ماموریت ناسا برای کشف بادهای خورشیدی ناپدید شده

ماموریت ناسا برای کشف بادهای خورشیدی ناپدید شده نت واش: ناسا در ماموریت «ماون» اهتمام دارد بادهای خورشیدی را ببیند که بطور غیرمنتظره ای ناپدید شده اند.

به گزارش نت واش به نقل از ایسنا و به نقل از ناسا، «مأموریت تکامل مواد فرار و جو مریخ» یا «ماون»(MAVEN) ناسا در دسامبر ۲۰۲۲، ناپدید شدن چشم گیر و غیرمنتظره جریانی از ذرات حامله را مشاهده کرد که بطور مداوم از خورشید ساطع می شدند. این پدیده موسوم به باد خورشیدی به سبب نوع خاصی از رویداد خورشیدی به وجود آمد که بسیار قوی بود و هنگام حرکت در منظومه شمسی، خلاء را ایجاد کرد.
باتوجه به این رویداد، بررسی های کاوشگر ماون در مریخ نشان داد که تعداد ذرات تشکیل دهنده باد خورشیدی بطور قابل توجهی کم شده است. بدون فشار باد خورشیدی، جو مریخ و مگنتوسفر هزاران کیلومتر منبسط شدند. ماون تنها کاوشگر فعلی در مریخ است که می تواند بطور همزمان فعالیت خورشید و واکنش جو مریخ را به این تأثیرات خورشیدی ببیند.
«جاسپر هالکاس»(Jasper Halekas) استاد «دانشگاه آیووا»(UIowa) و پژوهشگر ارشد یک پروژه جدید در مورد این رویداد اظهار داشت: زمانی که نخستین بار داده ها را دیدیم و کاهش چشم گیر باد خورشیدی را مشاهده کردیم، تقریباً برای ما غیر قابل باور بود. ما یک گروه را برای مطالعه این رویداد تشکیل دادیم و دریافتیم که این دوره زمانی سرشار از یافته های باورنکردنی است.
مریخ مانند همه سیارات منظومه شمسی ما دائما در باد خورشیدی غوطه ور است. باد خورشیدی به مگنتوسفر و یونوسفر مریخ فشار وارد میکند و بخش زیادی از جو را فراری می دهد. رویداد خورشیدی دسامبر ۲۰۲۲ ناشی از باد خورشیدی با حرکت سریع تر بود که از باد خورشیدی با حرکت کندتر سبقت گرفت و مانند یک جارو این دو منطقه را پاکسازی کرد و فشرده ساخت. این فعل و انفعال که «منطقه تعامل جریان» نامیده می شود، یک خلا نادر از بادهای خورشیدی خیلی کم چگالی را پشت سر گذاشت که توسط ماون مشاهده شدند. ناپدید شدن باد خورشیدی، به بروز تعدادی از تعاملات باورنکردنی در مگنتوسفر و یونوسفر مریخ منجر گردید.
از آنجائیکه چگالی باد خورشیدی به میزان ۱۰۰ کم شد، موجب شد فشار کم شود و مگنتوسفر و یونوسفر سیاره توانستند تا هزاران کیلومتر -بیش از سه برابر اندازه معمولی- منبسط شوند و بطور شایان توجهی تغییر ماهیت دادند. میدان مغناطیسی خورشید که بطور معمول درون یونوسفر مریخ قرار دارد، به سمت بیرون رانده شد و یونوسفر را از حالت مغناطیسی به حالت غیر مغناطیسی تبدیل کرد. در همان زمان، لایه بین باد خورشیدی و مگنتوسفر بطور غیرعادی از نظر الکترومغناطیسی ساکت شد. مشاهدات ماون از این رویداد چشم گیر و انبساط متعاقب کل منظومه آن، برای درک بهتر فیزیک عامل اتلاف اتمسفر و آب در مریخ مهمست.
هالکاس اظهار داشت: ما می بینیم که وقتی باد خورشیدی بطور مؤثر از بین می رود، مریخ چگونه واکنش نشان میدهد. این موجب می شود یک مطالعه بزرگ در مورد این پرسش شکل بگیرد که اگر مریخ به دور ستاره ای با وزش باد کمتر می چرخید، چگونه بود.

ناپدید شدن رویدادهای باد خورشیدی در این مقیاس بسیار نادر است و در زمان افزایش فعالیت خورشیدی تولید می شود. بنابراین، این نخستین بار بود که ماموریت ماون فرصت مشاهده چنین پدیده ای را داشت. بااینکه فضاپیماهای دیگر در مریخ و زمین نیز جنبه هایی از این رویداد را مشاهده کرده اند اما تنها ماون قادر به بررسی هم زمان واکنش خورشید و جو مریخ نسبت به آن بود.
«شانون کوری»(Shannon Curry) پژوهشگر ارشد پروژه ماون در «دانشگاه کالیفرنیا، برکلی»(UC Berkeley) اظهار داشت: دیدن شرایط ناملایم همیشه از نظر علمی بسیار باارزش است. ماون برای مشاهده کردن این نوع تعامل بین خورشید و جو مریخ طراحی شده و داده های استثنایی را در طول این رویداد خورشیدی غیرعادی ارایه داده است.
همانطور که خورشید به اوج چرخه فعالیت ۱۱ ساله خود می رسد، ماموریت ماون می تواند تأثیر بیشتری را بر درک ما از رویدادهای خورشیدی ناملایم داشته باشد. «جینا دی براچیو»(Gina DiBraccio) معاون بخش علوم هلیوفیزیک در «مرکز پرواز فضایی گادرد» ناسا و از پژوهشگران پروژه ماون اظهار داشت: این نتایج، نقش متقابلی را نشان می دهند که ماون در مریخ ایفا می کند. ماون نه فقط پویایی جو مریخ را مشاهده می کند، بلکه ورودی های خورشیدی را نیز برای افزایش درک ما در مورد خورشید زیر نظر دارد.
این پژوهش در «نشست پاییز اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا»(AGU Fall Meeting) در سن فرانسیسکو ارائه خواهد شد.

1402/09/22
18:18:45
5.0 / 5
316
تگهای خبر: آب , پرواز , تولید , سفر
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)