مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران خبر داد؛

بروزرسانی سیاهه انتشار هوای تهران

بروزرسانی سیاهه انتشار هوای تهران به گزارش نت واش شهیدزاده با بیان این كه سیاهه انتشار تازه ای از سهم بندی منابع آلودگی هوای تهران برمبنای اطلاعات سال 96 انتشار یافته است اظهار داشت: بر این اساس سهم خودرو های دیزلی از ذرات معلق تهران 35 درصد است.



به گزارش نت واش به نقل از مهر، حسین شهیدزاده مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران در نشست خبری «سیاهه انتشار تازه شهر تهران» توضیح داد: سیاهه انتشار جدید برای سال مبنای ۱۳۹۶ و در امتداد تكمیل سیاهه انتشار انتشار یافته در سال ۹۴ كه برای سال مبنای ۹۲ بود، تهیه شده است.
شهیدزاده اعلام نمود: برمبنای سیاهه انتشار جدید، سهم منابع متحرك در انتشار ذرات معلق تهران ۶۰.۸ درصد به دست آمده كه باقی انتشار ذرات از منابعی همچون نیروگاه ها، صنایع، پالایشگاه، پایانه های اتوبوس، خانگی، تجاری، اداری، راه آهن، جایگاه سوخت و فرودگاه بوده است.
وی اشاره كرد: در بین ذرات معلق كه آلاینده اصلی شهر تهران در شرایط كنونی است، سهم خودرو های سواری ۱۳.۹ درصد، خودرو های دیزلی شامل مینی بوس، اتوبوس واحد، اتوبوس سرویس و كامیون جمعاً حدود ۳۵ درصد، موتورسیكلت ها ۱۰ درصد و باقی موارد شامل تاكسی ها و وانت ها بوده است. بدین سان بیشترین سهم از آلودگی هوای تهران متعلق به خودرو های دیزلی است.

مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران تاكید كرد: هنوز حدود یك میلیون خودرو در تهران به معاینه فنی بازگشت نمی كنند كه این خیلی بد است.
شهیدزاده در پاسخ به این پرسش كه سهم خودرو های سواری پیش تر حدود ۲ درصد بود، چگونه به ۱۴ درصد رسیده است؟ اظهار داشت: در سیاهه انتشار سال ۹۴ كه برمبنای اطلاعات سال ۹۲ تهیه شده بود، به سراغ اگزوز خودرو ها می رفتیم اما در مطالعه جدید، دقت را بالا بردیم و آلودگی داخل تونل ها را بررسی كردیم كه می توان گفت بطور كامل از خودرو است و بر این اساس، می توان فهمید سهم خودرو ها در آلودگی چقدر است.

وی در پاسخ به این پرسش كه سهم كامیون ها نسبت به گزارش قبلی به چه دلیل كاهش داشته است؟ اضافه كرد: نوع سوخت در سال های قبلی، گوگرد بالایی داشت اما الان دستكم سوختی كه در تهران توزیع می شود، كیفیت خوبی داشته است. اگر روی خودروی دیزلی، فیلتر ذرات نصب شود، بیشتر از ۹۹ درصد ذرات را می تواند فیلتر به تله بیندازد و مثل خودروی یورو ۶ تردد كند.
مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران اعلام نمود: ۲۱ ایستگاه اندازه گیری آلاینده ها را داریم، ۱۴ ایستگاه هم اداره كل محیط زیست استان تهران در سطح شهر تهران دارد، این داده ها باید دقیق و قابل اتكا باشد. آزمایشگاه مرجعی داریم كه تمام دستگاه ها را آنجا كالیبره می نماییم و به دقت دستگاه هایمان اعتماد داریم.
شهیدزاده در پاسخ به این پرسش كه چرا هنگام آلودگی، داده های برخی دستگاه هادر دسترس نیست؟ اشاره كرد: طبیعتاً هر دستگاهی خرابی دارد و چون داده های ما به صورت برخط اعلام می شود، ممكنست حتی داده نادرستی اعلام گردد اما بلافاصله با تشخیص نادرست بودن داده توسط كارشناسان خبره حذف خواهد شد یا گاهی ممكنست آلودگی محلی رخ بدهد. مثلاً یك كامیون كنار ایستگاه ما خاك خالی كند. چنین داده هایی حذف می شود و سپس شاخص اعلام خواهد شد.
مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران بیان كرد: یك مشكل اساسی در كشور، عدم اعتماد است بویژه وقتی داده ای از بخش دولتی ارائه می شود. تمام هزینه شركت ما از جیب شهروندان تهرانی است و از دولت بودجه ای نمی گیریم بنا بر این برای خودمان این رسالت را قائل هستیم و اهتمام كرده ایم داده صحیح و دقیق در خدمت مردم بگذاریم. اینكه گاهی سایت های خارجی اعدادی بالاتر از ما اعلام می كنند، به سبب اعلام شاخص لحظه ای است كه روی سایت خود ما هم وجود دارد. كشورهای خارجی در تهران دستگاه ندارند و آنها هم داده هایشان را از خود ما می گیرند. شاخص روزانه ای كه ما اعلام می نماییم، میانگین ماكسیمم ایستگاه ها است و بنا بر این ممكنست از شاخص لحظه ای یك ایستگاه پایین تر باشد.
وی در پاسخ به این شبهه كه آلودگی های اخیر به سبب كاهش شدید كیفیت بنزین توزیعی بوده اظهار داشت: ما هر سه ماه پایش سوخت را انجام می دهیم و آخرین بار این پایش در آذر ماه انجام شده كه مشكل خاصی نداشتیم البته ما سوخت خودروهایی كه بوسیله پمپ ها توزیع می شود را بررسی می نماییم و روی سوخت صنایع كنترلی نداریم. وظیفه ما هم نیست بلكه وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست است.
مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران اظهار داشت: هر خودرویی كه تولید می شود، سازمان محیط زیست نمونه آنرا بررسی می كند. اگر در محدوده مجاز باشد، اجازه تولید و پلاك گذاری داده می شود اما این بررسی فقط زمان تولید است و پس از تولید، كسی به خودرو كار ندارد تا وقتی خودرو به معاینه فنی برود و اگر تجهیزات كاهش آلودگی از كار افتاده باشد، تنها زمان معاینه فنی مشخص خواهد شد؛ همین مورد سبب شده ۶۰ درصد خودرو های نو تولیدی نتوانند معاینه فنی برتر بگیرند درحالی كه معاینه فنی برتر اصلاً سختگیرانه نیست.
شهیدزاده افزود: اینكه ۶۰ درصد خودرو های جدید، معاینه فنی برتر را نمی توانند بگیرند، نخستین دلیل آن عدم كاركرد تجهیزات كاهشی آلاینده ها همچون كاتالیست است. از آن بدتر اینكه این تجهیزات به صورت اجاره ای هم وجود دارد و روی سایت های اینترنتی تبلیغ می شود و برخی افراد این قطعه را اجاره و نصب می كنند و بعد از دریافت معاینه فنی، آنرا برمی گردانند.
وی اضافه كرد: حدود ۱۵۰ هزار كامیون و ۳۰۰۰ اتوبوس دیزلی داریم كه این تعداد ۳۰۰۰ را شهرداری اعتباری برای نصب فیلتر ذرات اختصاص داده كه تابحال روی ۵۰ اتوبوس نصب شده و برای ۵۰ اتوبوس دیگر هم نصب خواهد شد اما امسال برای نصب فیلتر دوده، شورای شهر هیچ بودجه ای اختصاص نداده است.
مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران تاكید كرد: شب ها در تهران كامیون های دوره جنگ جهانی تردد می كنند. قانون داریم كه از تردد اینها جلوگیری شود اما اجرا نمی گردد چونكه شرایط اقتصادی بد است اماهمان قدر باید برای سلامتی هزینه نماییم. دود گازوئیل سرطان زاست و باید درآمد حاصل از فعالیت این كامیون ها را در واردات داروهای سرطانی خرج نماییم.
شهیدزاده افزود: سهم موتورسیكلت ها از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد كاهش یافته است. تعداد موتورهایی كه در تهران تردد می كنند كه از آنچه شماره گذاری شده، خیلی كمتر است. پلیس راهور شماره گذاری سه میلیون موتورسیكلت را اعلام نموده اما به این میزان موتورسیكلت در شهر تهران نمی بینیم.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینكه با عنایت به سهم بیشتر خودرو های دیزلی، چرا جلوی تردد شبانه كامیون های فرسوده گرفته نمی شود؟ اظهار داشت: ما نمی توانیم جلوی كار و فعالیت ها در شهر را بطور كامل بگیریم. بالاخره كامیون ها باید اجناسی را به شهر بیاورند، مصالحی را تحویل بدهند و زباله و نخاله را از شهر ببرند و شهرداری نمی تواند ضربتی جلوی همه اینها را بگیرد.
مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران تصریح كرد: بسیاری از آلودگی ها مثل CO و ناكس همراه با شرایط ترافیكی بالا و پایین می شوند یعنی همراه با اوج ترافیك ۸ بامداد و اوج ترافیك عصر، بالا می روند اما آلاینده كربن سیاه كه بطور ویژه از خودرو های دیزلی تولید می شود معمولاً در ساعات پایانی شب بالا می رود و تا حدود ۶ بامداد بالا می ماند و اگر باد نباشد، همه اینها انباشته شده، شرایط خیلی بدی به وجود می آورد و بوی دود دیزل را به خوبی در شهر حس می نماییم.
شهیدزاده درباب آلاینده بودن خیلی از كامیون های حمل زباله یا دیگر پیمانكاران شهرداری نیز اظهار داشت: شهرداری بوسیله معاون مالی ابلاغیه ای به تمام زیرمجموعه ها ارائه داد كه «هر كسی از هر پیمانكاری استفاده می نماید كه كامیون به شهر می آورد، چه خدمات شهری برای حمل زباله باشد، چه فضای سبز باشد و چه بخش عمرانی، اگر معاینه فنی ندارند، حق ندارند صورت وضعیت این پیمانكاران را پرداخت كنند اما اینكه چقدر این ابلاغیه رعایت می شود را باید از ذی حساب ها پرسید». با این وجود مشاهدات ما نشان میدهد كه میزان بازگشت اینها به معاینه فنی بالا رفته است چونكه قبلاً خیلی پایین بود.
وی درانتها اظهار داشت: هیچ آسانسوری برای رفع آلودگی هوا وجود ندارد و باید پله پله قدم برداشت و به مرور مشكل آلودگی هوای تهران را رفع كرد.


منبع:

1398/10/12
10:57:37
5.0 / 5
4766
تگهای خبر: آلاینده , آلودگی , اتوبوس , بودجه
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است