گزارش،

میوه از سبد غذایی خیلی از خانواده ها حذف گردیده است

میوه از سبد غذایی خیلی از خانواده ها حذف گردیده است البرز پری به سبب از دست دادن همسرش سرپرستی خانواده را به عهده دارد، او با اشاره به اینكه در بسیاری موارد توان خرید میوه تازه برای فرزندانش را ندارد؛ می گوید: سه پسر 10، 9 و 15ساله من مثل همه بچه هایی كه در سن رشد هستند، علاقه زیادی به میوه دارند ولی از توان مالی من خارج است كه برای آنها میوه تازه بخرم چه برسد به خرید نوبرانه فصل ها.



وی ادامه می دهد: من اغلب منتظر می مانم آخر بار یا میوه هایی که لکه دار شده و در شرف خراب شدن هستند را با قیمت مناسب از میوه فروشی های محل خریداری می کنم.

با دیدن قیمت میوه شوکه می شوم

وی توضیح می دهد: من بعنوان فروشنده یک فروشگاه زنجیره ای با حقوق دو میلیون تومان وقتی به قیمت میوه ها در میوه فروشی ها نگاه می کنم واقعا شوکه می شوم.

پری می گوید: وقتی وارد مغازه می شوی اگر بخواهی آن طور که دلت می خواهد خرید کنی برای یک خانواده چهار نفره باید هفته ای ۱۵۰هزار تومان میوه و سبزی بخری یعنی در ماه باید چیزی حدود ۶۰۰هزار تومان برای میوه فروشی کنار بگذاری که این نه فقط از عهده من بلکه از عهده خیلی از ساکنان محله ای که من در آن زندگی می کنم و کارگرنشین است برنمی آید.

خوردن میوه برای فرزندان قشر ضعیف به یک حسرت تبدیل گشته است

وی با اشاره به اینکه خوردن میوه نوبرانه برای بچه های من و خیلی از بچه های دیگری که پدرشان کارگر است، به حسرت تبدیل گشته توضیح می دهد: خرید پسته کیلویی ۱۱۰ هزار تومان یا انبه کیلویی۶۰هزار تومان برای اغلب خانواده های عیالوار ساده نیست. تازه به فرض که توانستیم بخریم یک انبه که ۴۰هزار تومان تمام شده را در خانواده ای که پنج شش نفر جمعیت دارد که بخورد که نگاه کند؟

این مادر کرجی می گوید: دوران ما درست است که میوه های نوبرانه و تازه گران بود ولی طوری نبود که خانواده ها نتوانند بخرند و بچه ها حسرت به دل بمانند ولی الان من بعنوان مادر شرمنده بچه هایم می شوم وقتی از کنار میوه فروشی رد می شویم و مثلا پسر کوچکم می گوید مامان یکم پسته می خری و من هر بار می گویم بعدا الان وقتش نیست.

وی می گوید: دلخوشی اینکه اگر خانه نداریم، پس انداز نداریم ولی در عوض خوب می خوریم را هم از ما گرفته اند و حالا باید در کنار هزار و یک دغدغه نگران جور کردن پول برای خرید گوشت، برنج، میوه و... هم باشیم.

وی توضیح می دهد: متاسفانه خیلی از میوه فروش ها انصاف و انسان دوستی را از یاد برده اند و حاضرند کل بار میوه هایی که به فروش نرفته بگندد و خراب شود ولی به قیمت پایین نفروشند تا به قول خودشان قیمت نشکند و بازار را خراب نکنند.

پری تاکید می کند: من اغلب از کنار میوه فروشی ها که رد می شوم چشمم به میوه های خرابی می خورد که بیرون در مغازه روی هم تلمبار شده اند و اگر حتی روز قبل فروخته می شدند نیازی به دور ریختنشان نبود.

وی در پاسخ به اینکه اگر میوه فروشی ها گران هستند چرا سراغ بازار روزها نمی روید می گوید: اول اینکه امکان جدا کردن میوه در بازار روزها وجود ندارد و در خیلی از موارد به اندازه پولی که می دهی میوه ها کیفیت ندارند. دوم اینکه مثلا وقتی دو کیلو سیب می خواهی غرفه دار اغلب یک کیلو یا بیشتر از مقداری که می خواهی برایت می کشد و اعتراض که می کنی می گوید ما باید بارمان را تمام نماییم.

پری اضافه می کند: در کل قیمت بازار روزها به احتساب میوه های خراب و مقدار بیشتری که برایت در کیسه می ریزند تفاوت چندانی با میوه فروشی ها ندارد.

هر بار که به میوه فروشی می ریم قیمت های جدیدی می بینیم

یکی دیگر از شهروندان کرجی با انتقاد از وضعیت فعلی بازار میوه می گوید: ما هنوز نمی دانیم قیمت اعلام شده و مرجع محصولات چه قدر است. هربار که به میوه فروشی می رویم با یک قیمت جدید روبه رو می شویم و چاره ای نداریم که با همان قیمت خریدمان را انجام بدهیم. در شرایط فعلی که کرونا سلامتی مردم را تهدید می کند، رسانه ها دائما اعلام می کنند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم است که میوه و مواد خوراکی مفید گیاهی مصرف شود اما این درحالی است که همین صحبت ها یک شوک به بازار وارد کرده و سبب افزایش قیمت ها شده است.

محمود اقبالی ادامه می دهد: قیمت میوه در هر مغازه متفاوت می باشد و هیچ مرجعی نیست که بتوانیم با رجوع به آن، قیمت اصلی و مصوب میوه ها را مشاهده نماییم تا اگر هم مقرر است گران بخریم، حداقل از این مساله باخبر باشیم.

به خاطر قیمت ها بیخیال مهمانی و دید و بازدید شده ایم

یکی دیگر از شهروندان بازار این روزهای میوه را آشفته بازار می خواند و می گوید: امید طبقه کم بضاعت به خورد و خوراکش بود و تا چند سال قبل وقتی دور هم جمع می شدیم لااقل نگران تهیه غذا و میوه و... نبودیم ولی الان تامین میوه یک مهمانی ساده کم کم ۱۰۰ هزار تومان خرج دارد و با این درآمدها دیگر می ترسیم مهمانی برویم چون هر دیدی حتما بازدیدی دارد!

الان دانه ای میوه می خرم

یکی دیگر از شهروندان کرجی که برای خرید میوه به یکی از میوه فروشی های سطح شهر آمده می گوید: همه چیز گران شده میوه هم عجیب بالا رفته است. تصور نمی کردم روزی به خاطر قیمت زیاد قید خرید میوه را بزنم یا اینکه مجبور شوم سیب را کیلویی ۱۸ هزار تومان یا موز را ۲۵ هزار تومان بخرم. حالا این وضعیت سبب شده وقتی به میوه فروشی می آیم تعداد میوه هایی که بر می دارم را بشمارم تا پرداخت هزینه آن از توانم بالاتر نرود.

این خلاصه ای از وضعیتی است که بازار میوه بعنوان یکی از مهمترین بخش های سبد غذایی خانوار دارد، مشت هایی نمونه خروار و نمونه هایی از خیل خانوارهایی که برخی میوه را تا حد زیادی از سبد غذایی خود حذف کرده اند و فقط در حد لزوم خرید می کنند و برخی هم در حال حذف کردن میوه از برنامه غذایی خود هستند آن هم اجباراً و به خاطر قیمت های گزاف. حال ببینیم مسئولان و فعالان اقتصادی که مستقیم با بازار میوه سر و کار دارند چه می گویند.

یکی از حجره داران قدیمی و معتمد میدان مرکزی میوه و تره بار کرج درباره علت یکسان نبودن قیمت میوه در کرج می گوید: فروش محصول در میادین میوه و تره بار فقط در حجم بالا صورت می گیرد و قیمت ها در اغلب حجره ها یکسان است. برای ما فرقی نمی کند که خریدار از کجا آمده است بدین سبب باید علت یکسان نبودن قیمت محصولات را در واحدهای خرده فروشی بررسی کرد.

رضا حاج قنبری ادامه می دهد: این خیلی طبیعی است که قیمت در همه جای کرج یکی نباشد. منطقه هایی مثل عظیمیه اعیانی نشین هستند و میوه فروشان این مناطق فقط به دنبال میوه های با کیفیت می گردند و قیمت برای آنها مهم نیست چون برای مشتریانشان کیفیت مهم تر از قیمت است اما کاسبان بقیه مناطق خصوصا شهرستان ها به فراخور توان مالی مردم محله خودشان از میادین خرید می کنند و عموما به دنبال محصولات قیمت پایین می گردند به همین خاطر اختلاف قیمت زیادی در سطح استان البرز به وجود می آید.

وقتی دلال ها درباب قیمت میوه تصمیم می گیرند

علیرضا مردانی، یکی دیگر از بارفروشان میدان میوه و تره بار کرج، دلالی را ریشه افزایش قیمت ها می خواند و به ایسنا می گوید: اتحادیه و تعزیرات به معاملات و امور حجره دارها نظارت می کند اما کسانی که قیمت را تعیین می کنند ما نیستیم. دلال هایی که بار را از کشاورزان می خرند و به این جا می فرستند، عموما باهم در ارتباط هستند و قیمت ها را با یکدیگر هماهنگ می کنند. ارتباط بارفروشان و حجره دارها با کشاورزان محدود است و امکان تامین همه محصولات موردنظر بطور مستقیم از کشاورزان وجود ندارد بدین سبب ناچار می شویم که به قیمت دلخواه دلال ها تن بدهیم.

وی می افزاید: اگر سازوکاری ایجاد شود که بتوان بواسطه گری هم نظارت کرد، آن وقت قیمت میوه در تمام کشور یکسان می شود و بارفروشان میدان متوجه می شوند که باید از یک قیمت واحد پیروی کنند. البته کیفیت میوه ها متفاوت می باشد و قیمت محصولات بر طبق کیفیت تعیین می شود اما اگر بر دلالی و واسطه گری نظارت شود، بازه دقیق قیمت یک محصول مشخص می شود و کسی نمی تواند خارج از آن خرید و فروش کند.

کشاورز و باغدار قشر ضعیف جامعه هستند

قاسم ورزدار یکی از باغداران و کشاورزان استان البرز در روستای نجم آباد از توابع شهرستان نظرآباد درباره وضعیت باغدارن به ایسنا می گوید: بیشتر سود فروش میوه برای عمده فروشان و خرده فروشان است و کشاورز کمترین سود را می برد. قبل تر اوضاع بهتر بود ولی حالا که هزینه ها حدودا سه یا چهار برابر شده، اینکه باغدار و کشاورز را مقصر افزایش قیمت میوه بدانیم، بی انصافی است. بعضی از باغداران حتی امکان تامین حقوق کارگر را هم ندارند و مجبور هستند که خانوادگی در باغ ها کار کنند تا هزینه ها کاهش پیدا کند.

وی با انتقاد از عدم توزیع عادلانه و صحیح نهاده ها بین کشاورزان و باغداران ادامه می دهد: معضل تامین آب برای ما همیشگی است و هیچ سالی نبوده که برای تامین آب با چالش مواجه نباشیم. اجازه بهره برداری از چاه ها به کشاورزان داده نمی گردد و هزینه دریافت مجوز بسیار بالاست. با افزایش قیمت بنزین، هزینه حمل و نقل هم بالا رفته است و خریداران می کوشند با تخفیف گرفتن از کشاورز، این هزینه را جبران کنند. کشاورز و باغدار هم چاره ای ندارد و مجبور است قبل از آن که تولیداتش خراب شود، آنها را به قیمت پیشنهادی دلال بفروشد. خیلی از باغداران و کشاورزان قدیمی را می شناسم که به خاطر همین مشکلات، زمین هایشان را فروخته اند و الان خانه نشین هستند.

ورزدار می افزاید: تا وقتی که از حقوق باغدار و کشاورز حمایت اساسی نشود، اوضاع به همین روال است. کشاورزی و باغدار قشر ضعیف جامعه هستند و لطمه پذیری آنها زیاد است. فقط یک روز سرمای شدید یا یک دوره کوتاه کم آبی کافی است تا زحمات چندین ماهه کشاورز از بین برود. امروز شرایط به سمتی می رود که باغداری صرفه اقتصادی نداشته باشد. تامین آب، کود، هزینه های رسیدگی و برداشت، سیستم آبیاری و هزینه های کارگر طی یک سال اخیر چندبرابر شده اما قیمت میوه افزایش شایان توجهی نداشته است.

قیمت میوه از مبدأ تا مقصد ۶۰ درصد گرانتر می شود

رئیس اتحادیه میوه فروشان کرج با اشاره به علل ایجاد اختلاف قیمت در مراکز عرضه میوه اظهار داشت: تعیین نرخ در میادین به صورت حق العمل کاری است و نرخ مصوب و مرجع ندارد بدین سبب بخش اعظمی از اختلاف قیمت میوه ها در میادین اتفاق می افتد که این مساله نیز به میزان عرضه و تقاضای محصولات برمی گردد. با در نظر گرفتن سود طرفین معامله، یعنی باغداران، بار فروشان و خرده فروشان و همین طور محاسبه هزینه های جاری مثل بسته بندی و حمل و نقل، قیمت میوه از مبدا تا مقصد در حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد افزایش می یابد.

محمدرضا فلاح درباب روش تعیین نرخ در واحدهای خرده فروشی اشاره کرد: طبق بخشنامه اصناف، واحدهای خرده فروشی اختیار دارند که حداکثر ۳۰ درصد نسبت به فاکتور رسمی میادین میوه و تره بار، قیمت محصول را بالا برند. در این بین ممکنست که بعضی از واحدها برای جلب مشتری بیشتر یا برگزاری حراج، سود کمتری روی قیمت پایه میوه بکشند و در نتیجه اختلاف قیمت بین واحدهای خرده فروش ایجاد شود.

وی نوسان قسمتی از بازار میوه را ناشی از شرایط کلی اقتصادی کشور و قیمت دلار خواند و اضافه کرد: استان البرز تولیدات سردرختی خوبی دارد که تا حد زیادی نیاز بازار درون استانی را تامین می کند اما قسمتی از محصولات درخواستی وارداتی هستند و نرخ آنها نسبت به قیمت ارز تغییر می کند. بطور مثال قیمت موز در دوره چندماهه اخیر بین ۱۸ تا ۲۵ هزارتومان نوسان داشته که ناشی از افزایش قیمت دلار است.

میزان عرضه و تقاضا موجب نوسان قیمت می شود

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان کرج مهمترین عامل تعیین قیمت را تعادل میان میزان عرضه و تقاضا عنوان نمود و اظهار داشت: قیمت محصولات برحسب میزان عرضه و تقاضا مشخص می شود. وقتی تقاضا برای یک محصول زیاد است، طبیعی است که گرفتار افزایش قیمت شود. امروز بیشتر قیمت ها رقابتی است و کسی نمی تواند قیمت دلخواه روی محصولات بگذارد.

سیف الله عسگرخانی افزود: معیار دیگری که در تعیین قیمت دخیل می شود، کیفیت محصولات است. قیمت محصول درجه یک با درجه سه و چهار یکسان نیست و از بار فروش توقع نمی رود که همه را به یک قیمت بفروشد. انتخاب محصول به عهده خرده فروشان است و بستگی به بازار محلی شان دارد.

وی با تاکید بر اینکه تورم تاثیر زیادی بر قیمت محصولات گیاهی داشته است، اضافه کرد: شرایط اقتصادی برای تمام اصناف دشوار است. درحالی که قیمت همه اجناس بالا رفته است، اینکه توقع داشته باشیم قیمت میوه مثل سابق بماند خوش خیالی است. هزینه های جانبی این حوزه بطور سرسام آوری بالا رفته است ک همین عامل روی قیمت نهایی محصول هم تاثیر می گذارد. هزینه باغداری، بسته بندی و حمل و نقل ناشی از تورمی که در جامعه حس می شود، بالا رفته و قیمت پایه میوه را افزایش داده است.

عمده محصول باغ های البرز به تهران می رود

معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان البرز در خصوص تولید باغات البرز اظهار داشت: بیشترین تولید باغات سطح استان مربوط خانواده آلو، هلو و شلیل می باشد. میزان برداشت کل میوه های درختی در البرز به ۵۰۰ هزار تن می رسد که نزدیک به ۸۰ درصد از این محصولات به استان تهران ارسال می شود و مابقی در بازارهای البرز عرضه می شوند.

محمد تاج الدینی پشتیبانی از باغدارن بومی و افزایش تولیدات درون استانی را یکی از راهکارهای اصلی تعدیل قیمت در بازار میوه البرز خواند و اضافه کرد: شیوع بیماری کرونا روی موضوع صادرات میوه به خارج از کشور تاثیر گذاشته است و امروز بیشتر نگاه و تمرکز کشاورزان روی بازارهای داخلی است. در صورتیکه از باغدارن و کشاورزان بومی حمایت کافی شود تا تولید محصولات افزایش پیدا کند، خود به خود بازارهای استان نیز در نتیجه افزایش عرضه تعدیل می شوند. آموزش باغداران در جهت تغذیه بهینه باغات، توسعه باغات در اراضی مستعد شیبدار مناطق دیم استان، اصلاح باغات درجه سه و چهار به باغات درجه یک و دو، توسعه تکنولوژی های نوین باغداری و استفاده از نهال های پربازده و شناسنامه دار، از برنامه هایی هستند که برای افزایش میزان تولیدات درون استانی در نظر گرفته شده اند.

بازارچه هایی به نفع مردم

یکی دیگر از اماکن عرضه میوه و تره بار، بازار روز های سطح استان است. این بازارچه ها که توسط شهرداری مدیریت می شوند از نظم و یکپارچگی بیشتری برخوردار می باشند و عرضه محصولات در آنها با نظارت مستمر هم راه است بنا بر این غالبا قیمت میوه و تره بار در این بازارها یکسان است.

معاون اجرایی سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری کرج، از ارائه فهرست قیمت مصوب محصولات توسط این سازمان آگاهی داد و اظهار داشت: فهرست قیمت مصوب محصولات گیاهی ابتدای ماه جاری بر پایه نرخ گیری از میدان بار مرکزی در تمامی ایام هفته در مقایسه با نرخ سطح سطح شهر و باتوجه به مصوبه سازمان صنعت و معدن در خصوص سود حداقل ۸ الی ۲۵ درصد، تعیین و به غرفه های میوه فروشی بازار ابلاغ گردیده است. نظارت مستمر برای جلوگیری از افزایش خودسرانه قیمت ها برقرار است و علاوه برآن، کیفیت محصولات ارائه شده نیز مورد بازرسی قرار می گیرد.

محراب سعادت، تاثیر بازارهای سازماندهی شده برروی نرخ نهایی میوه را مثبت ارزیابی کرد و اضافه کرد: با توجه به این که قیمت های مصوب در این بازارچه ها در بیشتر مواقع حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از نرخ مراکز سطح شهر است، تاثیر مثبت این گونه بازارها ملموس است. درخواست جامعه برای راه اندازی چنین بازارهایی زیاد است و حتی افتتاح بازارهای موقت در مناطق مختلف شهر نیز با استقبال همشهریان مواجه می شود. قیمت محصولات در غرفه های بازار روز بطور مستمر مورد بازرسی قرار می گیرد بدین سبب عملکرد این بازارچه ها بعنوان یکی از عوامل کنترل قیمت میوه در جامعه، مناسب ارزیابی می شود.




1399/06/18
10:28:29
5.0 / 5
1945
تگهای خبر: آب , بازار , برق , تكنولوژی
این پست نت واش را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب نت واش
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است