1 قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» تهیه و به كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ارائه شده، آمده است: پوشش P&I كشتی سانچی متعلق به شركت ملی نفتكش ایران كه به تازگی در برخورد با كشتی چینی دچار حادثه شده است، توسط كلوپ بین المللی Steamship از اعضای كلوپ IG صادر گردیده است كه در نتیجه مسئولیت پرداخت خسارت تحت پوشش (Protection and Indemnity (P&I كلوپ های بین المللی (با مشخص شدن مقصر حادثه) خواهد بود.
51 فروند از 73 فروند شناورهای ناوگان شركت ملی نفتكش ایران و تعداد 64 فروند از 137 فروند شناورهای ناوگان كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شركت های تابعه موفق به دریافت پوشش بیمه ای از كلوپ های بین المللی IG شدند. در سال 18 - 2017 هم تعداد 11 فروند از 72 فروند شناورهای شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحت پوشش كلوپ های بین المللی قرار گرفتند.
هم چنین موسسه های بیمه متقابل كیش و قشم كه كلوپ هایP&I ایرانی به شمار می آیند موفق به دریافت مجوزهای لازم برای تردد شناورهای تحت پوشش خود به اغلب بنادر اروپایی شده اند.
پس از اجرایی شدن برجام، كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با دریافت پوشش از كلوپ های بین المللی به عضویت سه كلوپ Skuld، West of England و Steamship درآمده است كه تا میانه سال 96، 77 فروند كشتی از ناوگان كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شركت كشتیرانی والفجر در این كلوپ ها تحت پوشش بیمه مسوولیت (بیمه محافظت و پرداخت خسارت) P&I قرار گرفته اند.
بنا بر این گزارش، حدود 90 درصد كشتی هایی كه در آب های بین المللی تردد می كنند تحت پوشش بیمه ای 13 كلوپ بین المللی هستند. توانمندی این كلوپ ها هزینه های خسارتی را تا سقف میلیاردها دلار برای ناوگان عضو، پوشش می دهد بنا بر این حضور ایران در چنین ساختاری در كنار دیگر شركت های كشتیرانی مطرح دنیا موفقیت بزرگی است كه ناشی از توافق هسته ای به دست آمد.
بر اساس اعلام مقامات بیمه كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، پیش از به نتیجه رسیدن برجام، كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مذاكرات و مكاتبات خویش را با كلیه بیمه گرهای بازار بین المللی اعم از بیمه گرهای بدنه، ماشین آلات و كلوپ های بین المللی شروع كرده بود تا ریسك های مربوط به كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بین بیمه گران مختلف و مختلف توزیع شود. اما دوره تحریم، ریسك های بسیاری در كشور متمركز شد در حالیكه نگهداری چنین ریسك هایی در شرایط عادی با منافع كشور سازگار نبود. ظرفیت نگهداری ریسك شركت های بیمه ای كشور محدود است و آنها نمی توانند ریسك های بالا را بپذیرند. به همین منظور كلیه شركت های بیمه بر مبحث واگذاری ریسك های مازاد به شركت های اتكایی خارجی و توزیع ریسك بین شركت های مختلف و مختلف تاكید داشتند.
با تلاش دولت یازدهم و با اجرای برجام در سال 2016 مسیر برای همكاری كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیمه گرهای خارجی و بین المللی در نهایت فراهم گردید و امروز پس از دو سال به قول مقامات كشور هیچ محدودیتی در حوزه كشتیرانی وجود ندارد.
روز شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ (۶ ژانویهٔ ۲۰۱۸) ام وی سانچی متعلق به شركت ملی نفت كش ایران كه از عسلویه حركت كرده و قرار بود برای تحویل میعانات گازی عازم داسان كره جنوبی شود، در راه با یك كشتی فله بر چینی با ۶۴ هزار تن بار غله به نام «كریستال» در سواحل چین برخورد كرد. محمولهٔ نفت كش سانچی، نفت فوق سبك با درجهٔ اشتعال بسیار بالا بود كه این باعث آتش سوزی فوق سریع كشتی شد. بر اثر برخورد این نفتكش با این كشتی فله بر كه در ۳۰۰ كیلومتری بندر شانگهای در سواحل شرقی چین اتفاق افتاد، ۳۰ ایرانی و دو تبعه بنگلادشی ناپدید شدند كه پس از چند روز جستجو پیكر ۳ نفر از ایرانی ها مفقود در این حادثه پیدا شد. نفت كش سانچی حامل ۱۳۶ هزار تُن نفت خام و میعانات سبك نفتی بود. طول این نفت كش ۲۷۴ متر بود و با پرچم پاناما بر روی دریا تردد می كرد. در مقابل كشتی كریستال صدمهٔ اساسی ندید و تمام سرنشینان آن از این حادثه گذر كردند.
بر اساس منابع رسانه ای، محموله ۹۶۴ هزار بشكه میعانات گازی نفت كش سانچی، چهل و هشتمین محموله میعانات گازی به مقصد كره جنوبی و جزئی از قراردادی بلندمدت از نوع FOB با دو شركت در كره جنوبی بوده است، بدین معنا كه محموله در مبدأ تحویل خریدار شده و بعد از آن مسوولیت آن با خریدار است.
این نفت كش توسط شركت Steamship Insurance Management Services در لندن بیمه شده است. ۳۰ درصد محموله نفتی شركت توسط شركت بیمه ایرانی و ۷۰ درصد آن توسط ۱۱ شركت بیمه بین المللی به رهبری شركت بیمه نروژی Skuld بیمه شده است.
نفت كش سانچی، حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی و معادل حدود یك میلیون بشكه نفت بود. رسانه ها ارزش محموله را حدود ۶۰ میلیون دلار و ارزش خود نفت كش را هم ۶۰ میلیون دلار اعلام نموده اند.
در عین حال هنوز مقصر حادثه كشتی سانچی مشخص نشده است و تا باز شدن جعبه سیاه نفت كش كه بر مبنای اعلام سفیر چین در ایران فعلا در بندر شانگهای است باید منتظر ماند. از آنجائیكه نفت كش متعلق به ایران در پاناما ثبت شده است، جعبه سیاه آن باید با حضور مقامات كره جنوبی، ایران و پاناما باز شود.
شاید اگر برجام نبود و تحریم های ایران در حوزه نفت و گاز ادامه می یافت اساسا فروش نفتی در كار نبود یا اگر هم بود شاید نفت كش را باید خودمان در داخل در مبالغ پرریسك و پایین تر از استانداردهای بین المللی بیمه می كردیم كه در هر حال جبران خسارت آن چه محموله آن و چه خود نفت كش جدای از خسارات انسانی و معنوی به عهده ایران می بود. برجام با اینكه نتوانسته در بعضی حوزه ها همچون مسایل مالی و بانكی به صورت كامل اجرا شود اما در حوزه كشتیرانی و بیمه به خوبی اهدافش را محقق ساخته است و كشور از مزایای این امر بهره مند شده است.



1396/11/02
14:13:34
5.0 / 5
4241
تگهای خبر: بیمه , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است