واگن پارس، باز هم مجوز واردات! باز هم توقف یک خط تولید!

واگن پارس، باز هم مجوز واردات! باز هم توقف یک خط تولید! به گزارش نت واش، مرکزی صدور مجوز واردات لوکوموتیو بعنوان یکی از محصولاتی که واگن پارس توان تولید و توان تعمیر آنرا دارد، باز هم این صنعت عظیم را با چالش مواجه کرده است، درست در زمانی که امید به عقد یک قرارداد جدید برای تولید لوکوموتیو، در رگ های این صنعت به جریان افتاده بود، خبر صدور مجوز واردات، مانع از تحقق این قرارداد شد.



محصولات ریلی از محصولات مورد نیاز کشور و البته از محصولاتی هستند که ساخت آنها بسیار هزینه بر است و واگن پارس بعنوان یکی از غول های صنعتی خاورمیانه از سال ۶۳ ساخت این محصولات را برای رفع نیاز کشور به واردات، شروع کرده است.

گرچه این غول صنعتی با وجود توانایی ها و کارنامه پربارش نتوانست در سال هایی در مقابل مشکلاتی همچون واردات بی رویه لوکوموتیو و واگن های نو و دست دوم! که به شکلی زمینه ساز بیشتر مشکلات بعدی بود، تاب بیاورد و چرخ او از کار ایستاد و با اعتراضات مختلف کارگری و بدهی های عظیم انباشته مواجه گردید و... ولی بالاخره در سال ۹۹ بعد از بیشتر از ۱۰ سال تحمل این شرایط، با واگذاری این صنعت به مپنا اتفاقات خوبی در این شرکت رقم خورد.

واگن پارس سال ۱۴۰۱ را با قدرت و هدف گذاری مشخص شروع کرد و سوم خرداد هم آیین رونمایی و تحویل ۷۴ دستگاه واگن باری، مسافری و لوکوموتیو با حضور نماینده ولی فقیه در استان و استاندار مرکزی انجام شد و ملانژاد مدیرعامل واگن پارس در این مراسم اعلام نمود: با تلاش مجموعه مدیریتی و پرسنل شرکت، امروز از ظرفیت تولید ۱۰۰ دستگاه در ماه فراتر رفته ایم و ماهانه ۱۰۵ دستگاه واگن تولید می نماییم و البته هدف گذاری شده است که ماهانه به تولید ۱۲۰ دستگاه دست یابیم که بطور قطع این امر امسال محقق می شود.

وی خاطرنشان کرد: قیمت تولیدات داخلی شرکت به مراتب از محصولات تولیدی در جهان ارزان تر است، امروز قیمت واگن باری، مسافری شرکت واگن پارس اراک از واگن های چینی ارزان تر است و حتی لوکوموتیو تولیدی شرکت قادر به رقابت با نمونه های خارجی است.

ملانژاد یادآوری کرد که، هر یک واگن تولیدی در کشور نسبت به واردات، بالغ بر ۷۵ هزار یورو و یک واگن مسافری هم حدود ۶۰۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی دارد، واردات لوکوموتیو به صورت کامل از برنامه دولت خارج شده است که این امر حاصل پیگیری تیم مدیریتی شرکت و استان است و بطور قطع باید از ظرفیت واگن پارس در این حوزه استفاده نمود.

اما مدتی بعد خبری آمد در خصوص اینکه، متاسفانه توقف واردات لوکوموتیو آنچنان که واگن پارس امید داشت ادامه نیافته و قصه واردات بعد از مدتی از سر گرفته شده است. چنانکه دکتر خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم ۱۶ شهریور سال جاری در حاشیه بازدید از شرکت واگن پارس مپنا در اراک، معضل واردات واگن و لوکوموتیو را تایید نمود و اظهار داشت: یکی از اشکالات شرکت واگن پارس اینست که مسؤلان وزارت راه و شهرسازی باید از قبل نیازهای خویش را به این شرکت که ظرفیت تولید لوکوموتیو را دارد سفارش دهند، اما متاسفانه بموقع سفارش نمی دهند و تقاضای واردات لوکوموتیو را به دولت می دهند، در حالیکه اگر بموقع ثبت سفارش کنند، واگن پارس توان و ظرفیت تولید لوکوموتیو را دارد، هم چنین شرکت در حوزه تولید واگن هم بسیار توانمند است، اما گاها شاهد واردات واگن هستیم که این امر مغایر قانون است چونکه قانون پشتیبانی از تولید اجازه نمی دهد کالایی که توان ساخت آن در کشور وجود دارد، وارد شود. سازمان حتما به مبحث ورود می کند و اگر مغایر قانون عمل شده باشد متخلفان به مراجع ذیصلاح معرفی می گردند.



منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور هم ۲۲ بهمن در مسافرت به اراک در حاشیه بازدید از واگن پارس، ضمن اشاره به گلایه های موجود از جانب این مجموعه صنعتی نسبت به مبحث واردات لوکوموتیو و واگن بیان نمود: مقرر شد این مهم در هیئت دولت مطرح شود، امروز هم در این بازدید دو محصول شامل نخستین سری از واگن های مسافری ۵ ستاره و واگن باری ۲۶ متری با قابلیت حمل کانتینرهای ۲۰ فوت وارد چرخه تولید شد که در صنایع ریلی و بندری بسیار قابل استفاده و نیاز کشور است.



معاون اجرایی رئیس جمهوری اضافه کرد: زمانی که مجموعه های توانمندی همچون واگن پارس وجود دارد باید به اجرای سیاست پشتیبانی از تولید داخل کمک گردد و این مجموعه ها به حداکثر ظرفیت تولیدی خود برسند، سیاست دولت مردمی هم همین است که با نهایت توان از صنایع داخلی حمایت شود. اینجا محل تجمع ظرفیت مهندسی و نیروهای نخبه جوان انقلابی داخل کشور و هم افزایی کارگران است و فعال شدن کامل این مجموعه می تواند از خروج ارز از کشور جلوگیری نماید.

وی تصریح کرد: صنعت ریلی هم جزو صنایع استراتژیک کشور است که دولت به این مورد توجه دارد و پیگیری می شود که حمایت همه جانبه از این مجموعه اتفاق بیفتد.

این که سازمان بازرسی کل کشور و هیات دولت تابحال در این خصوص چه کرده اند سوال مهمی است، اما آنچه هم اکنون اتفاق افتاده صدور مجدد مجوز واردات لوکوموتیو است و وقتی این مساله عجیب تر می شود که بدانیم آنچه وارد می شود علاوه بر لوکوموتیوهای نو، محصول دست دوم هم هست! در حالیکه اگر کشور به محصول دست دوم هم راضی شده می توانست تعمیر لوکوموتیوهای نیازمند تعمیر موجود در کشور را به واگن پارس واگذار کند تا هم چرخ این صنعت از کار نیفتد و هم میلیونها دلار ارز برای خرید یک محصول از کیفیت افتاده، از کشور خارج نشود.

در سفر اخیر رئیس قوه قضاییه به استان مرکزی، حجت الاسلام مصدق معاون اول قوه قضاییه در مورد واردات لوکوموتیو و ورود قوه قضاییه به این امر به ایسنا اظهار داشت: این مساله امکان دارد در جلسات اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه مطرح شود، اگر مطرح شود، حتما از صنایع داخلی حمایت می نماییم و در جهت ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری در تولید لوکوموتیو حتما از صنایع اراک حمایت خواهیم داشت.

گرچه مسؤلان در قسمت های مختلف شامل دولت و قوه قضاییه و حتی نمایندگان مجلس از پشتیبانی از چرخش چرخ تولید در واگن پارس و دیگر صنایع سخن می گویند اما کابوس واردات بی رویه که بیشتر از ۱۰ سال است خیلی از صنایع سنگین همچون واگن پارس را در خواب و بیداری دنبال می کند، همچنان ادامه دارد، البته خوشبختانه اوضاع تولید واگن در واگن پارس خوب است، اما آنچنان که مدیرعامل واگن پارس می گوید به تازگی اعطای مجوز واردات لوکوموتیو، باردیگر یکی از خطوط تولیدی این شرکت را با چالش مواجه کرده، بگونه ای که صدور این مجوز در آستانه عقد قرارداد ساخت لوکوموتیو، سفارش دهندگان بالقوه را از انعقاد قرارداد منصرف کرده و خط تولید این محصول در این شرکت از حرکت ایستاده است، در نتیجه کارگرانی که در این خط فعال بوده اند حالا کاری برای انجام دادن ندارند، چون به لطف واردات جدید، قراردادی منعقد نشده و دیگر سفارشی در کار نیست.

البته محسن کوشش تبار معاون اقتصادی وزیر کشور روز ۱۶ اسفند در مسافرت به اراک در این مورد سخنانی اظهار داشت که سبب موضع گیری واگن پارس شد.

وی در مورد واگن پارس و واردات لوکوموتیو ضمن اشاره به سیاست پشتیبانی از تولید در دولت اضافه کرد: واردات لوکوموتیو نافی پشتیبانی از تولید نیست. نمی توان فرصت های کوتاه مدت را از دست داد و تلاش بر اینست که فرصت های حوزه تولید و سرمایه گذاری را از دست ندهیم اما جلوی تولید هم گرفته نمی شود.

کوشش تبار تصریح کرد: قرارداد واگن پارس بر قوت خود باقی است و واردات به این جهت است که فرصت سرمایه گذاری هدر نرود و چرخه حفظ و کامل شده و خلاءهای موجود پر شود.

وی تصریح کرد: پشتیبانی از تولیدکنندگان لوکوموتیو از گذشته وجود داشته و الان هم وجود دارد، پیگیری لازم در مورد باقی موارد و قرارداد واگن پارس صورت خواهد گرفت.

مرتضی ملانژاد مدیرعامل واگن پارس در واکنش به این سخنان در گفت و گو با ایسنا، با بیان این مطلب که «من متن مصاحبه معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور را در رسانه ها خواندم و از آنچه گفته شده بسیار تعجب کردم، چونکه به نظر می آید بطور قطع گوینده یا منتقل کننده این اخبار اطلاعات کافی از مبحث نداشته و در جریان مسائل گذشته، توافقات صورت گرفته با مشتریان و وزارت صمت و راه آهن و برنامه های آینده این صنعت هم نبود» و ضمن اشاره به این که در بحث واردات لوکوموتیو با مساله واردات لوکوموتیوهای نو و دست دوم مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه دستگاههای ذی ربط، اجازه واردات هر دو نوع لوکوموتیو را داده اند و واردات این نوع لوکوموتیو، عملا خط تولید لوکوموتیو شرکت واگن پارس مپنا را تعطیل کرده است. این مجوز واردات به هیچ عنوان به فرصت های کوتاه مدت و بلندمدت ارتباطی نخواهد داشت و رسما خط تولید لوکوموتیو شرکت تعطیل شد.

وی با تکیه بر اینکه گفته شده واردات، برنامه کوتاه مدت و تولید لوکوموتیو توسط واگن پارس برنامه بلندمدت است و این دو اقدام در واقع لازم و ملزوم یکدیگر هستند، نشان از نداشتن اطلاع دقیق از مبحث و فضای صنعت ریلی کشور دارد، اظهار داشت: خط تولید لوکوموتیو واگن پارس مپنا تعطیل شده است، چونکه وقتی خبر رسید که لوکوموتیو وارد می شود، انعقاد سفارش انجام نشد. زمانی که مشتری می تواند از لوکوموتیو دست دوم استفاده نماید، دلیلی ندارد که سفارش لوکوموتیو نو بدهد. لوکوموتیو دست دوم عملا قیمتی ندارد، دنیا امروز لوکوموتیو خارج از رده خویش را به قیمت آهن قراضه به دیگر کشورها می فروشد و بطور قطع مشتری به سمت این لوکوموتیو می رود.

مدیرعامل شرکت واگن پارس مپنا بیان نمود: در کشور حدود ۹۵۰ لوکوموتیو وجود دارد، از این تعداد حدود ۴۰۰ دستگاه امروز خوابیده و نیازمند تعمیر است و باید با تأمین منابع مالی تعمیر شوند که این امر به هیچ عنوان به مساله تحریم و... هم ارتباطی ندارد، تنها باید با تأمین نقدینگی، تعمیر شده و مورد استفاده قرار گیرند، اما درست در این شرایط، با اختصاص ارز دولتی مبادرت به واردات لوکوموتیو خارج از رده دنیا می شود.

وی در ادامه با ابراز تردید نسبت به برنامه دستگاههای ذی ربط برای تأمین لوکوموتیو نو اظهار داشت که «اگر اعلام می شود در این عرصه برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت تدوین شده، چنین نیست» و خاطرنشان کرد: اینکه بعضی از افراد می گویند هزار دستگاه لوکوموتیو در کشور نیاز است، نشان از آن دارد که شناختی از این حوزه ندارند، مجموعا کمتر از هزار دستگاه لوکوموتیو در کشور وجود دارد، مگر می شود که هزار دستگاه هم کم داشته باشیم؟ حتی اگر این رقم درست هم باشد، شبکه ریلی، ایستگاه ها و تعداد نیروی انسانی برای بکار انداختن آنها جوابگو نیست، حتی لوکوموتیوران کافی و محل دپوی مناسب هم در اختیار نداریم.

ملانژاد اضافه کرد: البته کشور حدود ۱۵۰ لوکوموتیو کم دارد، اما بهترین و سریع ترین روش برای تأمین نیاز کشور به لوکوموتیو، تأمین منابع مالی جهت تعمیر ۴۰۰ لوکوموتیو بلااستفاده و معیوب است؛ چونکه اگر بخواهیم لوکوموتیو را سفارش دهیم، تولید آن طبق شرایط و اقلیم کشور حدود ۱۸ ماه زمان می برد و اگر تعمیر ۴۰۰ لوکوموتیو گفته شده صورت گیرد، ضمن استفاده مجدد از لوکوموتیو نوتر نسبت به لوکوموتیوهای دست دوم و از رده خارج دنیا، خطوط واگن پارس هم فعال می شود، اما متاسفانه درگیر سیاست های نخ نما و اشتباه هستیم.

وی اظهار نمود: طبق محاسبات صورت گرفته، اگر در نهایت ۲۰۰ لوکوموتیو به کشور تزریق شود، نیاز موجود کاملا رفع می شود، در این بین سیاست وزارت صمت اینست که مجوز ۵۰۰ دستگاه لوکوموتیو صادر کند که ۲۰۰ دستگاه از این تعداد وارد شود و برای ۳۰۰ دستگاه دیگر به شکل مشترک با شرکتهای داخلی قرارداد انتقال تکنولوژی منعقد شود، مشخص است زمانی که ۲۰۰ دستگاه وارد کشور شد و نیاز رفع شد، مشتری برای تولید، سفارش نمی دهد، اما وزارت صمت همچنان به دنبال این سیاست اشتباه است که همواره در کشور اجرایی شده است، در حالیکه بنظر می رسید که سیاست و برنامه های قدیمی از دور بیرون برود ولی امور به مانند روال قبل در جریان است.

ملانژاد تصریح کرد: اعتقاد دارم بهتر بود در مسافرت اخیر معاون هماهنگی امور اقتصادی وزارت کشور به استان، ملاقاتی ترتیب داده می شد یا از خط تولید تعطیل شده لوکوموتیو در واگن پارس بازدید می کرد تا اطلاعات لازم را در اختیارش قرار می دادیم.

ملانژاد در مورد فعالیت خط تولید لوکوموتیو واگن پارس بیان نمود: این خط برپایه یک قرارداد برای ساخت ۱۰ دستگاه لوکوموتیو فعال و این قرارداد رو به اتمام بود، همزمان دو شرکت برای تولید لوکوموتیو مذاکرات خویش را با واگن پارس شروع کرده بودند، اما بمحض نشر خبر واردات لوکوموتیو دست دوم به کشور، هر دو شرکت مذاکرات خویش را متوقف کردند و اصلا ادامه ندادند و اعلام نمودند که با عنایت به امکان واردات لوکوموتیو دست دوم، نیازی به ثبت سفارش نیست و عملا با این اقدام خط تولید لوکوموتیو کاملا تعطیل شد.



وی در مورد مجوز واردات لوکوموتیو دست دوم به کشور اظهار داشت: مسؤلان امر یک مجوز صادرکرده اند که مختص کمیسیون ماده یک و شرکت متقاضی است، در همین لحظه ثبت سفارش واردات انجام و ارز آن هم تأمین و پرداخت شده است و تا امروز هم هیچ کدام از مسؤلان امر مجوز این واردات را کتمان نکرده اند و به سادگی و رسمی این مساله را بیان می کنند و حتی در مصاحبه تلویزیونی بنده هم این مساله واردات انکار نشد.

ملانژاد با بیان اینکه با تعطیل شدن خط تولید لوکوموتیو واگن پارس مپنا، عملا حدود ۱۳۰ نفر از پرسنل بیکار شده اند و سرمایه گذاری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومانی شرکت بلاتکلیف است، اضافه کرد: برای رونق باردیگر واگن پارس همه کاری انجام شد، حدودا همه مسؤلان ارشد کشور، وزرا، روسا، مدیران و نمایندگان مجلس از شرکت بازدید داشتند و هر کاری که گفتند، انجام دادیم، درد دل این شرکت را به همه گفتیم، اما امروز عکس خواسته ها انجام شد و اتفاقی که نباید، افتاد.

به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، مدیرعامل واگن پارس پیش از این هم به ایسنا گفته بود که واگن پارس امروز تولیدکننده ۸ محصول است و حتی در مبحث تولید لوکوموتیو، با وجود همه کم لطفی ها و عدم دریافت سفارش قابل توجه، با سرمایه گذاری کارخانه، خط تولید لوکوموتیو فعال نگهداشته شده است و اجازه توقف آنرا نداده ایم چونکه اگر خط متوقف شود، باید تعدیل نیرو داشته باشیم که به هیچ عنوان این اتفاق مورد پذیرش و خوشایند نیست.

ولی حالا با اتمام قرارداد قبلی و عدم ثبت سفارش جدید، خط تعطیل شده است.

به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، کارگران خط تولید تعطیل شده این کارخانه معتقدند، مروری بر تاریخ واگن پارس نشان داده است که آنچه بیشتر از هر چیز دیگری این شرکت عظیم را با چالش های عظیم تر مواجه کرده، واردات واگن و لوکوموتیو آنهم به شکل بی رویه و متاسفانه گاهی از نوع دست دوم است که نه تنها این شرکت، بلکه استان مرکزی و کل کشور را تحت تأثیر قرار داده و هزینه های روانی و اقتصادی سنگینی را به مردم این استان و کشور تحمیل کرده است.




1401/12/20
12:25:38
5.0 / 5
404
تگهای خبر: تكنولوژی , تولید , دستگاه , دولت
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است