در قالب یك پژوهش بررسی شد

از ایده پردازی تا معرفی یك محصول جدید خوراكی به بازار

از ایده پردازی تا معرفی یك محصول جدید خوراكی به بازار نت واش: یك محقق حوزه صنایع غذایی در پژوهشی پروسه ساخت یك محصول جدید خوراكی را تشریح و در یك مطالعه موردی ساخت بستنی غنی شده با روغن امگا-3 ماهی را بررسی نموده است.


به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، صنایع غذایی به علت افزایش رقابت در بازار برای بقای خود نیازمند تغییر در فرآورده های موجود و یا ساخت فرآورده های جدید است. تغییر در ذائقه و خواسته های حسی و تقاضا برای مواد خوراكی فرصت های جدیدی را برای تولیدكنندگان مواد غذایی برای معرفی محصولات جدید بوجود آورده است. یك محقق در پژوهشی با عنوان "رویكرد كاربردی بر فرایند ساخت فرآورده های خوراكی های جدید از ایده پردازی تا معرفی به بازار – مطالعه موردی: ساخت بستنی غنی شده با روغن امگا ۳ ماهی" این مورد را بررسی نموده است.
در این پژوهش كه توسط امیررضا شویك لو، استادیار پژوهشی و رئیس بخش فرآوری تولیدات دامی موسسه تحقیقات علوم دامی كشور انجام شده، آمده است: « ساخت محصول جدید عبارت است از مجموعه فعالیتهایی كه با درك فرصت بازار و ایده پردازی آغاز و با نمونه سازی، ساخت، فروش و عرضه محصول به بازار آخر می یابد. ساخت محصول جدید بخشی از چرخه زندگی محصول است. بر این پایه، هر محصولی مانند یك موجود زنده به دنیا می آید، رشد و تكامل پیدا می كند، به دوران بلوغ و سپس به دوران كهولت و پیری می رسد و در انتها می میرد.»
شریك لو در ادامه این پژوهش، چرخه ی زندگی محصول را بیان می كند و در توضیح فرایند ساخت فرآورده های خوراكی می گوید: « در صنایع غذایی ساخت محصول جدید بسیار پراهمیت است و شركت هایی كه چنین نگاهی را ندارند به علت تغییر در ذائقه و خواسته های مشتریان، ورود فناوری های نوین و هم افزایش رقابت بین شركت ها با مشكلات زیادی روبه رو می شوند. با این وجود، ساخت محصول جدید یك كار پرخطر بوده و احتمال شكست آن به دلایلی همچون سوء مدیریت، نبود ایده مناسب، كوچكی بازار، بازاریابی نامناسب، هزینه بالای تولید محصول، رقابت شدید در بازار، كمبود نقدینگی و نادیده گرفته شدن قوانین و مقررات بهداشتی زیاد است.»
بر مبنای آن چه در این مقاله آمده، فرایند ساخت محصول خوراكی جدید شامل چهار بخش اصلی به شرح زیر است: ایده زایی و انتخاب بهترین ایده، نمونه سازی محصول و بهینه سازی فرمولاسیون، ارزیابی مصرف كنندگان و بازار مصرف، افزایش مقیاس تولید.
مطالعه موردی این پژوهش، ساخت بستنی غنی شده با روغن امگا-۳ ماهی است كه در توضیح آن آمده است: « روغن ماهی بعنوان یك افزوده شیلاتی فراسودمند، غنی از اسیدهای چرب امگا-۳ بوده و می تواند در غنی سازی مواد خوراكی مورد استفاده قرار گیرد. در غنی سازی مواد خوراكی با افزوده های شیلاتی دو مبحث مهم را باید در نظر گرفت؛ یكی مقدار این افزودنی در فرمولاسیون و دیگری فاصله بین مدت زمان تولید تا عرضه محصول، هر چه كه این دو مولفه بیشتر افزایش یابند، مقدار و شدت تغییرات حسی هم افزایش بیشتری را نشان می دهند.»
این پژوهشگر بعد از تهیه بستنی غنی شده با روغن امگا-۳ ماهی به ارزیابی خصوصیت های آن پرداخته است. بر مبنای آن چه در این پژوهش آمده است، ۳۰۰ كودك و نوجوان از سن ۱۷-۷ سالگی در ارزیابی مصرف كنندگان شركت داشتند. برای این كار با عنایت به كار پژوهشی پیشین، پرسشنامه و مقیاس هفت نقطه ای خوشایش تهیه شد. در بخش نخست این پرسش نامه از آنان خواسته شده بود بعد از خوردن بستنی بیان كنند كه چه قدر از آن خوششان آمده است و نظر خویش را با علامت گذاری در كنار واژه های بسیار خوب، خوب، كمی خوب، نه خوب و نه بد، كمی بد، بد و بسیار بد اعلام كنند.
در بخش دوم پرسش نامه، پرسش های مربوط به جنس، سن و تناوب مصرف بستنی گنجانده شد. نمونه ها در لیوان های پلاستیكی ۵۰ گرمی و با كدهای سه رقمی تصادفی در اختیار ارزیابان قرار گرفت. اطلاعات مربوط به فرمولاسیون بستنی از آنان مخفی نگهداشته شد.
این محقق می گوید: « برای ساخت فرآورده ی موردنظر از روش های علمی استفاده شد. این فرایند در مجموع در ۲۷۰ روز كاری انجام شد و در آن ۶۵ نفر شركت داشتند. بیشترین زمان و منابع مصرف شده در ساخت این فرآورده مربوط به مرحله ی ساخت و بهینه سازی فرمولاسیون محصول بوده است. هر دو شاخص تجاری سازی شامل TRL(سطح آمادگی فناوری) و MRL(سطح آمادگی بازار) برای این فناوری بالا ارزیابی شده و در نتیجه محصول ساخته شده برای ورود به بازار آمادگی لازم را دارد.»
این پژوهش در شماره ی ۹۶ شانزدهمین دوره ی نشریه علوم و صنایع غذایی ایران انتشار یافته است.




منبع:

1398/11/23
20:31:51
5.0 / 5
4155
تگهای خبر: بازار , بهداشت , تجاری , تولید
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است