سکوت عجیب خودروسازان در برابر پایان قیمت گذاری دستوری

سکوت عجیب خودروسازان در برابر پایان قیمت گذاری دستوری به گزارش نت واش، قیمت گذاری دستوری از آن دست موضوع هایی است که طی سالهای اخیر زیان ها، افزایش بدهی خودروسازان، افزایش شدید قیمتها در بازار آزاد و در یک کلام همه ˮبدبختی ها و بدبیاری هایˮ صنعت خودرو به گردن آن انداخته شده، اما حال که صحبت از آزادسازی قیمت هاست، حتی خودروسازان ملاحظاتی دارند و اظهارنظری در این رابطه نمی کنند.


به گزارش نت واش به نقل از ایسنا، سه شنبه هفته جاری، رئیس سازمان خصوصی سازی از حذف قیمت گذاری دستوری محصولات سایپا و ایران خودرو تا آخر سال جاری اطلاع داد و اعلام نمود که بعد از آن بایستی سهام تودلی شرکت ها هم واگذار شود تا بتوان سهام دولت را واگذار کرد.
سهام تودلی به زبان ساده به این مفهوم است که برای واگذاری خودروسازی که سهامدار شرکت دیگری است ابتدا باید تکلیف سهام آن شرکت مشخص شود. بدین سان سهام آن شرکت، سهام تودلی خودروساز به حساب می آید.
اخیراً رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ارتباط با عرضه خودرو های تولیدی در بورس کالا (علاوه بر خودرو های وارداتی که واگذاری آن صرفاً از راه بورس کالا خواهد بود)، گفته بود که طبق وعده داده شده، عرضه خودرو های پرتیراژ در بورس کالا صورت می گیرد و امیدواریم به نقطه ای برسیم که بساط بخت آزمایی و روش های عجیب فروش خودرو جمع شود. البته مشکل خودروسازها فقط قیمت گذاری دستوری نیست و اصلاح ساختار مالی و کاهش تصدی گری دولت هم باید دنبال شود.
به دنبال صحبت اخیر رئیس سازمان خصوصی در خصوص این که تا پایان سال جاری قیمت گذاری دستوری حذف خواهد شد، ایسنا مبحث را از ایران خودرو، سایپا و وزارت صمت (در جایگاه نهاد قیمت گذار) پیگیری کرد.
ایران خودرو در این رابطه به تک جمله "ما تابع مصوبات قانون هستیم" بسنده کرد.
علاوه بر این، سایپا هم تا این لحظه پاسخی نداده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت هم ابتدا اظهار نظر در این رابطه را به خودروسازان محول کرد اما سپس سخنگوی این وزارت خانه قول داد که بزودی نظر وزارت صمت پیرامون این مورد را اعلام نماید اما تا لحظه انتشار این گزارش، پاسخی داده نشده است.
یادآور می شود که نیمه دوم سال گذشته، مسئولیت قیمت گذاری خودرو ها از شورای رقابت گرفته شد. آبان ماه سال قبل بود که مدیرکل وقت صنایع حمل و نقل وزارت صمت در ارتباط با واکنش وزارت صمت به اظهارات شورای رقابت در خصوص این که مسئولیت قیمت گذاری خودرو همچنان باید با شورای رقابت باشد، اظهار کرده بود: مبحث تنظیم بازار خودرو به وزارت صمت واگذار شده است. سازوکاری برای قیمت گذاری خودرو اتخاذ شده که بر مبنای آن قیمت خودروهایی که از محل افزایش تولید خودروسازان به بازار عرضه خواهد شد، با احتساب قیمت تمام شده و سود قانونی که به تأیید نهاد ناظر خواهد رسید، محاسبه می گردد.
اما بعد از آن، سیدرضا فاطمی امین- وزیر صنعت، معدن و تجارت- از واگذاری تعیین قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار خبر داد و اعلام نمود که بررسی قیمت گذاری خودرو ها به ستاد تنظیم بازار سپرده شده و این ستاد در رابطه با این مورد تصمیم گیری خواهد نمود.
این در حالیست که همانطور که اشاره شد، خودروسازان با توجه به این که طی سالهای اخیر مسبب تمام زیان ها و افزایش بدهی ها به زنجیره تأمین خویش را قیمت گذاری دستوری خودرو و اختلاف نرخ آن با قیمتها در بازار آزاد اعلام نموده اند، حال که بایستی از حذف قیمت گذاری دستوری و احیانا واقعی تر شدن قیمت خودرو ها (باتوجه به امکان عرضه در بورس کالا) استقبال کنند اما گویا فعلاً سکوت را بر اظهارنظر پیرامون این مورد ترجیح داده اند.




منبع:

1401/09/11
13:37:18
5.0 / 5
471
تگهای خبر: آب , بازار , تولید , خودرو
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است