در گفت وگو با نت واش مطرح شد

دردسرهای عدم اصلاح نرخ ارز در قراردادهای قطعه سازان

دردسرهای عدم اصلاح نرخ ارز در قراردادهای قطعه سازان به گزارش نت واش به قول دبیر انجمن همگن قطعه سازی، با وجود افزایش نرخ ارز، هنوز نرخ آن در قراردادهای مالی قطعه سازان با خودروسازان به علت مشكلاتی كه قبل از صلاح قیمت ها وجود داشته، اصلاح نشده است كه این مورد باتوجه به افزایش هزینه های صنعت قطعه سازی، فعالان این صنعت را با مشكل روبرو كرده است.


آرش محبی نژاد در توضیح مبحث نبود توازن سود در زنجیره تأمین (سود ۵۰ درصدی تولیدکنندگان مواد اولیه و زیاندهی ۲۰ درصدی قطعه سازان و خودروسازان) به ایسنا اظهار نمود: باتوجه به رقم های تمام شده برای تولیدکنندگان، این سود گاهی بگونه ای است که با احتساب قیمت های فوب خلیج فارس منهای ۵ درصد، در نظر گرفتن قیمت های بین المللی و همینطور ارز آزاد، بسیار بیشتر از این ها خواهد شد و برخی اوقات هم کمتر.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی در ارتباط با سود قطعه سازان و خودروسازان طبق جداول آنالیز قیمت، اعلام نمود: سود خودروسازان بین پنج تا هفت درصد است؛ ضمن اینکه قیمت تعیین شده و معامله شده برای ارز در قراردادهای ما همچنان ۱۱ هزار تومان است اما از طرفی برای دستمزد و هزینه های سربار قیمت چند سال پیش را قبول دارند و هزینه ها به روز نمی گردد. حاشیه سود قطعه سازی در برگ های آنالیز حدود هشت درصد در نظر گرفته می شود که در حقیقت زیان است؛ چونکه هزینه های واقعی مورد قبول واقع نمی گردد.
وی ادامه داد: علاوه براین در مورد قراردادهای قطعه سازان با خودروسازان، متاسفانه دلار بعنوان مبنای قراردادی فعلا ۱۱ هزار تومان است؛ در صورتیکه نرخ آن در بعضی مواقع به مرز ۱۸ هزار تومان هم رسیده و باوجود افزایش حدود ۵۰ تا ۶۰ درصدی نرخ آن طی شش ماه اخیر، هنوز این قراردادها اصلاح نشده است. خودروسازان هم به علت مشکلات قیمتی که تاپیش از اصلاح قیمت ها داشتند، این مورد را به تعویق می اندازند.
دبیر انجمن همگن قطعه سازی با اشاره به اینکه در مجموع برای کل صنعت خودروسازی، سه میلیارد دلار نیاز ارزی برآورد شده است، اظهار داشت: این رقم به مرور هم به علت افزایش عمق داخلی سازی کم می شود؛ اما علاوه بر این بخشی از قطعه سازان برای تولید و تأمین نیاز بازار یدک هم نیاز ارزی دارند. این سه میلیارد دلار بدون در نظر گرفتن بازار یدک بوده است. البته برآورد کسری نقدینگی قطعه سازان در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
محبی نژاد با اشاره به اینکه کل مطالبات زنجیره تأمین داخلی از خودروسازان حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است، متذکر شد: مطالبات معوق زنجیره تأمین داخلی از خودروسازان حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است که با کسر چکهای خرید دین حدود ۶۰۰۰ میلیارد تومان می شود.
او در آخر چهار مشکل حاد زنجیره تأمین خودروسازی را بحران نقدینگی به علت مطالبات قطعه سازان از خودروسازان و افزایش چشم گیر قیمت مواد اولیه و نهاده های تولید، مسئله قیمت فروش قطعات خودرو، دشواری تأمین مواد اولیه و قطعات نیمه ساخت داخلی و خارجی و تخریب جایگاه صنعت خودرو در نظر مردم و مسؤلان برشمرد که راه حل برون رفت این مشکلات عرضه شده است.



1399/03/04
15:24:11
5.0 / 5
325
تگهای خبر: بازار , بحران , تولید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
نت واش : کارواش اینترنتی

نت واش

کارواش در محل

کارواش netwash.ir - تمام حقوق سایت نت واش محفوظ است