ترس از مقابل خورشید گذشت!

ترس از مقابل خورشید گذشت! به گزارش نت واش، مریخ نورد «استقامت» ناسا، تصاویری را از قمر «فوبوس» معروف به «ترس» درحال عبور کردن از برابر خورشید ثبت نمود.

به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، هفته گذشته قمر مریخ از مقابل خورشید گذشت و مریخ نورد ناسا پرواز آنرا دید.
به نقل از اسپیس، قمر «فوبوس»(Phobos) که نامش در یونان باستان به معنای ترس است، در روز هشتم فوریه توسط مریخ نورد «استقامت»(Perseverance) ناسا شکار شد. این قمر که شبیه به سیب زمینی است، در مقابل خورشید از جایگاه کنونی مریخ نورد استقامت در «دهانه جیزرو»(Jezero Crater) قابل مشاهده بود.
مهندسان «آزمایشگاه پیش رانش جت»(JPL) ناسا، ۶۸ عکس را از خورشیدگرفتگی در پایگاه تصاویر خام مریخ نورد استقامت آپلود کردند. این عکس ها با استفاده از دوربین «مست کم-زد»(Mastcam-Z) در سمت چپ مریخ نورد گرفته شده اند. مست کم-زد، یکی از دو دوربین نصب شده در بالای دکل گردن مانند استقامت است که اغلب برای ثبت مناظری از چشم انداز وسیع سیاره سرخ استفاده می شوند.

فوبوس که نخستین بار توسط «آساف هال»(Asaph Hall) ستاره شناس آمریکایی در سال ۱۸۷۷ کشف شد، قمری به اندازه یک سیارک است که در یک مدار با فاصله چند هزار کیلومتری بالاتر از سطح مریخ می چرخد و به سمت سیاره سرخ کشیده می شود. این قمر در نهایت احیانا به علت نیروهای گرانشی مریخ در هم خواهد شکست.
فوبوس و دیگر قمر مریخ معروف به «دیموس»(Deimos)، تاریخچه های شکل گیری مرموزی دارند. دانشمندان مطمئن نیستند که این دو قمر از کمربند سیارکی آمده اند، ناشی از برخورد هستند، بقایای منظومه شمسی اولیه به شمار می روند یا سناریوی دیگری را پشت سر گذاشته اند.
هنوز هیچ فضاپیمایی موفق نشده است تا از فوبوس بازدید کند اما تعداد کمی از آنها طی سالهای اخیر، پروازهایی را از نزدیک آن انجام داده اند. «آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن»(JAXA) می خواهد مأموریت «کاوش قمرهای مریخی»(MMX) را در سال ۲۰۲۶ به فوبوس بفرستد.
وظیفه بزرگ مأموریت کاوش قمرهای مریخی، آوردن نمونه خواهد بود که شامل جمع آوری گرد و غبار از این قمر کوچک و آوردن آنها به زمین است. گرد و غبار امکان دارد سرنخ های بیشتری را در مورد تاریخچه شکل گیری فوبوس و جو مریخ عرضه نماید چونکه مولکول های گاز به فضا و احیانا به فوبوس هم پرواز می کنند.
بنابراین، مأموریت کاوش قمرهای مریخی امکان دارد به کشف کردن اسرار فوبوس و مریخ کمک نماید. دانشمندان هنوز در تلاش هستند تا دریابند چرا سیاره سرخ تا این اندازه جو خویش را به مرور زمان از دست داده است. این پژوهش، پیامدهایی را برای قابلیت سکونت و به دست آوردن آب در مریخ خواهد داشت چونکه آب جاری به درجه خاصی از فشار سطح نیاز دارد. مأموریت استقامت هم به این ترکیب اضافه خواهد شد چونکه وظیفه این مریخ نورد، کشف کردن نشانه هایی از آب و شرایط قابل سکونت در دوره باستانی مریخ است.
مریخ نورد استقامت مانند مأموریت کاوش قمرهای مریخی، نوعی مأموریت آوردن نمونه است اما مریخ نورد به کمک نیاز دارد. ناسا و «آژانس فضایی اروپا»(ESA) قصد دارند یک مأموریت آوردن نمونه مریخ را در دهه ۲۰۳۰ به منطقه قرار گرفتن مریخ نورد بفرستند تا نمونه هایی را برای آوردن به زمین جمع آوری کنند. این برنامه هفته گذشته ضربه بزرگی خورد چونکه لابراتوار پیش رانش جت خیلی از کارمندان پروژه آوردن نمونه مریخ را به علت مشکلات مداوم بودجه اخراج کرد.
پروژه آوردن نمونه مریخ به علت پیچیدگی، از حدود تعیین شده برنامه و بودجه فراتر رفته است و ناسا تحت یک قطعنامه مستمر عمل می کند که برپایه آن باید هزینه های خویش را در سطح ۲۰۲۳ متوقف نگه دارد تا کنگره آمریکا مشکل بودجه را حل کند. مقامات لابراتوار پیش رانش جت اعلام نمودند که ادامه یافتن عدم قطعیت، لابراتوار را مجبور کرده است تا هشت درصد از نیروی کار خویش را در ماه جاری میلادی اخراج کند.

منبع:

1402/11/25
09:24:36
5.0 / 5
338
تگهای خبر: آب , بودجه , پرواز , هوا
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)