تلسکوپ فضایی جیمز وب عناصر یخی سازنده حیات را کشف کرد

تلسکوپ فضایی جیمز وب عناصر یخی سازنده حیات را کشف کرد نت واش: «تلسکوپ فضایی جیمز وب» عناصر یخی سازنده حیات را کشف کرده است که در اطراف ستاره های نوزاد می چرخند.

به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، ستاره شناسان با بهره گیری از «تلسکوپ فضایی جیمز وب»، چندین عنصر یخی سازنده حیات را در گاز و غباری شناسایی کرده اند که در اطراف دو ستاره نوزاد یا «پیش ستاره »(Protostar) می چرخند. مولکول های کشف شده، از مولکول های نسبتا ساده مانند متان تا ترکیبات پیچیده مانند اسید استیک و اتانول متغیر هستند.
به نقل از اسپیس، قبل از این پیش بینی شده بود که مولکول های آلی پیچیده به شکل جامد و یخی در اطراف پیش ستاره هایی وجود دارند که هنوز سیاره های اطراف خودرا به دنیا نیاورده اند. در هر حال، این پیش بینی از بررسی های آزمایشگاهی روی زمین سرچشمه می گیرد. این نظریه در گذشته با بهره گیری از تلسکوپ های فضایی مانند جیمز وب بطور آزمایشی تایید شده بود. جیمز وب به عنوان قسمتی از برنامه «JWST Early Release Science Ice Age»، یخ های متنوعی را در تاریک ترین و سردترین مناطق ابر مولکولی پیدا کرده بود.
به لطف مشاهدات جدید انجام شده درباره ی ابرهای اطراف پیش ستاره های «IRAS23385» و «IRAS 2A» که با دستگاه بسیار حساس جیمز وب موسوم به «دستگاه فروسرخ میانی»(MIRI) به عنوان قسمتی از برنامه «مشاهده ستاره های جوان توسط جیمز وب»(JOYS+) انجام شده اند، حالا حضور این یخ ها تایید شده است.
یک موضوع ویژه و قابل توجه برای پژوهش های آینده، مواد پیرامون پیش ستاره کم جرم IRAS 2A خواهند بود که ممکنست شباهت هایی با خورشید ما در زمانی داشته باشد که خورشید در مراحل اولیه زندگی خود در بیش از ۴.۶ میلیارد سال پیش بود. این بدان معناست که همان یخ های شیمیایی شناسایی شده در اطراف IRAS 2A احتمالاً در نخستین مراحل توسعه منظومه شمسی ما وجود داشته و در نهایت به زمین اولیه رسیده اند.
«ویل روچا»(Will Rocha)، پژوهشگر «دانشگاه لیدن»(Leiden University) و سرپرست این پروژه اظهار داشت: این یافته ها به پاسخ دادن به یکی از پرسش های دیرینه اخترشیمی کمک می کنند و آن پرسش این است که منشأ مولکول های آلی پیچیده در فضا چیست. آیا این مولکول ها در حالت گازی ساخته می شوند یا در حالت یخی؟ تشخیص دادن مولکول های آلی پیچیده در حالت یخی نشان میدهد که واکنش های شیمیایی حالت جامد روی سطح دانه های غبار سرد می تواند انواع پیچیده ای را از مولکول ها بسازد.
شناسایی مولکول های آلی پیچیده در حالت یخی می تواند به درک بهتر منشأ مولکول های بزرگتر در فضا کمک نماید.
این پژوهش در مجله «Astronomy & Astrophysics» به چاپ رسید.

منبع:

1402/12/26
13:08:18
5.0 / 5
199
تگهای خبر: دستگاه
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)